Bukti Kesultanan Melayu Malaysia dari Salasilah Nabi Al Mustofa

Saya alhamdulillah berkat dan juga sebab kurniaan Allah telah diberikan peluang menemui Salasilah Raja Raja Melayu khasnya dari Pahang Terengganu dan Johor yang mana berasal dari keturunan mulia iaitu Nabi Muhammad s.a.w….

Pertemuan tidak disangka ini mengajak saya menghabiskan coretan blog ini walau terpaksa bersengkang mata sedikit bagi menyiapkan entri ini.

terlebih dahulu saya memang telah mengetahui serba sedikit latar belakang nama panggilan Habib Tuanku  Wan dan lain lain yang mana tanda kepada darah yang mengalir dalam diri si empunya nama.

Ini kerana menurut laman Asyraf Malaysia ( sebuah laman tentang Ahli Bait ) ramai yang menggunakan gelaran tersebut untuk mengekalkan salasila keluarga di samping menjadikan  mereka saling mengenali diri mereka sebenar..

Diharap bukti di bawah yang dipetik dari blog http://rajaahmad.blogspot.com ini dapat mengesahkan status sebenar Raja Raja kita yang sungguh mulia nasab keluarga mereka…
Semoga kita memahami dan tidak lagi berlaku biadap kepada Ulil Amri yang bertaraf Keluarga ( ahli bait ) Nabi serta lagi disukai rakyat jelata yang ‘terbuka mata hatinya’

About these ads

26 Responses

  1. Ustaz, terimakasih kerana sudi meletakkan blog sy di weblog ustaz. Sila jenguk ke blog sy yang satu lagi.

  2. Assalamualaikum Al-fadhil ustaz,

    Buku Salasilah Raja Raja Melayu di pertikai kesahihannya oleh Persatuan Asyraaf kerana penulis atau pengkaji buku tersebut tidak mendapatkan salasilah benar dari Rabithah Alawiayh di Indonesia pemegang senarai salasilah ahlubait dari seluruh dunia, ruangan di asyraaf cuma forum bukan pendirian sebenar asyraaf, kepada ustaz dan penulis blog sila dapatkan penjelasan dari Ustaz Syed Fadhil 013-9153748 untuk membuat semakkan.

    Syed Hafiz

  3. Diskusi Buku
    “Bid’ah Satu Perbincangan Rapi”
    Muslimin Muslimat dijemput hadir ke majlis ini pada:

    Tarikh :
    21 Februari 2009 (Sabtu)
    Masa :
    Lepas Solat Maghrib
    Tempat :
    Masjid Asy-Syakirin KLCC

    Pendiskusi:
    Ustaz Mahfuz Mohammad)
    (Pendakwah Bebas)

    http://pondokhabib.wordpress.com

  4. MAJLIS SAMBUTAN MAULIDUR RASUL BESAR-BESARAN
    BERSAMA ULAMA’ AHLIL BAYT
    .
    TEMA :’CINTA RASUL MANTAP IMAN’
    ( HAKIKAT SAMBUTAN MAULIDUR RASUL ASY-SYARIEF)
    PENJELASANTENTANG AJARAN BARU YANG MENGHINA RASULULLAH !!! ULAMA’ TERSOHOR NEGARA PENYERI SAMBUTAN :
    .
    AL-FADHIL ASY-SYEIKH MUHAMMAD FUAD BIN KAMALUDDINAL-REMBAWY AL-MALIKI
    PENASIHAT, YAYASAN SOFA NEGERI SEMBNILAN.
    MERUPAKAN : ِAHLI MAJLIS FATWA NEGERI SEMBILANSEMENJAK TAHUN 2003(Hasil tulisan dan terjemahan beliau telah mencapai lebih 115 buah dalam pelbagai disiplin ilmu agama termasuk 12 karangan berbahasa ‘Arab yang diterbitkan di Mesir).
    .
    ULAMA’ TERSOHOR LUAR NEGARAPENAMBAH SERI SAMBUTAN :
    DR. ASY-SYEIKH SALIM ALWAN AL-HASANY PENGERUSI, DARUL FATWA AUSTRALIA
    MERUPAKAN : ِحَفِيدُ رَسُولِ الله الشَرِيف(CUCU CICIT KETURUNAN RASULULLAH YANG MULIA DARI NASAB SAIYYIDINA HASAN RODHIALLAAHU ‘ANHU)
    .
    TARIKH :19 MAC 2009(KHAMIS MALAM JUMAAT)
    MASA :SELEPAS SOLAT MAGHRIB
    TEMPAT :YAYASAN SOFA NEGERI SEMBILANKm 35 Jalan Seremban Tampin, 71350 Kota, Negeri Sembilan.
    TEL/FAKS: 06-4450363
    .
    MUSLIMIN-MUSLIMAT DARI SELURUH PELUSUK NEGARA DIJEMPUT HADIR BERAMAI-RAMAI, BUKAN SAHAJA MERAIKAN SAMBUTAN MAULIDUN NABI & MENGAMBIL ISTIFAADAH DARIPADA CERAMAH YANG BAKAL DISAMPAIKAN BAHKAN JUGA MENGAMBIL KEBERKATAN DARIPADA KETURUNAN BEGINDA RASULULLAH KEKASIH ALLAH YANG MULIA !!! UHIBBUKA YA RASULULLAH !KAMI CINTA KAMU WAHAI KEKASIH ALLAH !
    http://pondokhabib.wordpress.com/

  5. Salam

    Salasilah yang dipaparkan di atas ini tidak autentik. Ia hanyalah kutipan Tun Suzana suaminya sahaja. Perlu dapatkan maklumat salasilah yang sahih daripada pihak Asyraaf.

  6. Salasilah keturunan Nabi Muhammad saw yg mulia adalah keturunan yg memikul panji2 kepimpinan diakhir zaman ini . Tetapi tidak semestinya Raja-Raja Melayu kini adalah keturunan Nabi Muhammad ( Ahlul bait ) kerana kajian juga mendapati yang salasilah keturunan Raja dan Bendahara ( Melayu ) telah bermula lebih awal lagi dan di percayai dari salasilah Nabi2 sebelumnya seperti Iskandar Zulkarnain , Ibrahim as dan Sulaiman as .
    Bagaimanapun tampuk kepimpinan ulama samaada nyata mahupun yg ghaib kini masih dipegang oleh ahlil bait sehingga ke hari / saat ini .. razakmohdnasir@yahoo.com.my

  7. Salasilah yg disertakan sangat kabur bila di print serta tidak dapat di baca … bolehkah minta dikirimkan ke alamat email seperti di atas ?..

  8. salam,
    kursus motivasi bertemakan tauhid pemangkin keutuhan ummah.
    akan di adakan pada 20/11/2009.
    bermula pukul 9.00 pagi hingga 11.00 malam.
    bertempat di dewan orkid, safira golf n country club,
    seberang jaya, pulau pinang.
    peserta dikenakan bayaran rm 500.00 seorang.
    termasuk makan, kertas kerja, penginapan dan sijil.
    untuk tempahan tempat, sila hubungi-
    en zulkifli bin yusof
    012-4464 700 / 017-4266 700
    tempat terhad bagi 30 peserta sahaja.

  9. Nie cerita pasal Sultan Kedah yang Di ZALIMI nak tengok sila lawati web ini…. http://www.sejarahnagarakedah.blogspot.com/ menarik, cerita asal uasul Kedah….

  10. manusia ni ada yg jahat jahil zalim bagus baik suci mulia. tp yg nyata semua datang dr 1 keturunan yg baik dan mulia.. iaitu keturunan Adam.. jd takyahlah nak bising2 pasal dari mana keturunan raja melayu kita.. kalau bapak mulia tp anak jahil nat apa nak muliakan anak tersebut. tp kalu cucu tu jd org baik blehla nak muliakan cucu dan bapak tersbut.. anak tu biaq pi lah…

  11. Assalamualaikum,
    Terima kasih dari usaha murni Tuan menyiarkan salasilah raja-raja melayu.
    tetapi dakwaan daripada keturunan Nabi Muhammad SAW
    saya rasa kurang tepat kerana telah kita ketahui umum bahawa keturunan datang daripada zuriat lelaki dan Nabi kita tiada daripada zuriat lelaki (dah ditakdir kan Allah supaya tiada siapa yang bermegah dengan keturuna Nabi kita) Adapun hanyalah daripada cucundanya sahaja.
    Mungkin keturunan melayu datang dari Nabi Ibrahim atau Nabi Noh tetapi yang saya pasti dan nyata kita dari keturunan bapa besar kita Nabi Adam.
    Terima kasih

    • Assalamualaikum,
      nampaknya masih jahil saudara bab ni ..perlu saudara ingat kita sembahyang 5 waktu dan setiap waktu kita baca tahyat awal dan akhir ..sekiranya saudara memahami apa yg saudara kerjakan maka saudara x akan memberikan komen tentang zuriat Nabi Muhammad. belajarlah lagi sebelum bagi komen di mana2 tempat ..

  12. Assalamu’alaikum warahmatullahi Ta’ala wabarakatuh,

    Alhamdulillah, Tuan2 sekelian dan saya sendiri dikurniakan Allah Ta’ala kehidupan sementara di dunia yang fana’ ini. Dan yang lebih penting sekali, Allah telah memberi kita agama yang dekat pada Nya, iaitu agama Islam. Dan yang menjadi Rahmat bagi sekelian ‘alam ini adalah Baginda Nabi Muhammad Sallallahu ‘alaihi wasallam, Rasul yang telah dipilih Allah untuk menyampaikan Islam ke seluruh ‘alam dan Khataman Nabiyyin, justeru menjadi Rasul dan Nabi yang Allah kalamkan sebagai pesuruh Nya yang membawa agama yang Allah telah lengkapkan, dan sahih menjadi agama yang satu2 nya agama untuk makhluk Allah sekelian ‘alam sehingga akhir zaman.

    Perbezaan di antara seorang mu’min dan seorang mu’min yang lain adalah hanya dalam Iman nya. Dan kembali nya makhluk Allah ke Jannah hanya di dalam kekuasaan dan Rahmat Allah subhanahu wa Ta’ala.
    Dan Syafa’at yang akan kita pinta dan cari adalah daripada Nabi Muhammad Sallallahu ‘alaihi wa sallam.

    Sedangkan Allah dan para Malaikat memberi selawat ke atas Nabi junjungan kita, apatah lagi kita ini, umat akhir zaman, yang penuh dengan dosa dan noda, yang sentiasa memberi hanya sisa- sisa masa kita untuk beribadat kepada Allah dan jika bernasib baik, berselawat ke atas Nabi…

    Pada pendapat saya yang sesungguhnya memang tidak layak untuk memberi komentar dalam bab ini dek kerana kecetekan pengetahuan saya, walau pun Allah tidak memerlukan bukti bagi Kekasih Nya itu berketurunan, saya penuh yaqin bahawa Sayyiditina Fatimah Radhiallahu’anha telah dihadirkan ke dunia ini dengan salah satu sebab nya adalah untuk menjadi penyambung aliran darah Nabi Muhammad Sallallahu ‘alaihi wasallam.

    Walau pun secara lazim nya memang betul bahawa tanggapan manusia zaman berzaman adalah: keturunan mesti berdasarkan kepada zuriat melalui bapa, tetapi di dalam hal ini, mungkin kita harus sama2 memberi pertimbangan kepada manusia istimewa kekasih Allah dan pengaliran darah nya ini, dalam mana, walau pun Fatimah itu seorang anak perempuan, beliau tetap adalah anak yang sahih kepada Baginda Nabi Sallallahu ‘alaihi wasallam… Dan dengan itu, walau pun Sayyidina Ali Radhiallahu’anh adalah bapa kepada Hussein dan Hassan melalui pernikahan nya dengan Fatimah Radhiallahu’anha, tidak keterlaluan rasa nya jika kita menerima hakikat bahawa darah baginda Nabi tersayang kita mengalir di dalam tubuh fizikal Hussein dan Hassan di atas asbab darah Fatimah yang dilahirkan asbab pernikahan Nabi Sallallahu ‘alaihi wasallam dengan yang tersangat mulia di sisi Allah, Khadijah Radhiallahu’anha… Dan begitulah seterus nya cucu cicit piut dan warisan keturunan Nabi Sallallahu ‘alaihi wasallam yang pada waktu ini dan di waktu2 yang akan datang berada di segala pelusuk ‘alam ini, yang telah melalui pelbagai perkahwinan campuran, perjalanan hidup yang beranika ragam dan tahap keimanan yang dari tahap yang tertinggi sehingga ke tahap yang terendah ada nya…

    Saya pohon ampun dan ma’af dari Tuan2 sekelian andaikata nukilan saya ini salah; atau pun kurang tepat, kerana sebagai mana saya katakan tadi, saya memang tidak layak untuk memberi komen ini. Tetapi sekuat mana saya cuba menahan diri untuk berdiam diri, ternyata saya ini memang hamba Allah yang sangat lemah dan alpa, tetap terpaksa memberikan pandangan saya yang tidak seberapa ini agar jika sekiranya ia betul, maka bolehlah kita munafa’atkan bersama2. Jika ia tidak betul, maka sama2 lah kita lupakan coretan saya ini, dan saya berdo’a agar Allah Ta’ala sentiasa mengampunkan saya, ibu bapa saya, nenek moyang saya dan kesemua musilimin muslimat, mu’minin mu’minat Al ahya wal amwat.
    Sesungguh nya:
    Allah berkuasa ke atas setiap sesuatu,
    Dan Allah tahu, kita tak tahu…

    Wallahu a’lam, wa billahittaufeek, wal hidayah, wassalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh…

    Syed Putra Syed Abdul Kadir Al Khered,

    @ Abdullah Al Khered…

    • Salam,
      Betul seperti apa kata tuan Syed Putra syed Abdul Kadir Al Khered tu.
      Junjungan kita adalah KEKASIH ALLAH SWT, jadi kita tidak sekali-kali membandingkan hal itu dengan manusia biasa macam kita. Namun, harus diakui juga seperti kata tuan Syed, keturunan Nabi kini berada dimerata pelusuk dunia. Cuma kita yang tak tahu. Seperkara lagi, sebahagian dari kaum Israel tu juga adalah dari keturunan cucunda Nabi besar kita itu- iaitu dari isteri nya yang sedang mengandung dikidnap oleh mereka, kerana nak ambil anak itu demi menjadikan bangsa mereka kuat dan kebal.. Sebab tu lah mereka tu bijak-bijak dan kuat-kuat, dan tak boleh dikalahkan. Mereka tahu rahasia itu sebab itu mereka buat apa yang mereka telah buat, rampas salah sorang isteri kepada cucunda Nabi Kita itu. Jika say tersilap – saya mohon ampun dan maaf berbanyak2 – mungkin saya silap ingat, kerana hal ini telah lama diceritakan kepada saya semasa saya masih kecil lagi, oleh arwah nenda saya. Atau adakah itu cerita untuk bedtime sleep – kerana beliau cerita masa2 macam tu. nak cari dalam buku tak tau nak cari kat mana kesahihannya. harap tuan dapatlah membuktikannya.
      Kalau cerita tu tak benar, maka berjuta ampun dan maaf saya pohonkan. Tapi juka benar, maka renung2 dan tenungkan lah masalah kita sekarang ni – maksud saya keturunan raja=raja Melayu kita yang tak diterima pakai oleh sesetengah kononnya Nabi tiada keturunan benih lelaki.

  13. ma’af, komentar saudara2 sekelian sangat saya hargai…

    sekian, wassalam…!

    @ abdullah al khered

  14. Salam semua hamba-hamba Allah dan anak-anak kepada Hamba Allah. Saya berfikiran bahawa Rasullullah s.a.w dan salasilah baginda yang muktabar patutlah kita hormati dan kita muliakan, namun setimen yang menyatakan satu unsur kebanggaan apabila ada bertali galur dengan Rasullullah s.a.w perlulah di amati semula, ungkapan tersebut diatas pandangan peribadi yang mana Kasih sayang pada Rasullullah s.a.w dan ahlibait adalah berterusan selagi susurgalur berkenaan sendiri menjaga tatasila dan berkeperibadian seeloknya dari keturunan Rasullullah s.a.w

    Berpandu kepada satu peristiwa, dimana Rasullullah s.a.w sendiri berkata, antaranya jika Fatimah anakku sekali pun mencuri, pasti tanganNya aku potong. Ini bermakna tiada pengecualian didalam menegakkan Hukum Islam yang Rasullullah s.a.w bawa dan tinggalkan untuk umat manusia. Justeru itu penghormatan dan kebanggaan keatas salasilah Ahlibait mestilah berpaksikan kepada sejauh mana setiap individu yang bersalasilah kepada Ahlibait dapat mengekalkan warisan Rasullullah s.a.w dari segi keterampilan, ketakwaan, kebijaksanaan serta pandai membawa status Ahlibait tersebut. Sebarang pelanggaran, ketidakpatuhan dan mengambil mudah apa yang diwariskan oleh Rasullullah s.a.w itu memunkinkan kejanggalan dan penyimpangan dari maksud Ahlibait. Sebagai contoh : menekankan kepada beberapa Hadith Rasullullah s.a.w yang berkaitan dengan Al-Mahdi (antaranya maksud begini) mengenai akan lahirnya satu hamba yang warak dan mulia dari kalangan keluargaKu pada akhir zaman nanti dimana namaNya dan nama bapaNya seperti namaKu dan nama bapaKu, iaitu Muhammad/Ahmad Bin Abdullah atau gelarannya Al-Mahdi RA akan memerintah bumi ini dengan Keadilan serta memakmurkan bumi ini dengan Agama Allah S.W.T sebelum Kiamat menjelma.

    Hamba yang mulia sebagaimana yang digambarkan oleh Rasullullah s.a.w itu tiadanya title apa-apa pun didepan nama Al-Mahdi RA itu samada Tuan,Syed,Syarifah atau apa-apa gelaran pun, maka disini perlu diingat dan diambil perhatian , hanya Ketakwaan kepada Allah sahaja yang menjadi perkiraan, kalau pun ada pewarisan darah/salasilah itu, ianya adalah satu BONUS dan Kesyukuran juga secara biologi sahaja. Namun begitu jika berhadapan dengan mana-mana individu yang mempunyai title tersebut ditambah lgi dengan ciri-ciri keyakwaan, maka penghormatan hendaklah diberikan.

    Pandangan diberi hanya dari nukilan peribadi dan tidak berhasrat untuk memperkecilakan pihak-pihak berkenaan. Wassalam

  15. Assalamu’alaikum,
    Komen Yang Berbahagia Tuan Haji Mahdzar tadi adalh amat disambut dengan hati dan fikiran yang terbuka. Malah, saya rasa tidak ada apa yang perlu dibetulkan akan nukilan beliau itu.
    Title Syed atau Sharifah itu mungkindigunakan setelah kajian dibuat mengenai cerita keturunan Rasulullahi Sallallahi ‘alaihi wassallam. Mungkin pada masa itu, mereka ini memang terdiri daripada hamba2 Allah yang dianugerah dengan sifat beriman kepada Allah; amal ma”ruf, nahi munkar…

  16. Alhamdulillah, kerana diberi kesempatan mengenal diri. selama ini tidak disedari cintaku kepada Allah dan Rasulullah…adalah diri ini dari susur galurnya,
    Alhamdulillah….

  17. Tun Suzana hanya mengumpulkan maklumat berkenaan keturunan yang melibatkan pihak beliau sahaja- ini yang saya nampak, tetapi, banyak lagi salasilah yang bersangkutan dengan pihak-pihak lain tidak diketengahkan.
    Misalnya, kesultanan Perlis tidak diketengahkan langsung. keduanya, salasilah Parameswara itu juga tergantung begitu sahaja, mana asalusulnya? Jika tak salah information yang kita perolehi dari UUK, Parameswara atau sapa saja raja2 di seluruh Nusantara Samudra ini adalah bermula dari Pemerintah Kedah Tua – yang menghantar anak2 mereka menjadi Raja diseluruh pelusuk rantau ini. Dan, dari Kedah Tua juga kita dapati, asal usulnya bermula dari Keturunan Bani Hashim dn juga Rasullah s.a.w sendiri. Dari Kedah mereka ke merata2 tempat yang ditugaskan, mereka membina kerajaan masing2 dan mungkin telah menjadi pergaduhan sesama sendiri – dan kemudian salah satu atau dua dari mereka kembali ke Semenanjung sama ada membuka negeri baru seperti Parameswara atau menggantikan pemerintahan yang terdahulunya itu. Jadi adalah tidak berapa lengkap jika kita menerima bulat2 sejarah kesultanan Melayu seerti yang dipaparkan diatas – awal blog ini oleh Tun Suzana itu. Maksud saya, sementara Susun Galur itu mungkin betul bagi satu keturunan, kita mesti menggabungkan nya dengan susun galur yang lain pula, contohnya Al Jamalullail, dari mana ianya datang dari line yang tengah itu.

    Saya ada menyimpan susun galur al Jamalullail yang berhubung terus kepada Syaidina Hussain ibni alMarhum Syaidina Ali a.s. Bondanya adalah Fatimah ibni Muhammad Raulullah s.a.w.

    Harap kita sama2 boleh mencantumkan menjadikan ianya lebih lengkap – kerana dari situ akan terbukti asal usul kesultanan Melayu yang lebih lengkap. Ini sekaligus dapat
    memberi lebih makna untuk sejarah yang lebih telus dan penuh realiti.

    Sapa lah saya, orang yang tidak ada sebarang ilmiah tentang sejarah, jadi maafkan saya andaikata apa yang saya syorkan ini menimbulkan masalah.

    • terima kasih.harap dapat disertakan no phone utk berkenalan.komen tuan akan disimpan utk elak no phone diketahui org..perkara ini penting demi membuka rashia terpendam sejarah kesultanan kita yang berasal dari bani hashim…dari titisan darah Nabi dan keluarga baginda saw.

      • Assalaamualaikum, macamna nak bagi phone number disini, kirimlah message kat email saya wanitam2008@yahoo.com. beritahulah kita biasa berbincang dalam blog ustazmoden ini. Saya juga takut nak berikan pada sapa yang saya tak kenali betul2 salasilah tu. Saya masih mencari salasilah yang disatu pihak lagi – Asal usul Hang Tuah, Tok Pasai (Sultan Bendahara Raja Badiuzaman ibni almarhum Raja al Kahhar ibni almarhum Raja Indra Sakti (pasti nama gelaran, pasti ada nama kelahiran yang mana kita belum tahu lagi) ibni almarhum Panglima Dewa Shahdan (ini pun nama gelaran – mungkin kah ia nya Panglma Agung anak Raja Johor yang mati dibunuh tu? kerana tahunnya sama dengan Hikayat Panglima Agung balik dari Mekah setelah menolong Raja Parsi dan Iran selepas keMekah- mungkin lepas tu dia dijadikan Panglima Ketua Tentera bagi Deli dan kemudian membebaskan Aru dan menjadikan Langkat negeri merdeka pada tahun 1669? Ini sebab Tok Pasai dikatakan keturunan Hang Tuah juga. Ada kata Hang Tuah anak raja bajung diersembahkan kepada Sultan Melaka, selepas kematian ibubapanya, tetapi didalam Merahsilu, dikatakan hang Tuah adalah adik beradik dengan Sultan Mahmud Shah dan Per Abu iaitu Hang Kasturi ke jika tak silap? sila rujuk merah silu atau Sejarah Kedah Tua something like that.

  18. ‘dlm Al Quran tidak ada istilah keturunan nabi apa lagi ‘rasul’. karen jabatan kenabian atau pun kerasulan tidaklah ditetapkan dari garis keturunan tapi oleh Tuhan, Allah SWT. Karena itu istilah yang digunakan keturunan Ibrahim, keturunan Ishak dan atau keturunan Muhammad tanpa embel-embel ‘nabi’ atau ‘rasul’-nya.

    khusus untuk penggunaan istilah ‘keturunan’ Muhammad pun perlu kajian lebih lanjut, apakah sesuai dengan penerapan ‘nasab’ yang termuat dalam Al Quran?

  19. APAKAH ADA KETURUNAN AHLUL BAIT?

    Dlm Al Quran yang menyebut ‘ahlulbait’, rasanya ada 3 (tiga) ayat dan 3 surat.

    1. QS. 11:73: Para Malaikat itu berkata: “Apakah kamu merasa heran tentang ketetapan Allah? (Itu adalah) rahmat Allah dan keberkatan-Nya, dicurahkan atas kamu, hai ahlulbait. Sesungguhnya Allah Maha Terpuji lagi Maha Pemurah”.

    Ayat ini jika dikaitkan dengan ayat sebelumnya, maka makna ‘ahlulbait’ adalah terdiri dari isteri dari Nabi Ibrahim.

    2. QS. 28:12: Dan Kami cegah Musa dari menyusu kepada perempuan-perempuan yang mau menyusukan(nya) sebelum itu; maka berkatalah Saudara Musa: ‘Maukahkamu aku tunjukkan kepadamu ‘ahlulbait’ yang akan memeliharanya untukmu, dan mereka dapat berlaku baik kepadanya?

    Ayat ini jika dikaitkan dengan ayat sebelumnya, maka makna ‘ahlulbait’ adalah meliputi Ibu kandung Nabi Musa As. atau ya Saudara kandung Nabi Musa As.

    3. QS. 33:33: “…Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu ‘ahlulbait’ dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya”.

    Ayat ini jika dikaitkan dengan ayat sebelumnya QS. 33: 28, 30 dan 32, maka makna para ahlulbait adalah para isteri Nabi Muhammad SAW.

    Sedangkan ditinjau dari sesudah ayat 33 yakni QS. 33:34, 37 dan 40 maka penggambaran ahlulbaitnya mencakup keluarga besar Nabi Muhammad SAW. para isteri dan anak-anak beliau.

    Jika kita kaitkan dengan makna ketiga ayat di atas dan bukan hanya QS. 33:33, maka lingkup ahlul bait tersebut sifatnya menjadi universal terdiri dari:

    1. Kedua orang tua Saidina Muhammad SAW, sayangnya kedua orang tua beliau ini disaat Saidina Muhammad SAW diangkat sbg ‘nabi’ dan rasul sudah meninggal terlebih dahulu.

    2. Saudara kandung Saidina Muhammad SAW, tapi sayangnya saudara kandung beliau ini, tak ada karena beliau ‘anak tunggal’ dari Bapak Abdullah dengan Ibu Aminah.

    3. Isteri-isteri beliau.

    4. Anak-anak beliau baik perempuan maupun laki-laki. Khusus anak lelaki beliau yang berhak menurunkan ‘nasab’-nya, sayangnya tak ada yang hidup sampai anaknya dewasa, sehingga anak lelakinya tak meninggalkan keturunan.

    Bagaimana tentang pewaris tahta ‘ahlul bait’ dari Bunda Fatimah?. Ya jika merujuk pada QS. 33:4-5, jelas bahwa Islam tidaklah mengambil garis nasab dari perempuan kecuali bagi Nabi Isa Al Masih yakni bin Maryam.

    Lalu, apakah anak-anak Bunda Fatimah dengan Saidina Ali boleh kita anggap bernasabkan kepada nasabnya Bunda Fatimah?. ya jika merujuk pada Al Quran maka anak Bunda Fatimah dengan Saidina Ali tidaklah bisa mewariskan nasab Saidina Muhammad SAW.

    Kalaupun kita paksakan, bahwa anak Bunda Fatimah juga ahlul bait, karena kita mau mengambil garis dari perempuannya (Bunda Fatimah), maka untuk selanjutnya yang seharusnya pemegang waris tahta ahlul bait diambil dari anak perempuannya seperti Fatimah dan juga Zainab, bukan Hasan dan Husein sbg penerima warisnya.

    Dengan demikian sistim nasab yang diterapkan itu tidan sistim nasab berzigzag, setelah nasab perempuan lalu lari atau kembali lagi ke nasab laki-laki, ya seharusnya diambil dari nasab perempuan seterusnya.

    Bagaimana Saidina Ali bin Abi Thalib, anak paman Saidina Muhammad SAW, ya jika merujuk pada ayat-ayat ahlul bait pastilah beliau bukan termasuk kelompok ahlul bait. Jadi, anak Saidina Ali bin Abi Thalib baik anak lelakinya mapun perempuan, otomatis tidaklah dapat mewarisi tahta ‘ahlul bait’.

    Kesimpulan dari tulisan di atas, maka pewaris tahta ‘ahlul bait’ yang terakhir hanya tinggal bunda Fatimah. Berarti anaknya Saidina Hasan dan Husein bukanlah pewaris tahta AHLUL BAIT.

  20. Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda:

    ليس مِن رجلٍ ادَّعى لغير أبيه وهو يَعلَمه إلاَّ كفر بالله، ومَن ادَّعى قوماً ليس له فيهم نسبٌ فليتبوَّأ مقعَدَه من النار ))، رواه البخاريُّ (3508)، ومسلم (112)، واللفظ للبخاري

    “Tidak ada seorangpun yang mengaku (orang lain) sebagai ayahnya, padahal dia tahu (kalau bukan ayahnya), melainkan telah kufur (nikmat) kepada Allah. Orang yang mengaku-ngaku keturunan dari sebuah kaum, padahal bukan, maka siapkanlah tempat duduknya di neraka” (HR. Bukhari dan Muslim).

    Kalaupun ada anggapan kini ada yang ngaku keturunan nabi atau rasul, ya mereka mengambil nasab yang zigzag dari Bunda Fatimah lalu ke anak lelakinya Saidina Ali seperti Saidina Hasan dan Husein. Yang pasti, Saidina Hasan dan Husein adalah ‘keturunan’ Saidina Ali bin Abi Thalib.

    Terlebih lagi jika merujuk pada QS. 33:4-5 dan hadits tersebut, maka tetap saja yang ngaku-ngaku sebagai keturunan nabi saat ini adalah keturunan Saidina Ali bin Abi Thalib bukannya keturunan Saidina Muhammad SAW.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 28 other followers

%d bloggers like this: