INSTITUSI MUFTI DICEMARI ( OLEH MUFTI WAHABI ASRI ) – USTAZ ZAMIHAN AL GHARI JAKIM

image001kf1js1.gif picture by nsa1211408

Ketahuilah bahawa dr asri bukan pemegang ijazah Syariah & Pengajian Islam. Ijazah pertamanya hanya dalam bahasa arab dan kesusasteraan sahaja. Tanyalah beliau sendiri. Tesis MA dan Phd tu setakat menulis dan diseliakan. Jika penyelia se aliran dengannya..maka luluslah.. dan bergelar Dr. Beliau kelihatan cukup berbangga dgn jenama kedoktorannya. Kalau kita tengok kat UM, UKM n UIA..takdak pun @ jarang2 Profesor atau PMadya yg buka web/blog/e-mail guna gelaran dr. Tapi beliau tetap bangga dengan dr nya. Ni pun..tanda ujub jugalah. Saya diberitahu oleh seorang sahabat yang mengikuti lawatan Halal dgn rombongan Mufti Ke New Zealand & Australia dulu dimana dr Asri pernah menyifatkan bahawa Mufti2 lain tak setaraf dengan beliau sebab tiada PHD. Masih ingat ke tuan? Mulai dari hari tu, pegawai berkenaan jatuh tsiqah (tak percaya) dengan dr asri bin Abdul Talib @ Zainul Abidin. Jadi benarlah bahawa sikap ujub, riyak dan bongkak itu memang ada padanya. Masya Allah.

Walaupun beliau tidak mempunyai asas agama, namun beliau memiliki semangat gedebe yang lebih dan suka menonjolkan diri. Akhirnya berpaut pada kepartian dan dilantik menjadi Mufti walaupun tak layak. Hasilnya, macam-macam huru hara yang dicetusnya. Dia senantiasa mengkritik orang lain. Tetapi lupa pada dirinya sendiri. Lihatlah artikelnya. Sasaran tulisan beliau ialah JAKIM, badan agama, Para ulamak, Mufti2, Guru2 agama, Guru Pondok dan individu yang menentang pendapatnya. Dia juga banyak memperjuangkan hak bukan Islam. Sehinggakan hak istimewa umat Islam hendak diberikan kepada bukan Islam. Contohnya : Zakat boleh diberi kepada orang kafir. Daging korban & akikah boleh diberi kpd orang kafir. Najis babi & anjing tak perlu disamak. Saf kanak2 dibelakang merupakan khurafat yg disandarkan kepada feqah dan macama-macam ada. Mufti Islam ke bukan Islam ni?

Disamping itu, beliau juga adalah seorang Mufti yang fanatik. Tiada dinukilkan pendapat ulamak yang paling banyak kecuali IBN TAIMIYYAH DAN IBN QAYYIM AL-JAUZIYYAH. Apabila ada tokoh yang menentang pendapatnya dicop pula tokoh berkenaan sebagai fanatik mazhab, syiah atau ahbasyh. Fuyyooo..kelas gitu.

Masya Allah, amat malang rakyat dan Kerajaan Perlis kerana memiliki seorang Mufti yang bersifat kurang adab. Sebelum ni pun, Mufti Perak telah menegurnya, Dr Abdul Aziz Hanafi telah berdebat dengannya. Dr Badrul Amin telah menjelaskan kekeliruannya. Dr Haron Din telah tempelak mubahalahnya. Bahkan Majlis Fatwa yang bersidang di Teganu telah sepakat menolak mubahalah anjurannya. Syeikh Nuruddin Banjari telah menjawab tohmahannya..namun dia tetap berkeras kepala. Bagi saya, Dr Asri kini sama dengan asri urduniyyah yang dulu. Nasihat saya, Hati2 Tuan Mufti, jika anda tenggelam…ramai pengikut anda kelemasan nanti. Kita sebenarnya malas nak layan. Lagipun, banyak kerja yang lebih penting perlu ditumpukan. Tapi kalau tak dijelaskan fenomena ‘Asrisme’ ni..masalah jugak umat ini. Allahu akbar.

Justeru, Saya amat setuju jika beliau diperadabkan bersesuaian dengan adab2 seorang Mufti. Atau tibalah masanya, kontraknya dikaji semula. Lebih baik jika dilantik hamba Allah yang lebih bertakwa dari beliau. Demi keharmonian agama dan kesejahteraan ummat Islam di negara kita. Saya tidak mahu, kerana seekor kerbau membawa lumpur..habis institusi mufti dicemari. Ini sekadar nasihat dari seorang muslim kepada saudara seislamnya. Intabih ya khuwi. Syukran

DARI BLOG BELIAU KLIK SINI

- USTAZ MODEN :

1 – MUFTI INI PATUT DIBUANG SEGERA SEBELUM MASYARAKAT SEMAKIN BERPECAH BELAH KERANA FAHAMAN SONGSANG DIBAWA BELIAU.

2 – DAN JUGA KECENDERUNGAN KEPADA KEPARTIAN BELIAU BOLEH MEROSAKKAN PANDANGAN AWAM TERHADAP INSTITUSI MUFTI YANG SEPATUTNYA BEBAS DARI PENGARUH POLITIK MANA MANA PARTI.

About these ads

62 Responses

  1. ustat moden,
    apala ustat ni.sepatutnya kita sesama muslim bekerjasama menaikkan martabat islam bukannya seperti ustat yg hanya mejatuhkan maruah sesama muslim.kalau betullah sekalipuun pendapat ustat asri itu tiidak benar, tidak perlulah ustat moden mengutuk seorang islam lain.rasulullah pun tak pernah buat begitu…

  2. Jaga sikit cakap tu. Kalau setakat baru ustaz baru khatam al-quran 30 juzuk…nak memandai lebelkan orang lain! Belajar pun tak abih…nak tuduh orang yang bukan2. Sudah la..kalau ko nak jadi imam masjid kampung yang masih dok menghidupkan majlis2 tahlil dan kenduri arwah silalah… hanya setakat itu saja yang ko mampu buat! Cermin diri tu dulu…sebelum menilai orang lain!

    wassalam…

  3. Belajar ilmu hadis dulu baru boleh faham bagaimana indahnya agama Islam yang sebenarnya. Hadis pun banyak yang lemah. Jadi kena ada ilmu baru boleh menilai mana satu lemah mana satu sahih. Setakat nak menghentam tapi dayus nak memberi pendapat dalam keadaan pergolakan yang melanda negara sekarang…baik tak payah jadi ulama! Ulama’ boneka macam anda ni berlambak-lambak di dunia ni. Sudah la ustaz, balik sambung pengajian lagi baru datang balik nak buka blog komen tantang orang lain.

  4. Nak tahu tentang Asri dan bagaimana ilmunya dengan jawapan oleh ahlinya ?

    klik sini

    http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2

    Nak disalin terlalu banyak dan panjang.

    Moga anda hati hati dengan Asri ini.

  5. penulis cyber ini tidak seorang ilmuan islam yang profesional. cara anda menulis sangat menghina orang lain. Ada ciri-ciri Ahbash yang sesat. anda seorang ulama yang jahat= rubaidhoh.

  6. asik bertekak hangpa semua ni, sampai yaumil qiyamah pun tak selesai debat bab ugama ni. bila mau bangun brother? buta ker mata tu bahawasanya Islam ini telah lama di pijak?

  7. SALAM, KEPADA USTAZ MODEN AKU KAGUM NGAN ILMU KO TP AKU BENCI SIKAP KO YANG SUKE MENCACI ORANG LAIN TAMPA ORANG ITU MEMBELA HAK DIE. KO BERSUMBERKAN KATA ORANG. KO MENGATA ITU DAN INI.

    SAYANG KATA-KATA KO TU HANYA UNTUK MENGUTUK ORANG YANG SEALIRAN DENGAN KO DALAM MENYAMPAIKAN DAKWAH DEK KERANA ILMU YANG ADA.

    TP DENGAN SIFAT KO BAGI PANDANGAN AKU (TAKABUR,RIAK,SOMBONG) ISLAM DI MALAYSIA AKAN TERUS MUNDUR DAN LAYU SEPERTI BANGSA MELAYU YANG SEMAKIN HARI LAYU AKIBAT KEBODOHAN SENDIRI.

    SAYANG JIKA MASIH ADA ORANG YANG BERILMU I YANG BERSIFAT BUROK MACAM KO NI WUJUD DI DUNIA INI KERANA ISLAM SENTIASA MUNDUR DAN TERUS MUNDUR. MUNGKIN SIFAT MEMBURUKKAN ORANG YG ADA PADA ORANG YG ILMU TINGGI ADALAH SALAH SATU DAJJAL SEMAKIN HAMPIR. SALAM.

  8. Hanya ada dua sahaja ; samada keyakinan AKU salah atau fahaman Asri SALAH.

    Dan majoriti fahaman yang aku yakin itulah warisan zaman berzaman dan tidak akan dapat dihancurkan dengan mudah oleh manusia wahabi nama Asri.

    Maaf !!! tidak kira korang PAS UMNO PKR, Asri bukan ulama Sunnah.

    Selama pendapatnya bercanggah dengan Ijmak Ulama….

  9. kalau hari hari penulis cyber mengumpat dan mengata Mufti Perlis tu, berapa lori agaknya dosa yang anda kumpul tiap hari?.

    Mati tak sempat minta maaf, NAYA Hang… Jadi Sufi yang capai peringkat Makrifat pun tak guna, kat akhirat nanti Pahala bagi Free kat mufti Perlis.

  10. salam..ana rase mmg btul ape yg ustaz moden ckap coz ana adlah mgsa fahaman wahabi oleh lecturer ana sndiri.bliau adlah kwn krib bekas mufti perlis tu.Alhmdllah ana sdhpun mdpat pnjlasan yg bleh wat ana bezakan fhamn ahli sunnah n wahabi ni mcmane mnrusi sminar dmsjidwlayah.so, ana hrap readers mstila mgkaji n bknnye stkat mndgar shj.kpd ustaz moden , truskan usha mmbasmi fhamn wahabi ni..

  11. Bukan si Asri saja, ramai lagi ustaz yg dapat ijazah telah di wahabikan. Jelasnya mereka menolak Tauhid sifat 20 , mazhab 4
    dan imam Al Ghazali. mereka kata dah kaji semua kitab, padahal mereka seperti graduan lain yg baca tebuk2 ikut apa yg pensyarah wahabi mereka tetapkan. mereka yg di jakim pun
    ramai wahabi. buat phd di universiti of kent, tample yg mentor mereka jelas kafir. Balik jadi ulamak kerajaan. Guru AWSJ yg hafal kitab kuning mereka perlecehkan. Jakim sediri sesatkan mereka di khutbah jumaat. Orang yang mudah menuduh orang lain sesat ini wahabi.

  12. Kawan rasa apa yang uztaz moden cakap tu mungkin betul…kita kena hati-hati terhadap sesiapa sahaja..cuma x perlulah kita mengutuk seseorang , kalau nak menyedarkan org lain tak apa …tp kena ikut cara islam ..cara yang nabi buat la..
    Apa-apapun , kawan ada byk juga mendengar ceramah Asri ni..yang betul tu kita terima la ..yang x betul tu tak yah la terima…
    Allah jua yang lebih mengetahui…

  13. bismillah

    si zamihan ‘orang gua’ ni lebih-lebih lagi biadap. ana pernah diceritakan oleh seorang yang terpecaya yang pernah menghadiri roadtournya menghentam ulama-ulama saudi..sambil dia memainkan projekter gambar shiekh bin baz rahimahulallah, dia berkata: ‘lihatlah beginikah rupanya ulama?? (sambil menghina sh bin baz kerana dia buta.) semuga Allah memotong lidah-lidah orang yang menghina ulama ahlussunnah..ameeen

    • btul tu saudara. . Mgkin drang tidak tahu manhaj salaf. . Diorang terlalu fanatik mazhab. . Berhujah tanpa dalil. . Senang betul di perbodohkan. .

  14. Salam…saya sokong pendapat ust moden.tujuan dia bukan menghina,tapi nak kembalikan cercaan itu semula kat mufti wahabi tu.klu dia blh menghina nabi,kenapa korang x heboh..atau org2 yg bela dia ni pun sama gak..

  15. saya heran la org yang mengkritik ust zamihan ni.tujuan dia nak bgtau kat hang semua ttg kebenaran,malah kamu nak kata dia cerca org.sdangkan apa yg ingin disampaikan adalah kenyataan.saya lagi sakit hati bila terbaca blog dr.wahabi tu menghina ulama spt imam ghazali & imam nawawi.klu nak ukur siapa la dr.wahabi tu nak bandingkan dgn ulama2 tu.mereka bukan sekadar ulama tapi juga Wali Allah.tapi dr.wahabi tu sedap mulut je cakap2 ulama.dia x sedar,dia tu bukan ulama tapi “Ular Dalam Semak”..teruskan perjuanganmu Ust moden.

  16. Betul jugak komen utz moden ni … bukan senang nak jadik mufti ni … kurang2 ader ilmu yg dlm dari feqah … setakat hadith je tak cukup … pastu hujah sket2 imam ibn taimiyah …

  17. pesanan dari saya.

    Jauhi Tajassus.

    wassalam.

  18. salam….ana ni baru je balik dari Yaman selepas tamat sarjana di al azhar, mesir… nie nak habaq sket, yang dok kutuk2 ustat moden ni awat ha??? memang betul si asri tu salah..takkan nak kata dia betol pulak… haiiyoo brader!!! hangpa semua ni yang x ckup ilmu… bukan nak menjatuhkan sesama muslim tapi YANG HAQ TETAP HAQ DAN BATIL TETAP BATIL!!! dah sah asri tu batil nak ikut jugak…problem bro!!! haduishh… blajar dalam2 dulu na!!! wassalam

  19. Assalammualaikum……. semua, bagi pendapat saya Ustaz Asri tak salah jika kita dengar betul-betul hujah beliau…. Sultan Perlis pun berikan pingat Tokoh Maal Hijrah kepada Ustaz Asri. Sultan kan ketua agama setiap negeri, hampa tau apa… Kalau tanya tok guru yg baru balik Mesir, tanya dia ‘salahkah buat tahalil selepas orang mati”? Tok guru nie jawab salahkah nak sebut nama Allah dan baca Qulhuwallah dan berdoa… lepas doa adakan makan-makan salah kah”? Nampaknya tak berilmu Ustaz tersebut, dalilnya salahkah…… Tapi Ustaz Asri menceritakan lebih terperinci iaitu, bila sesorang meninggal dunia sepatutnya jiran tetangganya menyediakan makan dan minum untuk para hadirin yang datang menziarahi simati, sedangkan keluarga si mati masih bersedih di suruh membuat kenduri. Selain itu Ustaz Asri takut termakan harta anak yatim jika anak si mati belum cukup baliqh…. bukankah ada penjelasan… Tapi orang Islam sekarang dahla tak sembahyang cukup lima waktu dan puasa di Bulan ramadan dah nak tambah bidaah lain yang tak wajib…. renung-renungkanlah di sekeliling kita sedara mara kita dan kawan-kawan kita adakah dia tergolong dalam orang beriman…

    • dr asri pandai pusing. dia nak kata haram tak berani. sedangkan kenduri arwah bukan wajib pun. so masalah tak timbul di situ. siapa tak mampu tak perlu buat. soal orang nak sedekat tu soal lain. jangan dicampur aduk benda tu utk kaitkan dengan yg haram.

    • sebab dengar betul-betul lah, terserlah kesalahan asri ni.. cerita banyak tapi tidak jujur dalam menukilkan nas dan pendapat ulamak…jangan marah nooooo

  20. Ulama Ijmak????? Kalau mengikut Ijmak Ulama pun kadang-kadang ada benda yang kita buat tak betul tak kan nak ikut ijmak or ikut ulul amri. Sesat tak sama murtad…. Bila kita tengok Ulamak yang zikir kuat-kuat sampai bediri melompat itu yang ustaz asri cakap sesat… Nak zikir pun kena ada tertib…. Setiap amalan kita buat mesti ada sebab, setengah ulama kata ikut dahla, jangan banyak soal….. Kalau sesat, sesatlah kita…..

    • kalau Allah tak larang kenapda dr asri nak kata ia sesat ? kenapa time orang melalak menyanyi tak dikata sesat ? biarlah orang nak sebut nama Allah kuat2… biasa yg benci orang berzikir ni orang hati dia ada nifaq…atau dipanggil munafiq. Wala yazkurunallahailla qolila

    • Sesatkan ulamak pulak you ni(pinjan ayat asri).. bak mai dulu apa takrifan ulamak kat sini…

    • Sesatkan ulamak pulak you ni(pinjam ayat asri).. bak mai dulu apa takrifan ulamak kat sini…

  21. Ramai yang tak tahu asri ni terpengaruh dengan wahabi.Ajaran muhammad abdul wahab.Asri sendiri tak sedar.Para salafi semua tak sedar mereka adalah ikutan dari pemikiran syeitan muhammmad abdul wahab.Rasulullah kata dalam hadisnya muhammmad abdul wahab adalah syaitan(muhammad abdul wahab).Sila rujuk hadis.Asri jadi bengung kerana terpengaruh dengan idolanya muhammaad abdul wahab tak jadi syaitan macam gurunya tu,tapi ada biasan syeitan dalam dirinya.Kerana itu jadi komterversi dan selalu bergaduh dengan orang.orang yang kena sentuhan syeitan memang suka ujub,tonjol diri dan jatuhkan orang lain.Tak percaya istikharah.Pengetahuan am islam umat islam sekarang amat teruk.

  22. Asri berhenti menulis untuk surat khabar.Dari dulu lagi surat khabar tu pun pekak juga,kerana bagi peluang asri wahabi ni menulis,menyebabkan orang yang jahil agama kata dia pandai dan betul.Bagus dia berenti selamat orang ramai dari mengikut pendapat bodohnya tu.Asri ni mental dia tak matang.Orang kata cerdik .saya nampak dia amat bodoh.Tak siapa kenal dia sebagai ilmuan ulung dunia Islam.Syafie,ghazali,sebut mereka satu dunia islam kenal.Dalam-dalam hutan chehnya dan aceh orang islam kenal mereka.Para ilmuan islam dunia kenal mereka.Mlah ilmuan barat kenal siapa mereka.Siapa asri ni?.Di malaysia pun dia terkenal kerana “gila glamournya tu dan selalu bergaduh dengan orang,keran mempertahankan pandangan bodohnya tu.Dr Mahtahir pun tak begitu luas pengetahuannya dalam islam,sampai pergi sains pelancaran bukunya.Teruknya pengetahuan am sektor islam dr mahathir,walaupun ekonomi dan sejarah di fahamnya.Inilah bahaya Asri,dapat p[engaruh anak2 seluang dalam agama,tapi bukan ikan-ikan besar.Siapa nak jadi ikan seluang ikanlah asri wahabi,yang kena pengaruh idola para fusuk,buruk hati dan faham dalam agama,yang datang dari syeitan muhammmad abdul wahab,Fikirnya dalam2 wahai manusia yang tuhan bagi kepala hotak.

  23. makan air ludah manusia lebih kurang bahaya dari jadi pengikut asri wahabi bahya ni.Fahamnya molek2.Jangan jadi bodoh.Ulama-ulama awahabi di marahai ramai umat islam kerana mereka menentang para ilmuan muktabar dahului kala dan mencipta fahaman yang bertentangan dengan allah dan rasul,mereka inilah bidah sebenar.Ulam ini dah cipta mazhab baru yang boleh sesatkan islam sebenar.Hai bodohnya umat islam sekarang ni.Tak kenal mana benar mana salah.Istikhrah jadi hakim.Buatlah istikharah asri kah betul atau faham lama kah betul.Kalu dua rakaat pun tak buat,jangan cakap apa-apa.diaaam sudahlah.Barangkali ajaran asri tak ada sembahyang istikhrah.Ini pun bidah juga barangkali?.

  24. jauhi ajaran wahabi dr.asri,maulana asri,kelantan,ustaz rasul dahari. mereka tersasul teruk dalam faham agama.Memang dengar sedap dan betul.Kalau di didalami agama,nampaklah kebodoham dan keseatan fikiran mereka.jauhi mereka yang suka menuduh orang amalan tahlil,doa,maulud nabi dan sebagainya,yang biasa diamalkan malaysia,adalah bidah.jauhi mereka ini demi keselamatan faham anda dalam agama.Ada di antara mereka dah ditangkap pejabat agama.Jauhi mereka yang ditangkap dan didakwa.

  25. mengikut para ulama muktabar orang bawa ajaran seromg saperto dr asri ni kene dimalukan,supaya orang jauhi mereka dan selamatlah orang ramai dari sesat dan serong.Elik denda orang ini mahl2 atau penjarakan.Jais tangkapnya cukup baik.Elok tnagkao Maulana asri klantan dan ustaz rasul dahri sekali dan para pengikut mereka angkut semua kedalam jil.Tak tengok siapa bidah atau tidfak.Penjara pun bidah juga barangkali.Kerana zaman nabi tak da penjara?.Orang wahabi semua rasa bidah penjara ni,barru mereka tahu bidah sebenar….

    • bukan semua orang melayu zikir lompat.Dia nak lompat sampai mampus pun dia punya pasallah.Tak kan semua wahabi betul?.Wahabi sendiri dah tak betul.Zikir ka tak zikirka kira gelonglah .Wahabi ialah salafi.kadang guna nama ahli sunnah,Darrul sunnah,nak kelabui mata orang yang datang dari kelabu sendiri.

  26. PENJARA SEMUA WAHABI.ASRI,MAULANA ASRI KLANTAN,USTAZ RASUL DAHRI.PENJARA AJARAN GELONG,PENDAPAT AGAMA YANG TAK SENONOH DAN TAK MASUK AKAL PARA WAHABI.JANGAN BIARKAN.MUSNAH ISLAM NANTI.

  27. kalau saya ada kuasa saya akan usahakan para wahabi asri,maulana asri,rasul dahri dan anak murid mereka jadi penghuni penjara.Baru mereka kenal bidah sebenar.Iaitu penjara kerja berat.Supaya faham agama tidak rosak dan di nodai para khurafat bertiga di atas.

  28. siapa ikut asri untung secupak rugi sepikul.fikirkan dalam-dalam.Nak tahu nasib ibnu taimiyah dan muhammad abdul wahab di dalam kubur sila sembahyang istikharah.Jangan terkejut sudahlah.Dua orang ini adalah idola asri dan para wahabi yang gelar diri mereka salafi,ahli sunnah dan suka tuduh orang bidah.Rasulullah bersabda sunnah ialah apa yang aku buat,sahabt empat buat,dan siapa yang mulakan amalan yang baik,selagi orang ikut apa yang dimulakannya dapat pahala hingga selepas mati.(dari alhadis).Ini takrif sunnah.Sunnah sebenar. bukan saja nabi yang buat,sahabat dan siapa sahaja yang mula amalan baik.Jadi memulakan baca yasin malam jumat atau apa-apa malam hingga jadi kebiasan,adalah sunnah mengikut pendapat nabi.Bacaan-bacaan selepas orang mati,doa.Takkan salah.Makan dijamu kerana mengenangkan orang yg datang,bukan wajib.Dah mati kelmarin. takkan malam ni tak boleh makan kut.Jangan makan terus?.Bidah hasanah adalah berdasarkan kata nabi “siapa yang memulakan suatu amalan baik,maka dapat pahala selagi orang di belakang ikutnya”.Ini bukan buat hukum baru atau ubahnya,Ini amalan lebihan atas sunat dan wajib yang nabi ajar.Qadir jailanu baca quran sampai pagi 40 tahun,Takkan bidah dan masuk neraka?.Baca quran banyak-banyak pun neraka kah?.Inilah pendapat pelik para wahabi.Mereka berusha supaya orang islam kurang buat ibadat.Sementara nabi berusaha supaya orang islam buat ibadat banyak-banyak.Lebih pun lagi baik.Apa ini para wahabi.Mental block,syeitan abdul wahab yang block otak mereka dan jadi tak waras dalam agama.Jauhi mereka yang tak tau apa itu sunnah apa itu bidah.Istikharah jalan terbaik nak kenal jalan seseorang betul atau tidak.Jangan pula bidahkan sembahyang istikharah.Atau doa dalam sujud tunjukkan jalan mana yang benar.Tanya Allah,jangan ketepikan Alllah dalam hal penting.Teruk nanti awak.

  29. sapu muka lepas sembahyang,kerana orang alim dahulu kala nampak chaya turun pada tapak tangan ketika doa dibacakan,Jadi sapula kemuka,Takkan nak sapu punggung.Si asri ni tak bagi sapu muka lepasa sembahyang ketika jadi mufti perlis.yg saya tahu.Dia ni tak nampak apa-apa cahaya allah,buta bukan sahaja mata malah hati.Perut dia pun buta juga.Otak dia pun buta.Semuga allah betulkan dia.Itu pun jika dia mau jadi lurus.Buang negara ini orang amat sikit barangkali. Wahabi ini komunis dalam agama .wallahuakalam.

    • BETUL…WAHABI ADALAH KOMUNIS YANG MENOLAK KEWUJUDAN BAROKAH DALAM AGAMA…MEREKA MAHUKAN KESAKSAMAAN ANTARA ULAMA DAN JUHALA ( ORANG JAHIL )

  30. orang pilih dia jadi mufti diperlis tu bukan faham agama.Raja perlis kuat wahabi,shahidan serupa juga.Ini mufti dipilih para wahabi juga,sebenarnya.Negeri lain sorryla.Ini perlis telah dikenakan pemikiran wahabi dar awal lagi.Ramai orang perlis terpengaruh,bukan semua.Ada guru2 mereka sebelum asri lagi.Fahaman ini datang dari indonesia.Berasal dari ajaran sesat arab saudi.orang melayu ni suka tiru arab badwi saudi,bukan tiru nabi.Sebab tu mereka gelong teruk.Mereka tak tau beza mana ajaran arab,mana satu ajaran nabi.Banyak yang tak tau apa dan jadi pak turut,macam luncai dengan labu-labunya,siapa yang perpegang fahaman asri,rasul dahri,maulana asri ,sama macam siluncai berpegang dengan labu-labu dan terjun dalam lautan kesesatan faham yang luas tak bertepi dan tenggelam diadalam lautam itu.Ini tiga orang luncai akan menjadikan ramai lagi siluncai termasuk dr mahathir.Dia pun terkena juga.Sebab itu lah ahli politik kena bertanya ahli dalam ilmu islam sebelum berkata atau komen seseorang atau ikut atau menentang seseorang.Kebanyakkan ahli politik malaysia tak dalam dalam faham agama mereka.Mereka tak sempat belajar atau baca lebih kerana banyak kerja negara yang mereka buat.Namun saiidina omar sempat iabadat satu pertiga malam,walaupun sebok.Ahli politik sekarang tak sempat barangkali,Maklumlah negara majmuk,kena kerja berat bagi pastikan rakyat tak berperang….hmmm….Nauzubillah…..

  31. BENAR INSTITUSI MUFTI DI CEMARKAN OLEH ASRI.AMAT CEMAR.ASRI DAN PARA MURIDNYA BERUSAHA MENGIKIS AMALAN DAN FAHAMAN AGAMA YANG LUAS HINGGA TIGGAL PEMPURUNG TANPA ISI DAN SANTANNYA YANG LEMAK MANIS.THINK ITS PROPERLY.FIKIR ELOK-ELOK.

  32. Ilmu hendaklah disertakan pertunjuk.Iblis dulunya banyak ilmu,jadi ketua malaikat beribadat,kerana bongkak dan sombong jadi dilaknat allah.Ilmu tanpa perunjuk,sesat.Sombong diri juga boleh jadi sesat.Kerana tidak suka orang lain lebih, lalu tak nampaklah kebenaran.Sampai bila pun orang sombong akan sesat, selama tidak berlatih merendah diri.Ada orang islam yang rasa dirinya tinggi dari para alim ulama yang zuhud.Ada orang Islam rasa diri lebih baik dari rasulullah.Zaman nabi, ada seorang Islam berkata,”Berlaku adillah wahai muhammmad”.Di panggilnya Muhammmad saja,tanpa “ya Rasulullah”.Zaman ini ada orang rasa dirinya tinggi dari para ulama muktabar dunia,di akui oleh 90 peratus umat islam dan di dikuti.Nmaun ini para wahabi tidak rela dan rasa lebih baik dari ulama-ulama tersebut,lalu mereka menentang dan menuduh bidah.Ini sama dengan orang yangg panggil muhammmad saja kepada nabi.Mereka rendahkan ulama yang telah ditinggikan alllah.Mereka ini sombong sebenarnya,mereka tak sedarnya.Mereka ini sukar di betulkan selagi ada sombong dan tnggi diri dari sebarang ulama,kecuali Ibnu Taimiyah dan Muhammmad Abdul wahab,Idola para wahabi.Jauhi anda sekelian dari wahabi yang telah kenan bias syeitan muhammmad abdul wahab.Syeitan memang sombong.Kerana itu para wahabi yang tegar sombong dengan ilmu mereka yang sesat itu.Sila cari Hadis ini dalam sahih muslim atau bukhari “Jaga-jaga kamu sheikh dari Najad,sesungguhnya dia itu syeitan”Ini Hadis sahih.Satu-satu manusia yang di gelar ulama dan di lantik jadi syeikhul Islam arab saudi,atas dasar politik,yang berasal dari Najad,ialah Muhammmad Abdul wahab. Kenapa anda tak kaji ini hadis Sahih.Dari Muhammad abdul wahab inilah bermulanya fahaman wahabi yang menuduh amalan kebanyakkan umat islam bidah.Kami menentang supaya anda para wahabi/salafi,supaya anda semua jangan terkena pengaruh syeitan muhammmad abdul wahab.yang selalu di puji oleh Asri.Dr Asri bukan pakar Hadis,Jika di pakar Hadis, dia kenal siapa muhammmad abdul wahab,syeitan padang pasir Najad,yang rahsia dibongkar oleh Rasululllah saw sendiri.Para wahabi/salafi kata ini fitnah.Ini fakta ilmiah yang dalam sedikit,tak dikeahui jika tak di dalami sejarah dan hadis.Hadis sendiri adalah sejarah yang benar.Rasulullah saw sendiri berkata,”Ikutlah kamu puak islam yang teramai dan yang majoriti”Hadis sahih.Syiah dan wahabi adalah fahaman yang baru timbul dari perebutan politik umat Islam,jika anda tak buta sejarah.Syiah sedikit sahaja,sekitar Iran.Wahabi/salafi yang suka tuduh orang bidah, lagi sedikit dari syiah.Golongan islam yang teramai adalah para pengikut Hanafi,syafie,hanbali dan maliki(4 ulama utama ahli sunnah).Jika mengikut arahan hadis di atas kena ikut sunnah yang dibawa imam empat.Fahaman umat islam teramai.Ajaran mereka adalah dari Nabi.Mereka lebih faham dari ulama hujung zaman saperti ibnu Taimiyah apa lagi syeitan muhammmad abdul wahab.Ikuttlah salah satu empat imam,jika banyak ilmu boleh ikut keempat sekali.Mana ada manusia islam yang ada banyak ilmu saperti mereka zaman ini.Kerana itu ikutlah salah satu.Seorang hamba allah bermimpi jumpa rasulullah saw lalu ia bertanya rasulullah yang mana satu imam yang boleh diikut(ia itu imam sunnah yang empat).Rasulullah berkata”yang mana satu pun boleh.Tapi ini wahabi/salafi tak percaya rasulullah saw boleh datang dalam mimpi.Ini kerana mereka tioada kelebihan ini,lalu disangka mereka tiada.Macam orang miskin tak boleh beli mercedes,lalu di sangkanya semua orang tak boleh beli mercedes.Miskinnya ilmu ini para wahabi/salafi ini.Mimpi pun bidah juga barangkali,walaupun mimpi orang saleh.Saya tahu perkara banyak rahsia buruk para pemuka wahabi.Tak payah ceritanya termasuk Ibnu taimiyah,dan para wahabi Indonesia,perlis yang awal.Tak baik cerita nasib buruk para pemuka wahabi ketika menjelang mati.dahsyat,jauhi ini wahabi jika anda tak mau nasib buruk dalam kubur.Tak percaya sembahyang istikharah.Tanya allah sendiri.Takkan sembahyang istikharah, tanya allah,pun bidah juga?hai kenpa umat islam sebegini jahil dan keliru.Semuga di betullkan allah swt.Jangan ada ilmu,tetapi tiada pertunjuk hidayah dari Allah.Ini nanya besar, nanti dalam kubur anda tak tertahan siksanya.wallahuaklam.

  33. Orang buat kesalahan teruk dalam fahaman saperti wahabi asri dan pengikutmya. kena kutuk,supaya dia dan pengikutnya sedar dan kembali kejalan lurus,dan supaya tak kena siksa yang tiada siapa boleh tahan nanti dalam kubur.Semuga faham dan takut siksa allah !!!.Ulama jenis apa jadi pengikut fahaman syeitan Muhammmad Abdul Wahab.Ulama ka,ustaz kecil hujung ranting zaman?.Mengikut Rasululllah saw akan timbul ramai orang-orang kecil (yg tak dikenali oleh dunia islam) yang akan berpetua dan sesat serta menyesatkan.Saya yakin Asri salah seorang,di antaranya Ibnu taimiyah,dari orang-orang kecil ini. dan para pendakwah yang sealiran dengan mereka.Apabila batu besar tiada,batu kecil besar penumbuk pun akan dikata orang besar.apabila mati para ulama besar dunia Islam,maka orang kecil macam Ibnu taimiyah ,Muhammmad Abdul wahab,Njad,Asri,mufti perlis di anggap batu besar.Apalah ada pada orang bertiga ini dibandingkan imam Ghazali,syafie,Hanbali,Hanafi.Kenapa tak tau nilai,tak tau mana emas mana perak aman besi buruk.Umat islam sekarang rosak teruk.Sektor p[olitik mereka makin beragam.Mazhab(fahaman tempat berpegang) pun mula makin banyak.Umat islam betullah lebih teruk perpecahan mereka dari yahudi dan kristian,saperti sabda rasulullah saw.Ini kerana ramai umatislam tak ada pertunjuk dari Allah,kerana mereka tak mahu pertunjuk itu dan tak bersungguh kearah pertunjuk itu.Wallhuaklam.

  34. bayakkan baca buku tentang agama kalau tak nak terpesong..mudah-mudahan tuhan sentiasa melindungi orang yang memegag teguh pada agama nya..ingin tahu bukti nya kalau benar-benar ustaz asri sudah mencemarkan nya..?ini lah dunia sekarang..macam-macam kiamat sudah berlaku..sudah-sudahlah..tapi ada betul juga tentang ustaz asri ni..kerana manusia tak mahu pertunjuk kepada allah ini jadinya..wkusalam

  35. Dulu ramai orang miskin,semangkuk susu kongsi 7,6 0rang.Jadi kenlah jira tetangga bawa makanan atau beri makanan.Sekarang semua orang mampu. Anak yatim bukan semua miskin.ada anak yatim ratus ribu dalam bank,dan dah dewasa pun.Takkan semua orang buat kenduri tahlil ada anak yatim yang tak baligh.Kalau ada pun, bapa saudara,kakak,abang yang dewasa.mereka guna wang mereka buat kenduri.Takkan nak sapu harta budak kecil.Ada hadis kata setiap sedekah akan diganti allah dan tak berkurang harta.Ini harga kenduri alllah akan ganti juga akhirnya.Nak kedekut buat apa,buatlah kenduri,upah orang baca quran dan sebagainya,takkan nak panggil tanpa jamu sebarang makanan?.Ada hadis yang kata ,ada para sahabat nampak nabi makan di kenduri tahlil orang mati.Tapi wahabi kata ini hadis tak kuat.Mana-mana hadis yang mereka tak berkenan,mereka kata tak kuat.Supaya pendapat mereka betul.Hadis dah dipilih dengan teliti sejak zaman Umar Ibnu Aziz lagi.Yang ada sekarang semua hadis boleh pakai.tak kira daif atau hasan atau mutawatir.Kecuali hadis palsu.Ini para wahabi cuba kelaskan kembali hadis.Ilmu pengetahuan mereka jauh dari cukup untuk itu.Tapi mereka buat juga,Mestilah slah,buat kerja tanpa kebolehan yang cukup,Disisnilah punca kekeliruan mereka.Ini ilmu hadis adalah ilmu yang sukar dipelajari.Kerana ianya ditulis selepas 90 tahun rasulullah wafat.jadi menyalin hadis dari mulut kemulut yang dihafaz,bukan mudah menentukannya.Namun umat Islam bekerja keras dan memilih dengan baik.Walau hadis daif,ianya adalah hadis juga.Kerana ia tak diklaskan dalam fadis palsu,Cuma ada kelemahan tertentu dalam perawai dan sebagainya.Ianya masih HADIS RASUL.Nmaun sestengah tak dapat difaham,kerana faham hadis perlu hidayat alllah,mcm faham ayat quran juga.Banyak hadis tasauf tak dapat di faham kerena tak faham tasauf,tak terbuka hijab ilmu pengurahuan ke arah itu.Ramai pemuka wahabi tolak jenis hadis ini.Lalu mereka hentam imam Ghazali yang pakai hadis ini dalam kitabnya.Ini imam ghazali wali Allah.Dia faham tasauf.Memang ada ulama yang tersilap petua pada mudanya,lalu membetulkannya masa tua mereka,setelah berjumpa lebih banyak hadis.Imam syafie sendiri ada qaul lama dan qaul baru.pendapat lama dan pendapat baru.Inilah yan di jadikan modal para wahabi saperti Asri,Rasul dahari,Maulana asri Kelantan,bagi menentang mereka,dan jadikan alasan tak boleh ikut mazhab mereka.Pendapat para wahabi tak konsisten.Mereka bertentangan antara satu sama lain,Tak ada syura atau manjlis ijmak ulama mereka.Masing-masing berpetua sendiri,Asri sendiri bertentangan pendapat dengan rasul dahri.Ini adalah punca kesesatan apabila berpetua tanpa ilmu yang banyak dan luasa dan tanpa berbincang.Bayang kan lah betapa teruknya keadaan mereka.Umat islam akan jadi pauak-puak yang bertentangan,Ada ikut rasul dahri ada ikut Asri.Ada yang tak ikut keduanya.Memang para iamam mazhab berlainan sedikit dalam hukum hakam,amal ibadat,tetap[i ini mengenai perkara yang amat kecil,dan tak menjadi bahaya dalam ibadat dan akidah.Mereka tidak bertengan sedikitpun dalam akidah,tauhid.Wahabi pula banyak mengubah amal ibadat,hukum hakam dan akidah mereka bertentangan dengan akidah umat islam teramai.Kerana itu 90 peratus umat islam terima imam empat.Kecuali syiah dan wahabi.Rasulullah berkata,”ikutlah kamu puak (puak Islam )yang teramai dan yang majoriti”-Ini hadis yang kuat.Pengetahuan sejarah memperlihatkan syiah dan wahabi adalah asalnya gerakan politikj,yang ada tujuan lain dari alllah itu sendiri.sesuatu petbuatan yang tidak ikhlas kereana alllah akan membuahkan kesesatan,yang dibelakangnya adalah iblis.Didalam ayat alkuran Allah ada berfirman bermaksud “Sesiapa yang ikhlas Allah akan jaga dari tipuan iblis syaitan”..Ini bermakna sesiapa yang tak ikhlas, iblis syeitan akan masuk menipu sipelaku sebarang amalan.Disinilah punca kesesatan fahaman bermula.Tidak ikhlas kerana allah.namun wahabi adalah lebih teruk,kerana pemula faham ini adalah disebut syeitan oleh rasulullah saw.Ada hadis yang kuat juga.Nak faham ini banyak yang kena tahu,sejarah para ulama,sejarah Arab saudi dan beberapa lagi ilmu yang berkaitan saperti kals-klas hadis hukum,masa hadapan,dunia,akhirat,politik,tasau dan berbagai lagi yang mana rasulullah saw ada berbagai ilmu kerana dia adalah kota ilmu dan ali adalah pintunya.baginda juga bercakap berbagai perkara adat dan agama.Namun Hadsi yang mengatakan ada syeitan akan timbul niNajad adalah kena ke atas muhammmad Abdul wahab,jika pengkajian teliti dibuat,Dan para ulama muktabar mangatakan hadas itu kena keatas Muhammmad Abdul wahab dari Najad,kawasan para badwi arab hidup.Namun asri pula menngatakan Muhammmad Abdul wahab adalah mujaddid dan mencipta sajak memuji ini syeitan,Asri pula menentang burdah,berzanji yang didalamnya bayka memuji rasulullah saw dan solawat rasul.Yang saya tahu iblis syeitan memang benci sebarang amal ibadat dan cuba pengaruh manusia supaya bencinya juga.Kerana itu kita melihat Asri dan para wahabi cuba mengurangkan amalan doa,zikir,baca yasin malam jumat dan berbagai lagi.Sunat sebelum tak dibuat diperlis oleh para wahabi.Asri dan para wahabi juga bertentangan dengan tarikat,yang ertinya jalan kepada allah.Syeitan memang tak suka orang dekat dengan allah!!!.Memang ada tarikat songsang,tetapi yang benar adalah banyak sekali dari dulu sampai sekarang.Inilah bukti ajaran wahabi bermula dari syeitan muhammmad abdul wahab,yang mana dipergunakan oleh Ibnu saud dalam menyatukan puak arab menentang puak sunnah mazhab bagi menguasai jazirah arab yang kemudinya dibantu oleh zionis,mossad dan cia,yang bertujuan memecahbelahkan umat islam.Lalu dimenangi oleh Ibnu saud walaupun puak wahabi banyak dibunuh oleh raja mesir yang datang bantu puak sunnah mazhab di mekah.Ibnu saud lalu tukar jaziratul arab kepada Arab saudi,yang tiada sebarang raja atau pemimpin menamakan negara kepada nama mereka,kecuali ini wahabi Ibnu saud.Semuga cukup bukti.Wallahuaklam.

  36. saya telah baca sejarah muhammad abdul wahab pro dan kontra,cekap juga syeitan ni tipu umat islam. kerana itu ramai yang termakan fahamannya dan sangkanya mujaddid. kalau dah syeitan jadi mujaddid huru haralah umat islam.macam pelajar sekolah kena histeria yang juga dirasuk syeitan. allah saja boleh tolong mereka yang dirasuk oleh muhammad abdul wahab. kurun-kurun akhir ni,kurang bomoh yang berkesan untuk ubat mereka.kalau ada pun mereka tak mau berubat.sebab tu ramai kena rasuk oleh wahabi yang gelar diri mereka salafi,termasuk yang belajar agama.wallahuaklam.

  37. Ada pemuka wahabi ketika mati ,manyat mereka jadi sangat buruk.x boleh cerita macmana.Murid rapat mereka mereka sendiri cerita pada saya.Para pengikut wahabi tak jadi demikian,kerana mereka terkena,terbodoh oleh wahabi/salafi.Guru mereka yg mengeluarkan kata-kata buruk yang kena ke atas mereka yang dikasihi allah iaitu ulama-ulama muktabar dulu kala.Atau mangajar perkara sesat akidah dan hukum yang manyat mereka amat teruk ketika mati.Nauzubillah.Nak pertahan wahabi/salafi lagikah?……-“siapa menentang wali alllah,seluruh tentera alllah akan memeranginya”-Hadis qudsi.Lawanlah ulama mazhab,ahli-ahli tasauf dulukala, kalau berani…mcam muhammad abdul wahab lakukan…..mujaddid para wahabi?salafi.

  38. Rasulullah ada bersabda bermaksud,”sunnah itu ialah apa yang aku lakukan,apa-apa yang sahabat empat lakukan,dan apa-apa yang baik,selagi diikuti akan diberi pahala kepada yang memulai yang baik itu”.Disisnilah kelainan takrifan sunnah oleh ahli sunnah dan wahabi/salafi>wahabi?salafi menghadkan sunnah kepada perbuatan rasulullah sahaja.sementara rasulullah tidak demikian.Kerana amal ibadat rekaan saperti burdah,berzanji dituduh bidah.mengikut takrif nabi,tidak biadah,kerana ini perkara memuji nabi,solawat dan nasiahat agama (dalam burdah oleh Busairi r.a.Rekaan pun bukan perkara wajib saperti sembahyang wajib atau haji.Muhammad abdul wahab yang kuat menentang rekaan saperti di atas.Ada orang reka sayair zaman nabi lalu puji nabi dan islam.lalu nabi sedekahkan,hadiahkan jubahnya kepada orang itu.Jika bidah nescaya rasulullah larang dan tidak hadiah jubahnya pada pereka syair tersebut.Saya yakin ini syeitan tak suka orang puji nabi,dia suka orang pujinya.Baguslah asri dah reka sayir/sajak puji m.abdul wahab.Untung-untung dapat jubah syeitan.nauzubillah.Semua amalan unat islam yang dilakukan sekarang oleh para penganut mazhab empat adalah tidak bidah samasekali.saperti yang dituduh oleh asri dan para wahabi/salafinya.Mereka tersesat fikiran kerana menerima pakai pemikiran m.abdul wahab,syeikhul Islam dari najad,yang bekerja untuk politik ibnu saud sambil menyesatkan umat islam dan faham agama islam yang lurus dan sopan.kerana mengira pakai hadis rasulullah tentang sunnah maka ada berbagai-bagai amalan tambahan saperti perkataan siidina,azan dua kali ketika jumaat dan sebagainya.Pada suatu ketika sesorang telah rminum atau terminim air kencing rasululllh saw,ketika orang itu membersihkan bilik rasulullah saw.Lalu diberi tahu kepada rasulullah.rasululah berkata,”engkau akan selalu sihat”.Sekali lagi seorang lelaki minim darah bekam rasulullah,lalu diberi tahu juga kepada baginda,kata baginda,rasul-rasul diujian dengan berat,dan engkau akan menerima ujian berat”.(kerana ada darah rasulullah dalam badanya.kerana diminumnya darah bekam rasululllah saw).Tak dikata rasulullah haram,kerana kedua benda itu adalah najis mengikut hukum fekah.Dua perkara yang nampak haram tak dikata haram oleh rasulullah (untuk dirinya saja),takkan nak kata siidina (tuan kami) pun tak haramkah?.Asri suka orang panggil dia tuan,tapi nabi dia suka panggil nama saja.Inilah ajaran syeitan abdul wahab yang diguna pakai para wahabi/salafi.Dalam bukuku mereka tak pernah jumpa perkataan saiidian,walau bulan dalam sembahyang.Ada seorang manusia zaman rasulullah panggil rasulullah dengan naman sahaja,Wahai muhammmad,berlaku adillah”.Dan rasulullah tersinggung.Seorang sahabat cabut pedang nak potong kepala orang itu,rasulullah larang,takut orang kata muhammad mambunuh.Ini saiidina bahasa pemnghurmatan yang disahkan dan boleh dibaca walau dalam tahiyat sembahyang.Memangla rasulullah kata muhammmad sahaja.takkan dia nak kata kamu semua kena panggil aku tuan,tak berakhlak akalu demikian.Kenalah kita ambil tanggung jawab hurmatnya,Kerana itu apara ulama mauktabar dan imam empat orang2w soleh kata saiidian kepada baginda,Tak manis sebut nama sahaja.Menghurmati nabi dalam perkataan saiidina tentulah berpahala bagi berakal fikiranmkecuali para wahabi/salafi/asri dan kelompok mereka tak tak sebut saiidina,kerana kononnya bidah.Syetan juga tak hurmat nabi dan para solihin.Iblis malah tak mau hurmat nabi adam a.s atau kuburnya.Wallahuaklam

  39. YAHUDI MENGAMBIL MASA PULUHAN TAHUN UNTUK MELAHIRKAN FAHAMAN WAHABI YANG DIKUATKAN DENGAN PERANCANGAN MENAIKKAN KELUARGA ASSAUD YANG BERASAL DARI PUAK BADWI BAGI MENCAPAI AJENDA YAHUDI SUPAYA ISLAM TIDAK BANGKIT BUAT KALI KEDUA.

  40. saya berpendapat yahudi dan barat ambil kesempatan atas perpecahan politik umat islam di jazirah arab,arab saudi,menolong mereka melepaskan diri dari turki uthmaniah,manjadikan negara islam semakin kecil tanpa kesatuan,macam potongan-potongan kuih supaya mudah ditelan.Ada sejarah tentang keluarga ibnu saud,betul ketidak tidaklah saya tahu.Dalam teks ini abdul wahab di kata dari keturunan yahudi Turki,ini tidak benar.Fakta yang lain tak taulah.Saya pun ingin tahu ini cerita betul atau tidak.Klau tak betul takkanlah orang nak sebut.Wallahuaklam.>DAN SIAPA SESUNGGUHNYA NENEK-MOYANG MEREKA?

    Penelitian dan Pemaparan Mohammad Sakher:
    Setelah menemukan fakta-fakta di bawah ini, Rejim Saudi memerintahkan untuk membunuhnya.
    Apakah anggota keluarga Saudi berasal dari Suku Anza bin Wa’il seperti pengakuannya?
    Apakah agama mereka Islam?
    Apakah mereka asli Bangsa Arab?
    Di Najd, pada tahun 851 H serombongan bani Al-Masalikh, keturunan Suku Anza, membentuk sebuah kafilah dipimpin oleh Sahmi bin Hathlul,
    ditugaskan untuk membeli bahan makanan, biji-bijian gandum dan jagung
    ke Iraq. Ketika sampai di Bashra, mereka langsung menuju ke sebuah toko
    pakan yang pemiliknya seorang Yahudi bernama Mordakhai bin Ibrahim bin Moshe.
    Ketika sedang berlangsung tawar-menawar, Yahudi si pemilik toko
    bertanya kepada mereka: “Berasal dari suku manakah Anda?”. Mereka
    menjawab: “Kami berasal dari Bani Anza”, salah satu Suku Al-Masalikh”.
    Mendengar nama suku itu disebut, orang Yahudi itu memeluk mereka dengan
    mesra sambil mengatakan bahwa dirinya juga berasal dari Suku
    Al-Masalikh, namun menetap di Bashra, Iraq karena permusuhan keluarga
    antara ayahnya dengan anggota Suku Anza lainnya.
    Setelah Mordakhai bin Ibrahim bin Moshe mengatakan kepada mereka
    ceritera yang direkayasa mengenai dirinya, dia kemudian memerintahkan
    kepada pembantunya untuk menaikkan barang-barang belanjaan kafilah itu
    ke atas Unta-unta mereka.
    Sikap Mordakhai bin Ibrahim bin Moshe yang dinilai baik dan tulus
    itu membuat kagum rombongan bani Masalikh dan sekaligus menimbulkan
    kebanggaan mereka karena bertemu saudara sesama suku di Iraq – dimana
    mereka mendapatkan bahan makanan yang sangat mereka perlukan, mereka
    percaya kepada setiap kata yang diucapkan Mordakhai bin Ibrahim bin
    Moshe, karena dia seorang pedagang kaya komoditi pakan, mereka menyukai
    Mordakhai bin Ibrahim bin Moshe (walaupun sebenarnya dia bukan orang
    Arab dari suku Al-Masalikh, tapi seorang Yahudi yang berpura-pura)
    Saat kafilah sudah siap akan kembali ke Najd, pedagang orang Yahudi
    itu meminta ijin menumpang dengan mereka pergi ke tempat asalnya, Najd.
    Permintaan pedagang Yahudi itu diterima dengan senang hati oleh
    rombongan bani Al-Masalikh.
    Akhirnya Mordakhai bin Ibrahim bin Moshe sampai di Najd. Di Najd ia
    mulai menyebarluaskan propaganda dirinya dibantu beberapa orang dari
    bani Al-Masalikh yang baru tiba bersama-’sama dia dari Bashra.
    Propagandanya berhasil, sejumlah orang mendukungnya, tetapi ditentang
    oleh yang lain dipimpin oleh Shaikh Saleh Salman Abdullah Al-Tamimi,
    ulama di kota Al-Qasim, yang wilayah dakwahnya meliputi Najd, Yaman dan Hijaz.
    Ia mengusir Mordakhai bin Ibrahim bin Moshe ( nenek moyang Keluarga Saudi yang saat ini berkuasa ) dari kota Al-Qasim ke kota Al-Ihsa, di sana ia mengganti namanya menjadi Markhan bin Ibrahim Musa
    . Kemudian dia pindah ke daerah Dir´iya dekat Al-Qatif. Di daerah ini
    dia mulai menyebarkan ceritera rekayasa kepada penduduk mengenai
    Perisai Nabi Muhammad Shallalahu ‘Alaihi wa Sallam yang dirampas
    sebagai rampasan perang oleh orang musyrik Arab sewaktu Perang Uhud.
    Perisai itu kemudian dijual oleh orang musyrik Arab kepada Suku Yahudi Bani Qunaiqa
    dan menyimpannya sebagai koleksi barang berharga. Perlahan tapi pasti,
    Markhan bin Ibrahim Musa menanamkan pengaruhnya di antara orang-orang
    Badui melalui ceritera fiktif yang hal ini memberitahu kita bagaimana
    berpengaruhnya suku-suku Yahudi di Arab dengan menempati kedudukan
    terhormat.
    Dia menjadi orang penting diantara suku Badui dan memutuskan untuk tetap tinggal di kota Dir´iya, dekat Al-Qatif
    kemudian memutuskan menjadikannya sebagai ibukota di Teluk Persia. Ia
    bercita-cita menjadikan kota itu sebagai batu loncatan untuk membangun
    kerajaan Yahudi di Tanah Arab.
    Dalam rangka memenuhi ambisisnya, dia mulai mendekati dan
    mempengaruhi suku Arab Badui padang pasir untuk mendukung posisinya,
    kemudian menobatkan dirinya sebagai raja mereka.
    Pada saat yang genting ini, Suku Ajaman bersama-sama dengan Suku Bani Khalid
    mencium bahaya Yahudi licik ini dan sangat mengkhawatirkan rencana
    jahatnya, karena dia telah dapat mengukuhkan identitasnya sebagai orang
    Arab. Mereka sepakat untuk menghentikannya, kemudian menyerang kota
    Dar’iya dan berhasil menaklukannya, tetapi sebelum menawan Markhan bin Ibrahim Musa, dia melarikan diri.
    Dalam pelariannya, Yahudi nenek moyang Keluarga Saudi (Mordakhai) mencari perlindungan di sebuah perkebunan Al-Malibiid-Ghusaiba dekat Al-Arid, milik orang Arab. Sekarang kota itu bernama Al-Riyadh.
    Mordakhai meminta perlindungan politik kepada pemilik perkebunan.
    Pemiliknya yang ramah itu kemudian segera memberikan tempat
    perlindungan. Namun belum juga sampai sebulan dia tinggal di perkebunan
    itu, Mordakhai membunuh pemilik beserta anggota keluarganya, kemudian
    mengarang ceritera bahwa mereka dibunuh oleh perampok. Dia juga mengaku
    telah membeli real estate dari pemiliknya sebelum kejadian tragis itu.
    Maka tinggallah dia disana sebagai pemilik tanah yang baru, kemudian
    daerah itu diberi nama baru Al-Di’riya, nama yang sama dengan tempat sebelumnya yang ia tinggalkan.
    Yahudi nenek moyang Keluarga Saudi (Mordakhai) segera membangun
    sebuah “Guest House” yang disebutnya “Madaffa” di atas tanah yang
    direbut dari korbannya. Kemudian berkumpullah disekelilinya kelompok
    munafik yang mulai menyebarkan propaganda bohong bahwa Mordakhai adalah
    seorang Seikh Arab terkemuka. Mereka merencanakan membunuh Sheikh Saleh Salman Abdullah Al-Tamimi, musuh bebuyutan Mordakhai dan berhasil membunuhnya di sebuah mesjid di kota Al-Zalafi.
    Mordakhai puas telah berhasil membunuh Sheikh Saleh Salman Abdullah
    Al- Tamimi, kemudian menjadikan Al-Dir’iya sebagai tempat tinggalnya.
    Di Al-Dir’iya dia berpoligami dan beranak’pinak, anak-anaknya diberi
    nama asli Arab.
    Sejak saat itu keturunan dan kekuasaan mereka tumbuh berkembang di
    bawah nama Suku Saudi, mereka juga mengikuti jejak Mordakhai dan
    kegiatannya dilaksanakan secara sembunyi-sembunyi serta berkonspirasi
    melawan bangsa Arab. Secara ilegal mereka menguasai daerah pedalaman
    dan tanah-tanah perkebunan, membunuh setiap orang yang mencoba
    menghalangi rencana jahat mereka. Untuk mempengaruhi penduduk di
    wilayah itu, mereka menggunakan segala macam jenis tipu daya untuk
    mencapai tujuannya: mereka suap orang-orang yang tidak sefaham dengan
    uang dan perempuan. Mereka suap penulis sejarah untuk menuliskan
    biografi sejarah keluarganya yang bersih dari kejahatan, dibuatkannya
    silsilah keluarga bersambung kepada Suku Arab terhormat seperti Rabi’á,
    Anza dan Al-Masalikh.
    Seorang munafik jaman kiwari bernama Mohammad Amin Al-Tamimi
    – Direktur/Manager Perpustakaan Kontemporer Kerajaan Saudi, menyusun
    garis keturunan (Family Tree) untuk Keluarga Yahudi ini (Keluarga
    Saudi), menghubungkan garis keturunan mereka kepada Nabi Muhammad
    Shallalahu ‘Alaihi wa Sallam . Sebagai imbalan pekerjaannnya itu, ia
    menerima imbalan sebesar 35.000 (Tiga Puluh Lima Ribu) Pound Mesir dari
    Duta Besar Saudi Arabia di Kairo pada tahun 1362 H atau 1943 M. Nama
    Duta Besar Saudi Arabia itu adalah Ibrahim Al-Fadel.
    Seperti disebutkan di atas, Yahudi nenek moyang Keluarga Saudi
    (Mordakhai), yang berpoligami dengan wanita-wanita Arab melahirkan
    banyak anak, saat ini pola poligami Mordakhai dilanjutkan oleh
    keturunannya, dan mereka bertaut kepada warisan perkawinan itu.
    Salah seorang anak Mordakhai bernama Al-Maqaran,
    (Yahudi: Mack-Ren) mempunyai anak bernama Muhammad, dan anak yang
    lainnya bernama Saud, dari keturunan Saud inilah Dinasti Saudi saat ini.
    Keturunan Saud (Keluarga Saud) memulai melakukan kampanye pembunuhan
    pimpinan terkemuka suku-suku Arab dengan dalih mereka murtad,
    mengkhianati agama Islam, meninggalkan ajaran-ajaran Al-Quran, dan
    keluarga Saud membantai mereka atas nama Islam.
    Di dalam buku sejarah Keluarga Saudi halaman 98-101, penulis pribadi
    sejarah keluarga Saudi menyatakan bahwa Dinasti Saudi menganggap semua
    penduduk Najd menghina tuhan, oleh karena itu darah mereka halal,
    harta-bendanya dirampas, wanita-wanitanya dijadikan selir, tidak
    seorang islampun dianggap benar, kecuali pengikut sekte Muhammad bin Abdul Wahhab (yang aslinya juga keturunan Yahudi Turki).
    Doktrin Wahhabi memberikan otoritas kepada Keluarga Saudi untuk
    menghancurkan perkampungan dan penduduknya, termasuk anak-anak dan
    memperkosa wanitanya, menusuk perut wanita hamil, memotong tangan
    anak-anak, kemudian membakarnya. Selanjutnya mereka diberikan
    kewenangan dengan Ajarannya yang Kejam ( Brutal Doctrin ) untuk
    merampas semua harta kekayaan milik orang yang dianggapnya telah
    menyimpang dari ajaran agama karena tidak mengikuti ajaran Wahhabi.
    Keluarga Yahudi yang jahat dan mengerikan ini melakukan segala jenis
    kekejaman atas nama sekte agama palsu mereka (sekte Wahhabi) yang
    sebenarnya diciptakan oleh seorang Yahudi untuk menaburkan benih-benih
    teror di dalam hati penduduk di kota-kota dan desa-desa. Pada tahun
    1163 H, Dinasti Yahudi ini mengganti nama Semenanjung Arabia dengan
    nama keluarga mereka, menjadi Saudi Arabia, seolah-olah seluruh wilayah
    itu milik pribadi mereka, dan penduduknya sebagai bujang atau budak
    mereka, bekerja keras siang dan malam untuk kesenangan tuannya, yaitu
    Keluarga Saudi.
    Mereka dengan sepenuhnya menguasai kekayaan alam negeri itu seperti
    miliknya pribadi. Bila ada rakyat biasa mengemukakan penentangannya
    atas kekuasaan sewenang-wenang Dinasti Yahudi ini, dia akan di hukum
    pancung di lapangan terbuka .
    Seorang putri anggota keluarga kerajaan Saudi beserta rombongannya
    sekali tempo mengunjungi Florida, Amerika Serikat, dia menyewa 90
    (sembilan pukuh) Suite rooms di Grand Hotel dengan harga $1 juta
    semalamnya. Dapatkah kita memberikan komentar terhadap pemborosan yang
    dilakukan keluarga kerajaan seperti itu, yang pantas adalah: Dihukum
    pancung di lapangan terbuka.
    Kesaksian bahwa nenek moyang Keluarga Saudi adalah Yahudi:

    – Pada tahun 1960′an, pemancar radio “Sawt Al-Arab” di Kairo, Mesir, dan pemancar radio di Sana’a, Yaman, membuktikan bahwa nenek moyang Keluarga Saudi adalah Yahudi
    – Raja Faisal Al-Saud tidak bisa menyanggah bahwa keluarganya adalah keluarga Yahudi ketika memberitahukan kepada the WASHINGTON POST
    pada tanggal 17 September 1969, dengan menyatakan bahwa: “Kami,
    Keluarga Saudi, adalah keluarga Yahudi: Kami sepenuhnya tidak setuju
    dengan setiap penguasa Arab atau Islam yang memperlihatkan
    permusuhannya kepada Yahudi, sebaliknya kita harus tinggal bersama
    mereka dengan damai. Negeri kami, Saudi Arabia merupakan sumber awal
    Yahudi dan nenek-moyangnya, dari sana menyebar ke seluruh dunia”.
    Itulah pernyataan Raja Faisal Al-Saud bin Abdul Aziz.
    Hafez Wahbi, Penasihat Hukum Keluarga Kerajaan Saudi menyebutkan di
    dalam bukunya yang berjudul “Semenanjung Arabia” bahwa Raja Abdul Aziz
    yang mati tahun 1953 mengatakan: “Pesan Kami (Pesan Saudi) dalam
    menghadapi oposisi dari Suku-suku Arab, kakekku, Saud Awal,
    menceriterakan saat menawan sejumlah Shaikh dari Suku Mathir, dan
    ketika kelompok lain dari suku yang sama datang untuk menengahi dan
    meminta membebaskan semua tawanannya, Saud Awal memberikan perintah
    kepada orang-orangnya untuk memenggal kepala semua tawanannya, kemudian
    mempermalukan dan menurunkan nyali para penengah dengan cara mengundang
    mereka ke jamuan makan, makanan yang dihidangkan adalah daging manusia
    yang sudah dimasak, potongan kepala tawanan diletakkannya di atas
    piring.
    Para penengah menjadi terkejut dan menolak untuk makan daging
    saudara mereka sendiri, karena mereka menolak untuk memakannya, Saud
    Awal memerintahkan memenggal kepala mereka juga. Itulah kejahatan yang
    sangat mengerikan yang telah dilakukan oleh orang yang mengaku dirinya
    sendiri sebagai raja kepada rakyat yang tidak berdosa, kesalahan mereka
    karena menentang terhadap kebengisannya dan memerintah dengan
    sewenang-wenang.
    Hafez Wahbi selanjutnya menyatakan bahwa, berkaitan dengan kisah
    nyata berdarah yang menimpa Shaikh suku Mathir, dan sekelompok suku
    Mathir yang mengunjunginya dalam rangka meminta pembebasan pimpinan
    mereka yang menjadi tawanan Raja Abdul Aziz Al-Saud bernama Faisal Al-Darwis.
    Diceriterakannya kisah itu kepada utusan suku Mathir dengan maksud
    mencegah agar mereka tidak meminta pembebasan pimpinan mereka, bila
    tidak, mereka akan diperlakukan sama. Dia bunuh Shaikh Faisal Darwis
    dan darahnya dipakai untuk berwudlu sebelum dia shalat. (melaksanakan
    ajaran menyimpang Wahhabi). Kesalahan Faisal Darwis waktu itu karena
    dia mengkritik Raja Abul Aziz Al-Saud, ketika raja
    menandatangani dokumen yang disiapkan penguasa Inggris pada tahun 1922
    sebagai pernyataan memberikan Palestina kepada Yahudi, tandatangannya
    dibubuhkan dalam sebuah konferensi di Al-Qir tahun 1922.
    Sistem rejim Keluarga Yahudi (Keluarga Saudi) dulu dan sekarang
    masih tetap sama: Tujuan-tujuannya adalah: merampas kekayaan negara,
    merampok, memalsukan, melakukan semua jenis kekejaman, ketidakadilan,
    penghujatan dan penghinaan, yang kesemuanya itu dilaksanakan sesuai
    dengan ajarannya Sekte Wahhabi yang membolehkan memenggal kepala orang
    yang menentang ajarannya.

  41. ini cerita sangat dahshat.Tak tau betul atau tidak.Siapa yang dapat mengesahkan,atau nafinya dengan fakta yang cukup,saya sangat berterima kasih.

  42. Ada hadis mengatakan,”akan timbul dua tanduk syeitan di Najad”.Ulama ahli sunnah mazhab mengtakan,dua tanduk syeitan itu ialah Musailamah alkazzab dan Muhammmad abdul wahab.Muhammad abdul wahab memang lahir di Najad.Saya cari tempat lahir musailmah alkazzab,kalau-kalau dia tidak lahir di Najad,dengan itu dia bukan tanduk syeitan yang dikatakan oleh Rasulullah saw.kalau-kalau kena ke atas Raja wahabi Arab saudi yang awal.Musailamah alkazzab memang lahir di najad,dan memang dialah tanduk syeitan itu,selain muhammad abdul wahab,pemuka wahabi.Kenalah fatwa ulama ahli sunnah tersebut.walau pun bukan tanduk syeitan raja wahabi ini memberi ruang yang luas kepada muhammmad abdul wahab menyebarkan kesesatannya dan menjadikan ajaran muhammmad abdul wahab sebagai kesatuan politik dibawah pememerintahannya dan menyerang puak-puak lain dan memasukkan dibawah kerajaannya,termasuk mekah.Muhammad abdul wahab,pemuka wahabi,memang tanduk syeitan yang kedua,kerana ada hadis yang lain mengatakan,”Jaga-jaga kamu syeikh dari najad,sesungguhnya dia itu syeitan”.-hadis sahih.Satu-satunya ulama yang dilantik sebagai syeikhul Islam di Najad (Arab saudi),dan berasal dari Najad,hanyalah muhammad abdul wahab.Tiada sebarang ulama lagi yang dilantik sebagai syeikh ul islam yang berasal dari najad.Dilantik atas dasar tujuan politik Ibnu saud bukan atas dasar ilmiah.Hadis ini sah keatas dirinya.Raja ibnu saud bukan tanduk syeitan yang dimaksudkan didalam hadis rasulullah saw.Namun cerita di atas perlu diselidiki kebenarannya.Wallahuaklam.

  43. berita di atas memang benar!
    kami akan mngerah sluruh tenaga untuk memperjuangkan salafi. Pengikut kami sudah menjawat posisi penting dlm kerajaan kamu kerana dh beribu2 laman forum kami bina untuk menyebarkan ajaran salafi.
    kamu tidak akan mampu berbuat apa2 pun!!

  44. Apa pun yang diperkatakan sekiranya ia benar dan ada dalil kukuh, siapapun dia, sama ada berkulit putih atau hitam, perkataan itu benar dan ada dalil Al-quran dan Sunnah yang sahih, maka dia benar.

    Janganlah di antara kita sesama muslim bertelaga, kembalilah kepada tali Allah. senang je hidup ni… nasihat menasihati itu penting…

    siapa pun dia…. nasihat kan lah… lihat sirah sahabat khulafa’ al-rasyidin… mereka minta nasihat kerana mereka insan yg mengikuti telunjuk ar-Rasul s.a.w.

  45. berhujah tanpa dalil. . Percaya lah kamu sampai mati. .

  46. oi. . Bawa istighfar kamu. . Yg memfitnah muhammad bin abdul wahab dan ibnu taimiyah. . Kalau lah mereka tu lari dari sunnah. . Knpa pengerusi ulama sedunia sheikh yusuf al-qardhawi terpengaruh dgn pemikiran ibnu taimiyah. Tuduh lah lagi sheikh yusuf al-qardhawi nie wahabi. Dan kitab2 ibnu taimiyah di gunakan sebagai kitab rujukan dan pengajian di universiti islam di serata dunia. Sheikh yusuf qardhawi ada menerbit kan buku tentang muhammad bin abdul wahab. Yg di mana sheikh yusuf al-qardhawi memihak kpd muhammad bin abdul wahab. Jgn mudah terpedaya. .tanpa di selidik. .. .

  47. saya sokong doktor asri. . Peduli lah kamu gelar aku wahabi. . Tapi yang penting, nas2 yg aku rujuk adalah betul. . Insyaallah. .mudah2an aku berada di manhaj as-salafusoleh. . Ingat jangan fanatik mazhab. .bawa istighfar.

  48. ini masalah furuk akidah je…manhaj salaf ke manhaj asyairah or maturidiyah ke…2 2 betul..ini mslh takwil dan x takwil sifat Allah je…

    panduan ulama yg sgt adil dancermat:
    Jika sesuatu pandangan yang menyebabkan seluruh ulama lain jd sesat dan kufr…maka pandangan itu tidak benar dan salah..

    Imam Bukhari kebyknnya tidak mentakwil sifat Allah tp ulama spt Ibnu Hajar asqalani, imam nawawi lebih cenderung kpd mentakwilkan sifat Allah…salaf yg agk keras di saudi kerana environment mereka tidak spt negara Islam lain…ada beberapa pndgn ulama saudi yg boleh dikritik dan dinilai semula cthnya wanita tidak boleh memandu kenderaan tp jika tgk nas wanita pd zaman nabi ada naik unta dan kuda…ulama salaf di negara Islam lain spt Jordan, Qatar dll cthnya Yusuf Qardawi byk mengambil ijtihad baru kerana melihat kpd environment dan keadaan yg berbeza di zmn nabi saw…perbincngn boleh dibuat..Ibnu Taimiyah, Ibnu Baaz, Al Bani, Yusuf Qardawi dll ulama Al-Ghazali ke sape2 ke..mereka semua ada kelemahan dan kebaikan…pandangan mereka boleh dinilai semua…jika ada kesalahan semoga Allah merahmati dan mengampuni kita dan mereka semua…Tidak ada faedahnya mengkafirkan tokoh2 umat Islam…mereka membyar diri mereka utk sumbangkan kpd Islam…Jika ada kesalahan jgn diikut, namun kebaikan dan sumbangan mereka jangan dilupakan…mereka telah sumbangkan kpd Islam…

    ini pandangan dr maulana asri yg sgt adil dan cermat…jgn dikata dia wahabi..dia belajar 2 2 kaedah tauhid, kaedah salaf dan asyairah dia belajar…mahir dlm bahasa urdu, arab, pakistan, farsi (kalo x silap dia boleh baca farsi)…jangan dilihat siapa yg bercakap, tp nilai apa yg dicakap..

  49. wahabi tak pernah kata Allah berjisim..tetapi orang yg membenci/menentang wahabi/salafi yg menokok tambah kata Allah berjisim.Golongan salafi atau yg dituduh wahabi tidak mentakwil/mentafsir atau menyifatkan sifat Allah yg Allah sendiri kata dlm kitab Al-Quran…Kalau Allah kata tangan…maka golongan salaf tidak mentafsir atau menukar maksud apa yg dikatakan oleh Allah dlm Al-Quran.Apa yg dikatakan oleh Allah maka hanya LAYAK BAGI ALLAH..DAN TAK SERUPA MAKHLUK..

  50. wahabi ni org kate baik btol atau salah sume org kate wahabi…nmpak pelik skit, wahabi,
    nampak org yg amalkan sunnah tp x diamalkan di malaysia,kata wahabi gak…
    xde definisi tepat ke untuk wahabi???
    tp slalunye org yg amal sunnah la org malaysia gelar wahabi sbb rakyat malaysia ni byk sgt bid’ah,byk sgt ikut adat

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 29 other followers

%d bloggers like this: