Video Gus Dur menjadi murtad kerana didoakan Paderi Kristian ?

Saya keliru kerana tidak dapat memberikan status Gus Dur yang didoakan oleh Paderi Kristian. Adakah masih Islam atau sudah dikira murtad dari Islam.

Anda lihatlah dan berilah pendapat mengikut kadar ilmu yang anda miliki..

About these ads

18 Responses

  1. Saya kira kita harus objektif. Orang lain mendoakan umat Islam, bukanlah suatu kesalahan. Banyak sekali dalam Al-Qur’an ayat-ayat pluralisme. Silahkan Ustad kaji lebih mendalam.

    Terima kasih untuk dimuatnya komentar ini.

    Cak Hopang

  2. Tiada TUHAN yang berhak disembah Melainkan ALLAH.
    Deen di sisi ALLAH hanyalah ISLAM.

    Tanyalah GUSDUR tentang hati dan Iman nya.

  3. salam
    saya amata kecewa dengan perlakuan dan tindakan gus dur yang didoakan oleh para paderi.sebagai seorang ulama yang dihormati diindonesia tidak kah gus dur tahu hukum sama ada boleh atau tidak boleh perkara ini dilakukan.
    sebagai seorang bekas penganut agama kristian yang memahami ajaran kristian dan akhirnya memeluk agama islam,saya amat terkilan dengan tindakan gus dur tersebut,adakah gus dur percaya yesus itu anak tuhan dan tuhan yang boleh memberikan rahmat kepada manusia,
    ALLAH sahaja yang boleh memberikan kebaikan kepada kita,ada pun yesus kristus tidak boleh memberikan apa2 rahmat kepada kita,
    terpulanglah kepada para ulama untuk membuat hukum terhadap apa yang dilakukan oleh gus dur yang bertopengkan agama.taubat lah gus dur…jangan taksub dengan ilmu dan kehebatan kamu…bila2 sahaja boleh ditarik oleh Allah….

  4. Hai saudara sesama islamku ingatlah bahawa semakin jauh jarak kita dengan zaman Rasulullah dan para Sahabat semakin jahil kita tentang apa sebenarnya yang dikatakan islam.Setahu saya Nabi kita menggalakkan kita berdoa terus tanpa ada perantaraan dengan orang lain untuk mendapat apa yg kita hajatkan dari Allah tuhan kita,apa bezanya kita dengan gusdur?saya tak nampak’Rujuk kepada Rukun Islam (Percaya kepada Qada’dan Kadar)renungkan lah dan faham apa yang tersirat dan tersurat.Amin

  5. Ambo rasa satu satunya manusia yg boleh beri pendapat sesuai ialah Khalid Samad MP Shah Alam. Sebabnya beliau arif sgt ttg pluralisma agama di Malaysia. Dok gitu Sdr Anwar Ibrahim?

  6. Assalamualaikum…

    meihat dan mendengar apa yang diucapkan, jelas bahwa ia cuma doa dari para sahabat berlainan agama…..

    gus dur sama sekali tidak pernah menyebut dirinya keluar dari agama Islam dan memasuki kristian. Akan tetapi yang aku lihat dia beroleh mencari persamaan walau wujud jurang perbezaan.

    mardhotillah

  7. Salam semua,
    Gus Dur menghadiri upacara oleh persatuan kristian, boleh dikatakan kesemua hadirin adalah orang kristian, hanya Gus Dur sebagai ahli kerhormat jemputan atau orang tertinggi dalam pimpinan Islam di Indonesia mneghadiri upacara tersebut, pada pandangan saya, doa tersebut hnya dilakukan oleh satu pihak kristian untuk menyembuhkan penyakit. Mungkin (Hanya Allah Yang mengetahui) kalau dilihat pada penghujung doa oleh pihak kristian, kononnya mendoakan supaya mata Gus Dur, sembuh, kita tanya dan ikuti perkembangan samada benar mata Gus Dur sembuh? Kita kena lihat sebenarnya apa tujuan mereka berbuat demikian. Dakyah kristian memang kuat cuba untuk memenangi hati orang orang islam.
    Sedia maklum sekiranya tidak berjaya, mungkin Gus Dur mempunyai alasannya sendiri untuk membidas agama kristian kelak, dengan membuktikan bahawa kepercayaan mereka boleh ditolak. Tapi bagaimana pulak berjaya,….hanya Allah sahaja maha kaya dan maha mengetahui.
    Kita sama sama doakan agar akidah orang islam dapat dibela dan diperkuatkan supaya dapat menghidari dan menangani dakyah dakyah kristian yang pelbagai dan hebat hebat untuk merosakkan akidah orang orang islam. Amin.

  8. lihatlah daiman oarang islam diperbodohkan , d perkotakkataikakan kan oleh kuffar …adakah beliau x sedar akan perbuatan nya ung mgadai agaam …ini lah murahnya pemimipin umat islam …..siapa harus d salahkan !!!kiata lali deangan agama sendirio sehingga tiada lagi jati diri agama …..ini lah kesananaya agama d asingakan dari lapangan hidup ….agama islam x lagi majadi rahmat kapada umat isalam sendiri …..malah da yng menyamakan agama islam yng suci d ngn agama yng lain…. sedarlah wahai umat …sebelum terlambat ….

  9. semoga ALLAH SWT melindungi orang2 yang beriman-Insya Allah..

  10. yang pasti Tuhan itu sll ngajarin untuk saling mengasi dan mendoakan satu sama laen…nusuh aja harus didoakan bukan dilawan…jadi klo gus dur didoakan pdt salah??y tentu tidak lah…

  11. agama islam adalah satu-satunya agama yang mulia dan tiada agama lain dapat menandinginya…..oleh itu kita mestilah patuh kepada ajaran ISLAM.

  12. Ya Allah berilah Hambamu ini kekuatan untuk, membunuh GusDur. untuk para pengikut GusDur kalian itu buta atau apa,..? Orang kaya gitu masih di ikutin,….cepatlah bertobat,…gusdur itu setan,..bukan manusia,..!!!!!!

  13. Banyak iman islam yang berbicara bahwa agama islam adalah satu-satunya agama yang mulia dari Allah, tetapi yang sangat mengherankan nabinya bernama Muhammad rasulullah yang katannya nabi terakhir penutup nabi, tetapi setelah kematian sang nabi Allah ini kok Allah membiarkan dia tertanam diliang siksaan kuburan Medinah…?

    Dan mengapa Allah tidak membawanya kesurga….?kan nabinya..?sedang Isa Alamsih (Yesus) terangkat kesurga berada disisi Allah di surga.

    Disini kita dapat menilai siapa nabi Muhammad ini….?
    dan kalau melihat latar belakang kehidupan Muhammad dan agama yang dibawahkan dan muncul di Abat ke 7 islam dengan Al Qurannya…,dan akhir dari perjuangan sang Muhammad dan ajaran islamnya yaitu karya keselamatan islam terkandaslah Muhammad dalam liang kuburan Medinah….jadi dengan kata yang jelas; Keselamatan iman islam dan Qurannya…? masih dalam penjarian keselamatan belum dapat kepastian karena…terbukti nabi Muhammad sendiri tidak dapat menjamin keselamatan hidup dan umat islam untuk sampai kepintu surga. Kaki sang nabi Muhammad ngak sampai kehalaman pintu surga…dia terkandas dipintu liang siksaan kuburan….ini terbukti tentang agama islam sampai detik ini sedang mencari jalan yang lurus.

    • Hati-hati berbicara kerana bicara salah boleh menyelewengkan akidah orang. Nabi Muhammad s.a.w tidak menghina Al Masih Isa a.s namun pencinta Nabi Isa pula kurang ajar menghina Nabi Muhammad s.a.w. Dalam kitab agama Islam dicerita bahawa Al Masih akan turun mengajak pencintanya masuk Islam. Ketika akhir zaman.

    • Karena Muhammad lebih dicintai oleh Allah dan dikehendakiNya disaksikan meninggal sebagai manusia biasa.
      Kalau diambil juga, bisa-bisa malah disembah kayak nabi sebelumnya. Pengikutnya kan malah jadi musyrik tuh karena menyembah selain pada Allah.

  14. memang kita tidak tahu hati gusdur, tp dg melihat video tersebut orang ramai & awam pasti bepandangan negatif tentang itu, tidakkah gusdur memikirkan hal itu,

  15. Saya baca tiap komen disini dan saya tersenyum-senyum membacanya. udahlah simple aja. Gusdur di cintai maka dia di do’akan, sedangkan bagi anda yang membenci tidak ada kata lain anda menghinakan, anda yang menghina belum tentu lebih mulya dari yang dihina. tidak ada satu muslim pun yang menyebut muslim yang lain kafir atau murtad kecuali orang yang menyebutnya adalah kafir. camkan itu,
    soal hati siapa yang tahu, Gus dur pada waktu itu sedang berjuang untuk membersihkan citra islam di mata dunia, gusdur juga berjuang untuk mengembalikan tujuan awal islam itu.. yaitu rahmatal lil’alamin. bukan rahmatal lilmuslimin, atau linnafsi… tapi seluruh alam,,, dan hal itu yang di ajarkan Nabi muhammad SAW… Oleh karena itu, Sekarang Beliau telah tiada sudah lah kita do’akan beliau dan ingat2 kebaikan beliau untuk dunia ini…

  16. Fasalu ahladdzikri Inkuntum Laa Ta’lamuun.. Jangan komentar kalau ndak tahu ilmunya… Daripada nuduh orang Murtad apa tidak sebaiknya instropeksi diri sendiri…. ( Atau yang nuduh Gus Dur Murtad itu memang pengangguran ? yang hanya cari sensasi ) banyak lahan kerja.. Datang aja ke Makam Gus Dur Jualan Pentol pasti laris…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 29 other followers

%d bloggers like this: