Rahsia Kenapa Yahudi bijak !

Sebenarnya banyak kaedah dan cara pemakanan yang dibuat oleh bangsa Yahudi bersumberkan ajaran Islam.Contohnya mereka mengamalkan makan sebelum malam.

Islam juga mengajar kita makan ketika maghrib apabila berpuasa. Ia contoh waktu yang tepat untuk menikmati makan malam agar perut tidak terlalu penuh hingga menyukarkan kita melakukan ibadat atau membaca di waktu malam.

Namun kaum Yahudi ini mengetahui kebenaran Islam tetapi sayang sekali mereka tidak menerima Keesaan Allah walaupun percaya kepada apa yang diturunkan Allah kepada kita melalui Nabi Muhammad s.a.w. Kelak mereka akan dimasukkan ke dalam api neraka atas balasan kekufuran mereka.

Namun ramai kalangan kita percaya kepada Allah namun gagal mencontohi sunnah Nabi serta para sahabat hingga kita menyalahkan agama apabila perkata tidak baik berlaku. Walhal Nabi s.a.w telah meninggalkan ajaran yang lengkap kepada semua manusia beragama Islam untuk dijadikan panduan.

Sedangkan kita sepatutnya menyalahkan diri sendiri kerana tidak mempelajari cara hidup yang diajar oleh Nabi serta mengikutinya sepenuh hati dalam kehidupan seharian.

Bukankah Nabi itu junjungan mulia dan tidak bercakap atau bergerak kecuali mengikut perintah Maha Esa ?

Silakan baca dan ambillah pengajaran yang baik di dalamnya.

Yang terbaik ialah sunnah Nabi kita s.a.w.

bahan ini saya salin dari blog http://www.bisikanhati.com/2009/01/kenapa-yahudi-bijak.html

Mengapa Yahudi Bijak?

Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu “Mengapa Yahudi Bijak?”. Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman di Hollywood dan sebagainya.

Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebabnya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran?

Maka saya pon tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin.

Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.

Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat menyelesaikanya, oleh kerana saya memang minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab, “ia, ini untuk anak saya yang masih didalam kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semuga ia menjadi genius apabila dewasa kelak”

Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau
seterusnya. Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa merasa jenoh beliau
membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak.

Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau, sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan korma bersama susu , dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan
otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. Menurut beliau ini adalah adat orang orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu-ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.

Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka. Setiap undangan yg saya perhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama di meja. Jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam. Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan,
ini akan menyebabkan kita merasa mengantuk dan lemah dan payah untuk memahami
pelajaran di sekolah.

Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dan merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab).

Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah …… tekalah sendiri..!)

Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka, pemakanan anak anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah -buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever) Didalam pengamatan saya, kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain musik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak.

Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum Yahudi. Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak anak di California, ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!!!.

Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak memfokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan
negara.

Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) disini murid murid ditekan dengan pelajaran mata sains dan mereka digalakkan mencipta produk, segala projek mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi
ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti.

Satu lagi yg di beri keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Diakhir tahun diuniversiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan memperaktik kanya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda(10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan didunia! Siapakah yg mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.

Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksijan dikepala, banyak ugama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang orang Jepun, mereka sering menunduk-nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!

Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja) jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell comptr, Cocacola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York.

Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah, barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.

Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yg bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa jenerasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlah siibu melakukan latihan metamatik yg mudah tetapi konsisten disamping mendengar musik klasik. Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok dan berkhasiat yg baik untuk otak, menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk penumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka demikian juga sukan yg memerlukan konsentrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak.

Merokok menjanjikan jenerasi yg moron (goblok) dan sudah tentu genes bodoh akan mengikut ke jenerasi siperokok. Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali, di sini perokok seperti dianak tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!!

Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menkjubkan sekali!!! dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel, maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupon hakikat nya
negeri Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan!!

Anda mungkin muskil, benarkah merokok dapat melahirkan jenerasi goblok, saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja Indonesia, jika anda ke Jakarta, dimana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga kemusium hidung anda akan segera
terbau asak rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyak kah universiti terdapat disana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan metamatik sedunia? Adakah ini bukan
akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.

Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yg ingin saya ketengahkan ialah, mampu kah kita dapat melahirkan jenerasi yg
bijak seperti Yahudi? Jawabanya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 jenerasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yg telah saya nyatakan diatas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis esay sepanjang 5 mukasurat penuh. Esay nya hanyalah mengenai. Mengapa saya gemarkan tomato!

Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.

Dr. Stephen Carr Leon

About these ads

60 Responses

  1. Sapa yang percaya Yahudi bijak? Anda tapi bukan saya. Ya mereka ‘bijak’ menipu dan mengeksploitasi tipudaya mereka hingga orang ramai percaya mereka tidak menipu. Itu saja. Mereka hanya mengambil keuntungan dari Perang Salib. Mereka tidak berperang. Itu bijak menipu dan bijak eksploitasi. Muslim tidak demikian. Jika kita dibenarkan menganggap semua bangsa adalah bertaraf tahi. Boleh bunuh, tipu, eksploitasi, dan sesama saudara Islam akan membela tipudaya tersebut depan orang lain tanpa malu. Apakah kita di kira bijak? Yang saya tahu perempuan Yahudi banyak melacur, lelakinya jalang. Peminum arak dan penjudi. Perogol, pembunuh, bijakkah semua itu?? Saya faham mengapa ustaz Islam ramai yang seperti awak. Sebab awak rendah diri kepada Yahudi. Akibat selalu mengecam bangsa sendiri. Suka sibuk jika seorang dua bohsia melahirkan anak luar nikah. Tak sibuk dengan perempuan Yahudi berzina sejak umur mereka 8 tahun… Amat malang bagi anak-anak saya jika terpengaruh dengan pemikiran ustaz seperti awak. Saya berdoa kepada Allah agar anak saya tidak belajar dengan seorang ustaz yang memuja kaum Yahudi. Amin ya Allah.

    • Tapi itu kan zaman dulu. Tak dinafikan zaman skrg pun Yahudi masih bersikap bongkak dan riak terhadap ajaran Islam & etc. Tapi skrg Yahudi bijak dlm aspek pendidikan dan perniagaan. Mereka ni kalau buat apa2,mmg bersungguh2. Kita tak kate lah yg bangsa kita agame kite mcm tu, tp sebenarnye kite boleh ambil pengajaran yg baik dari Yahudi dari segi kejayaannye. Mereka sendiri pun ambil contoh2 yg baik dari Islam walaupun mereka ni benci Islam. Ustaz ni saye rase dia tak puja Yahudi tp dia cuma cerita kat kite tentang rahsia Yahudi ni bijak. Sbnarnye, org Islam terlebih dahulu menemui segala ilmu dan mengkaji ilmu Allah, kemudian org Yahudi cemburu lalu mereka pun ikut jejak kite sama. Mehlah bace pasal artikel tentang Yahudi kalau tak keberatan kat WorldofIslam.ning.com kat sini banyak cerita psl yahudi , dajjal & blabla. sekian.

    • sangat bagus ustaz ni mengepastekan artikal yg sangat berguna ni..

      tima kasih ustaz

    • to..Danial Harris,ko ni mmg btul2 bodoh!!! seorang dua bohsia melahirkan ank??yg melahirkn ank haram kat negara kite dh d tahap yg melampiu hngga ke tahap mmbunuh bayi..ko peduli ape Yahudi berzina sejak umur mereka 8 tahun, dia tu kapir & kalo dia org x bzina pun tentu kat Neraka tempatnye..artikel tg nk d sampaikn adalah ttng dia org mengamalkn sunnah Nabi….mane yg elok ambik r pakai..artikel ni x bmksud pun nk memuja or memuji kaum yahudi

      • sy setuju dgn anda..ambik positif nye..negatif nye jd kn sempadan..

      • sangat bersetuju dengan pendapat Ahmad, artikel ni tak bermaksud untuk memuji kaum yahudi, tapi cuma pandangan pasal rutin n cara hidup dorg, ;)

    • Assalamualaikum..

      ni bukan kisah untuk memuja kaum Yahudi wahai saudaraku Danial harris..ni kisah ambik yg baik sebgai panduan kite untuk mnjadi yg lebih baik..x salah untuk kite mngambil sesuatu kebaikan untuk membngunkan dri kita..dan ambik yg bruk dngn pandangn dri sudut yg lain. jadikan yg buruk itu sempadan..sempadan untuk kite jauhi..

      wasalam

    • Sepatutnyalah kita ambil pengajaran…pendapat sayalah..Ustaz ni bukan agungkan yahudi tapi mengambil pengajaran yang baik dari yahudi.Pengajaran dari bangsa lain……cara mereka mendidik anak…apa jenis makanaan yang membijakkan otak…bukankah ilmu dari yahudi yang dikaji ustaz amat bermanfaat untuk diikuti? Kita bukan ikut cara sosial mereka dan sifat mereka……hah diorang amalkan sunnah nabi pulak tu….kita,bila lagi?

    • kelakar la hang nih…. nampak sangat jawapan hang nih terlalu sempit. dan tidak salah kalau saya katakan agak “bodoh”. hang pikiaq la sendiri. siap boleh berdoa lagi tuh.. ish3x. kalo aku la, aku terima kasih kat ustaz nih sebab aku dapat mengkaji banyak perkara.. hmmmm..

    • danial haris, hang agama apa? Islam ka? or baru masuk islam? or baru nak mempelajari Islam..? hmmmmm…..

    • memang kata2 ustaz ada yang benar..kita lihat dari segi kehidupan barat kenapa mereka lebih berjaya daripada masyarakat islam..bukankah kita diberi jumlah otak yang sama besar..hakikat nya mereka lebih merebut peluang yang ada..tetapi org islam kebnyakannya hanya merenung peluang yang ada..saya menyokong ustaz tersebut kerna apa?bukan kerna memuja..tetapi realitinya kerna penyelidikan yang dibuat oleh ustaz tersebut..org islam pun byk merompak,merogol,bunuh,melacur dan sebagainya..kita tidak boleh menghina agama lain sedangkan ALLAH berfirman..Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum,melainkan kaum tersebut mengubah nasib diri mereka sendiri

    • payah la macam ni…tegur dikata hina…nasihat kang marah lak…

    • perhatiaan….kemungkinan besar danial harris ni upahan dari Yahudi untuk mengabui mata orang Islam…harap maklum yer semua….

    • maaf saudara Danial.. mungkin anda terlalu menyimpan dendam akan orang lain. Bukanlah kebijaksanaan seperti itu yang di maksudkan. adakah menipu itu anda tafsirkan sebagai kebijaksanaan? sama skali tidak… cara anda, kata2 anda sgt kesat hingga boleh dikatakan memalukan agama sendiri.. ambil dr segi positif. bukan negatif. siapa kita untuk menilai manusia lain dengan nilai2 yg buruk.. adakah dengan mengamal cara mereka spt mkn buah sblm nasi akan menjadikan kita sala seorang dr yahudi jg?? tidak kn.. lagipun semua tu pun besumberkan ajaran islam juga… jgn terlalu fikir anda betul.. fikir sebelum bertindak. orang yang bertindak dan mengeluarkan kata2 tanpa berfikir tu lh orang yang tidak punya tamadun adab.. Maaf..

    • sy percaya yg yahudi bijak,. die bijak bukan hanya kosong,. tp juga bijak mgaburi mate kite,. pemakanan die di cne, ckup dikawal.. tp ape yg die anta [pmakanan die di sini,. semuanye makanan yg mudah mdtgkn peyakit,.. kite yg terlena dgn bekalan2 yg die lariskan disini,..

    • Encik Danial Harris, fikir secara waras dan perhalusi maksud tersirat yang ingin disampaikan. Dari awalan perenggan encik ustaz menerangkan yang Kaum Yahudi bijak kerana mereka mengamalkan segala kebaikan yang tertulis dalam Al-Quran. Tapi saya juga tidak nafikan yang Yahudi bongkak dan riak kerana menidakkan Kerasulan Junjungan Nabi Muhammad s.a.w(ha yang ini jangan kita turuti). inilah bezanya mereka dengan umat Islam.Kita adalah umat Nabi Muhammad s.a.w. sepatutnya kita ambil iktibar dari artikal ni. Kalau saudara ikuti perkembangan semasa kita dah lalai dengan macam2 godaan yang hasil dari ciptaan Yahudi juga. Jadi elok kita ketahui siapa mereka agar kita juga dapat persiapkan diri kita pabila menghadapi kaum Yahudi.macam sahabat2 lain katakan ambil keruh sahaja.yang tak elok di jauhkan. Buka minda dan cubalah terima sesuatu yang baik untuk generasi kita akan datang walaupun ianya datang dari penganut lain selagi ianya tidak bertentangan dengan ajaran Islam. baca dan amatilah perkara yang ingin disampaikan ustaz. awak ni seperti memberi komen tak kena pada topik. Bersatu la kita semua mempertahankan agama kita. jangan lah kerana berlainan fahaman membuatkan kita bercakaran. inilah sebenarnya yang musuh kita inginkan.

    • danial haris…org cerita sbb ape yahudi bijak..bkn memuja yahudi..ustaz cerita bnda yg elok..ape yg mereka lakukan i2 mmg cara islam..dorg yg tiru..sdarlah la kamu..

    • dimana ko cangkul fakta ni di belakang rumah ko kah….PHD(perasaan hasad dengki) je lebih!!!!mcm la ko seorang ja yg betul didunia ni.

  2. Orang kafir lain menganggap Yahudi bijak biarlah. Mereka tidak ada petunjuk. Allah tak kata Yahudi bijak. Orang kafir lain mana tahu itu. Soal mereka hendak percaya itu terpulang kepada mereka. Mereka telah terperangkap dengan tipudaya dan eksploitasi Yahudi… yang saya sebut di atas tadi. Wallahu a’lam.

    • Danial harris.. awak takut anak awak diajar oleh ustaz tersebut tapi adakah awak boleh ajar anak awak utk kenal tuhan dengan sebenar2nya?? apakah itu yahudi?? apakah itu dajjal?? awak kenal semua tak? kalau awak rajin nak tau.. cuba tgk di laman youtube dengan tajuk THE ARRIVALS semuanya ada 50 episod.. dan cuba fahami dimanakah islam kita. saya pun takut tapi hendaklah kita kuatkan hati dan pemikiran bahwa hanya ALLAH pembantu kita. dan bersihkan hati semata2 untuk kenal Allah dengan sebenar2 kenal. tanamkan dalam diri anak2 kita bahwa ALLAh adalah pelindungkita setiap masa. Apapun yg berlaku kembalikanlah kpd allah. Yahudi mmg bijak kerana bangsa dia je lah yg pernah makan makanan direct dari syurga. ttp org islam itu jauh lebih bijak jika mereka menggunakan akal pemikiran nya dan sentiasa positif spt yg nabi sarankan maka getran yg akan kita dapat adalah perkaraq yg baik2 saja. Sama2 la fokus hati kita untuk Allah dan amalkan cara hidup hanya berpandu Al-quran dan As-sunnah,mudah2an Allah beri petunjuk kpd hambanya yg betul2 mencarinya.

  3. assalamu’alaikum warahmatullahi wabarokatuh,
    subhaanallah, maha suci allah………..

    suka sy menasihati diri sy dan para pembaca di luar sana, ingatlah setiap bahan bacaan yg kita baca, kitalah yang memprosesnya,menaakulnya utk kt fahami dan hayati,seterusny, kita jugalah yang berhak menolak atau menerimanya. namun, carilah baik dalam setiap langkah kehidupan kita,jernihkanlah hati utk menempa kebaikan kerana hati kita adalah milik kita, dan iman itu letaknya di hati…..wallahu a’lam

    siapa yahudi itu sebenarnya, isi dunia seluruhnya pn tahu, tidak perlu dipertikaikan atau dibahaskan….

    jk diteliti, penulis bukan mengagungkan yahudi tetapi mengajak kita utk melihat betapa mereka,walaupn membenci islam dan digelar sebagai penderhaka Allah paling tegar, mereka adalah manusia yang dalam derhakanya memanfaatkan segala ajaran Allah dan Rasulullah untuk kepentingan duniawi dan nafsu mereka……..

    cuba fikirkan, penulis mengajak kita melihat betapa jahatnya yahudi, walaupn menjadi pengeluar rokok terbesar dunia, mereka mengharamkan rokok dan dalm masa yang sama membenci rokok lantas meminggirkan rokok dalam kehidupan mereka?

    selain itu, penulis juga menyatakan bahawa segala yang mereka peraktikkan dalam gaya pemakanan harian mereka adalah sepenuhnya mengikuti sunnah rasulullah! subhaanallah……

    setelah membaca artikel ini, apa yang sy dptkan adalah bernilainya ajaran allah dan rasulNya, betapa bodohnya yahudi dalam bijaknya mengikuti ajaran agama…..

    saya juga berasa bahawa saya semakin mencintai Rasulullah dan ingin memepelajari lebih lagi isi sunnah……. subhaanallah’

    carilah jernih dalam hati kerana Allah dan RasulNya,nescaya akan jernihlah pemikiran utk memisah yang hak dan yang bathil…..

    WALLAHU A’LAM….
    WALLAHU A’LAM…..

  4. Ikut lah yang baik.. Tolak lah yang buruk..
    Bukan memuja2,, namun berniat mnuntut ilmu..

    dan satu lagi..
    comment atau reply.. JGN BIADAP..
    sebaliknya nasihat.. bukannya menjatuhkan..
    sesiapa yang mnggunakan kekerasan,, terbukti si dia itu jahil..
    sifat org takabbur itu adalah tidak mnerima (mnolak) terang2an idea (pendapat) orang lain mentah2 tanpa usul periksa..

    Wallahualam

    • Salam, apa yg ust lampirkan di atas sudah tentu sedikit sebanyak ada kebenaran serta manfaatnya. Walaubagaimana pun, adalah sgt malang apabila kita sesama muslim dengan mudahnya ‘bercakaran’apabila timbulnya isu yang melibatkan kaum yahudi ini. Apabila junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W bersabda ‘tuntutlah ilmu hingga ke negara China’ adakah kita menolak hadis tersebut kerana orang2 cina (yg nyatanya pd masa itu) tidak beragama Islam?

      Adalah sgt tidak tepat apabila kita mengatakan sumber ilmu itu / orang2 Islam yg menemui semua bidang ilmu (bagaimana dgn tamaddun tua beribu thun sblum kdatangan Islam) sebaliknya lbh tepat lg jika kita katakan ilmuan Islam telah memajukan selain membuang fahaman karut marut dlm sesuatu bidang ilmu itu. Cthnya Ibn Sina menolak pendapat yg ssuatu logam / boleh mnjadi logam lain (cthnya emas )dgn bcaan2 / amalan sihir tnpa proses seperti penyaduran / proses saintifik.

      Adalah lebih malang lagi apabila kita sesama Islam menolak sesuatu yg baik hanya kerana pemikiran terkongkong tnpa memberikan pilihan @ jalan keluar yg lain hnya kerana dogma yg membelenggu pemikiran kita tentang perkataan Yahudi.. Sy rasa eloklah kita smua memahami lbh dahulu siapa itu yahudi, apa itu israil dan apa itu zionis dan adakah semua yg kita katakan yahudi hari ini adalah dr keturunan dari Nabi ishak A.S ? Wallahualam.

  5. Betul ke yahudi bijak?
    Cuba tanya dlm diri kita, kenapa kita tak je amik pedoman dgn quran dan hadis terus? nak jugak amik pedoman dgn org yahudi ni.

    Sebenarnya yahudi buat cerita2 berantai camni supaya org melayu & lainnya terbuka dgn mereka. seperti mereka telah lakukan kpd org2 barat. apabila org eropah bertemu yahudi yg susah mereka akn sedaya upaya bantu mereka, inilah realiti dieropah.

    Cara ini sepertilah menanam dlm otak benda yang hitam itu adalah putih.

    Sudah lama puak zionis atau yahudi ni menggunakan istilah “The Jewish Genius” utk mengelirukan bukan sahaja org Islam bahkan dunia.

    Konsep “The Jewish Genius”

    The Jewish Genius satu konsep yang sangat bahaya telah ditafsirkan sebegitu rupa bagi orang biasa. Mereka telah tertipu dengan cerita-cerita yang digambarkan. Cuba kita persoalkan amalan-amalan orang-orang Yahudi yang diceritakan oleh Dr. Stephen Carr Leon; adakah ia hasil dari kecerdikan orang Yahudi sehingga mereka mengamalkan amalan tersebut?

    Sebelum soalan dijawab, cuba kita lihat dahulu apakah sebenarnya maksud “The Jewish Genius” sebab ia adalah satu konsep jika salah tafsirannya salahlah gambaran terhadapnya.

    Dalam Ensiklopedia Yahudi, Bangsa Yahudi, dan Zionis oleh Abdulwahab Al-Masiri menerangkan konsep “Jewish Essence” yang tidak berubah di mana-mana tempat dan masa yang telah tersirat dari beberapa kefahaman, konsep, dan gambaran yang digunakan di dalam kajian golongan dan pegangan Yahudi di antaranya konsep “The Jewish Genius”.

    Di dalam penulisan orang-orang Yahudi apabila disebut “The Jewish Genius” ia menunjukkan kepada konsep “Ciri-ciri Yahudi” dan kalimah ini jarang digunakan. “The Jewish Genius” ini digunakan dalam perkara yang terdapat dalam masyarakat Yahudi sahaja. Kewujudan mereka menunjukkan perbezaan mereka sahaja. Menjadikan mereka bangsa yang terpilih, selain daripada mereka adalah haiwan, anjing, babi, dan keldai.. Allah menjadikan selain mereka dalam bentuk manusia untuk layak menjadi hamba kepada Yahudi.

    “The Jewish Genius” berakar dari melakukakan dosa-dosa besar, mencuri, dan membuat kemusnahan. Menceritakan “The Jewish Genius” memang macam menceritakan “Keganasan Yahudi”. Itulah gambaran pertama mengenai Yahudi yang dikatakan Yahudi pada tahap pertama kemudian barulah dikatakan Yahudi Amerika atau Yahudi Russia.

    Firman Allah s.w.t : {Kami akan merekodkan kata-kata mereka itu dan perbuatan mereka membunuh para nabi tanpa alasan yang benar} [Ali Imran : 181].

    Kalau kita lihat dari sudut sejarah, kita akan tersingkap terus dengan konsep “The Jewish Genius” yang tidak boleh ditafsir setingg-tingginya. Terserlahlah kelemahannya ketika membandingkan ciri-ciri persamaan Yahudi dan genius yang lain seperti Fillon (Ahli Falsafah hidup di zaman Hellenic), Freud (Ahli pemikir Yahudi Austria yang hidup di akhir kurun ke-19), Hajal (Artis yang hidup sebahagian pertama kurun ke-20), dan lain-lain lagi.

    Jawapan yang satu-satunya tiada ciri persamaan yang ada. Jika kelaskan mereka ini dengan ke”yahudi”an tidak membawa apa-apa faedah untuk memahami ideologi mereka ini atau sumbangan mereka dalam sejarah kemanusian. Hajal pernah menjelaskan dalam majalah Time bahawa dia tidak mengambil berat tentang ke”yahudi”an.

    Jika kita tinggalkan bidang artis dan kemanusian jadilah “The Jewish Genius” hanya sia-sia sahaja tiada apa disebaliknya. Apa maknanya sebagai teori sahaja yang telah dikecapi oleh Einstein yang dikatakan “kecerdikannya keyahudian”. Memang Einstein telah menyingkap teorinya itu tanpa sumbangan sebelumnya dari orang-orang Kristian dan Buddha. Adakah mungkin Einstein boleh sampai kepada teorinya tanpa ada Tamadun Barat Moden? Kalau tidak, bagaimana kita tafsirkan tiada ahli sains yang berjaya dari golongan Yahudi seperti Einstein.

    Kalau diperhatikan golongan yang mengajar dan perekacipta dari golongan Yahudi sangat tinggi di dalam masyarakat Barat. Perkara ini satu perkata biasa yang berlaku kepada mana-mana kaum minoriti. Golongan minoriti ini terpaksa tunduk, jika masyarakat itu maju majulah, jika masyarakat itu mundur mundurlah.

    Walaupun kita kata “The Jewish Genius” secara mutlak sepertimana yang dibuat oleh Zionis, kita akan tahu bahawa orang-orang “Ibrani” (Yahudi) tidak memain peranan besar dalam membentuk ketamadunan manusia. Apabila lahirnya orang-orang “Ibrani” dalam pawagam sejarah semenjak 1200 sebelum masihi mereka adalah golongan berpindah-randah, sedangkan ketika itu Maharaja Firaun yang berada di Egypt telah membina beratus-ratus tempah beribadat, piramid, dan empangan.

    Dalam bidang kesasteraan, arts dan ideologi tiada apa yang disumbang dalam sejarah dunia lama. Kita tidak pernah dengar “kecerdikan Yahudi” sebagai arkitek sebagai contoh. Tidak ada disebut Yahudi dalam penulisan Yunan atau Rom.

    Kamu lihat sekarang di antara mereka doktor dan peniaga kerana mereka terikat dengan produktiviti harian tetapi tidak didapati mereka artis dan pemikir. Oleh itu, tidak didapati juga di zaman pertengahan atau zaman revolusi seorang pemikir atau sasterawan Yahudi yang masyhur. Kita tidak dengar “The Jewish Genius” melainkan selepas timbulnya Kapitalis dan Sekular. Itulah yang dibawa oleh Spinoza ahli falsafah Yahudi Barat di Holland ada perkara tersirat disebalik dua konsep itu.

  6. tinggi tuan…

  7. bijak itu mgkn subjektif….lain orang lain tafsirannya mengenai perkataan itu….jd x pyh gdh2..relax2 dh r….coolman….hoho…

    • setuju dengan anti gaduh. boring la. kita ni sket2 nak bergaduh sesama sendiri. belum hal politik lagi. comment beradab dan beri pendapat dengan sopan. kan best tu :)

  8. hal ni bukn nk mbanggkn yahudi..
    jgn lupa kita pun pnah ada ahli pniagaan, saintis2 n engineering yg genius pd masa dlu bahkn
    kita mampu jd lbih “genius” n bjaya dri Yahudi.. tp skarg? mn pergi waris2 ahli2 genius kita yg dlu? pnahkah kita ikut cara mrk dlu? yg penting kita blandaskn Al-Quran dan Hadis serta Sunnah2 Nabi.. kita pun dsuruh mkn kurma, kekacang2, mkn sblm mlm, bpuasa dan lain2.. ap yg ustaz cuba smpaikn.. kita ad ptunjuk2 dan tip2 yg mbolhkn kita jadi “genius” tp pnahkah kita sedar? pnahkah kita amlkn? kita ad smua 2.. smua 2 dh tmaktub dlm Al-Quran dan sunnah2.. kita sama2 la fikir sdiri.. kalu smua tu kita amalkn, tak mustahil org Yahudi mahupun mn2 bangsa akn ad buat blog yg sama cuma tjuk yg berbeza iaitu ” WHY MUSLIM GENIUS?”
    Insyaallah..

  9. ya…betul ini bukannya cerita tentang memuja yahudi…ia cuma ingin kita mencontohi perkara2 yg baik….cuba baca di petikan mereka tidak memakan kepala ikan tetapi negara kita ada juga org yg makan kepala ikan nama (rahsia)ia bukan lah untuk mencontohi cara mereka beribadah..cara mereka memuja … kita sebagai org islam perlu memahami ape yg ustaz sedang menyampaikan….kita tidak menafikan yahudi itu zalim…jika terdapat product dari yahudi…spt:starbuck,mcdonald,dan sebagainya tak perlu lah kita membelinya sebaliknya kita boleh memboikotnya…_jika rasa was – was

    syukran……

  10. saya sokong ustaz…..

  11. emm..btol ckp ustaz…

  12. yahudi memang bijak, mendalami ilmu orang islam, mengkaji al-quran dan menggunakn untuk kepentingan sendiri. menyalahgunakan ajaran yang terkandung dalam al-quran. bangsa yahudi rugi kerana hanya menggunakan ilmu Allah tetapi tidak mempercayai Allah. tapi, adakah semua yahudi sama? tidak, cuma sebahagian yahudi sahaja… apa-apa pun, dekatkan diri kita dengan Allah, pasti kita akan selamat.

  13. saya sangat risau tentang perkara ini….iaitu munculnya Yahudi baru….

    kaum spesifik ini meniru apa2 sahaja mengenai Yahudi…bangsanya juga agama…serta sifat jahat konsisten mereka…dan juga bijak seperti mereka…

    seperti contoh agama Cina untuk bangsa Cina sahaja, agama Jepun untuk orang Jepun sahaja….

    fikirkanlah supaya semua kaum2 laknatullah akan lenyap di muka bumi buat selama-lamanya…

    wallah hualam…

  14. sudahlah jgn ditengkarkan perkara mcm ni..kita sesama islam asek bertekak dan saling jatuh-menjatuhkan sesama sendiri. lebih baik kita taat kepada ALLAH s.w.t dengan mengharapkan iman kita semakin kukuh dan tebal agar dapat menghindarkan dugaan dan cabaran dunia. kita semakin menghampiri hari kiamat. setinggi mana pun kita ketika ini tetap sama disisi ALLAH s.w.t. pilihlah jalan hidup yang diredhai.

  15. mohon share

  16. memang tidak dapat dinafikan yahudi bijak…
    mereka mencontohi rasulullah seperti pemakanan dan dalam islam juga digalakkan berniaga…mereka menguasai dunia dengan wang hasil perniagaan seperti biskut jacobs,levi dan lain2…..mereka tidak menghisap rokok x seperti orang islam skang yg suka menghisap rokok yg akan menyebabkan jenerasi cacat otak…walaupun pandangan mereka terhadap politik mereka tetap bersatu…jarang kita mendengar kaum yahudi membunuh sesama sendiri…ingatlah bg mereka 1 orang yahudi bersamaan 100 orang islam…sedarlah umat islam berpeganglah kepada ajaran rasulullah dan kuasailah ilmu dunia dan akhirat itulah ajaran islam yg perlu diikuti.

  17. sape y bijak sebenarnya???

    org y pling bijak ialah ORG ISLAM+MENGAMALKAN ISLAM DGN SEBENARNYA

    kalo org bkn islam (yahudi,nasrani n org2 kafir) tapi mengamal kan gaya hidup islam (ikut sunnah nabi) tak dikira bijak

    begitu jga dgn org islam, tapi tidak mengamalkan tuntutan islam…jgk tidak dikira sebagi bijak…

    so fkir2 kan la… sape y bijak sebenarnya

    (trigt kata Ali r.a,, org y plg bijak ialah org y mengingati mati dan bersedia dgn nya…)

    wallahu’alam

  18. Assalammualaikum

    Sebelum saya bercerita saya memohon maaf atas apa yang saya ingin sampai kan jika ada kesalahan..
    Kita memang sedar yahudi itu bijak,dan ustaz juga sedar yahudi itu bijak,tapi bagaimana dengan kita?
    Bukan kah kita patut bersyukur dengan apa yang ada pada kita?,bukan kah kita hidup didalam satu dunia yang dijadikan berbagai bagai jenis manusia?bukan kah kita diberikan akal dan fikiran yang sempurna untuk kita berfikir?..

    Kita dah pun diberi pertunjuk lebih awal sebelum ustaz memberi penerangan.
    Firman Allah SWT yang bermaksud:
    “…Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”
    (Surah Al-Baqarah:216)
    Bayang kan betapa lemah nya kita dalam memikir kan bijak nya seseorang sedangkan Allah Maha Bijaksana.kadang kala kita mungkin jadikan ini sebagai tempat luahan rasa hati kita.Segeralah kita kembali pada yang asal sedangkan yang sebelum sebelum kita adalah lebih hebat dari apa yang di nyatakan ustaz..apa apa pun terima kasih ustaz kerana memberi sumber yang berguna buat kita..

    yang baik tu datang nya dari Allah,jadi sentiasa lah bersyukur atas apa yang terbaik yang Allah telah berikan pada kita,biar pun tak sebijak yahudi..

    Wassalam….

  19. Mengapa Yahudi bijak dan muslim Arab bodoh..?
    Bangsa Yahudi keturunan Isak dari Sarah, ismail adalah anak perhambaan budak dari sara, Keturunan Izak diberkati dan Allah telah membuat perjanjian dengan mereka. Keturunan Ismail yang disebut ‘KELADAI-KELADAI KETURUNAN ISLAM ARAB” tidak diberkati Allah oleh sebab itu keturunan Ismail adalah budak ya namanya budak tetap bodoh .

    Lihat keturunan Ismail Arab semuanya manusia berada dalam tidak mempunyai kemampuan apa-apa, kurang berpendidikan. Lihat aja betapa hebatnya Yahudi dalam segala hal kepintarannya memang diberkati oleh Allah.

  20. semua bangsa sama ja menurut islam cuma berbeza agama…konspirasi yahudi memaksa kita mempercayai yang mereka lebih bijak daripada kita…yahudi sebenarnya bongok – bongkak – bangang – zalim…mereka melihat dengan akal yang buta kebenaran….bangsa melayu sendiri ramai genius…IQ 140 (st 15) ke atas je boleh dikira gifted intelligence…soal environment je yg membezakan potensinya untuk berkembang, yg ni mungkin kelebihan yahudi sesudah mereka belajar dari kepayahan masa lampau…moral of the story – jangan percaya yg yahudi lebih pintar berbanding kita…apa yg mereka ada hanyalah kelebihan bersaing disebabkan kebodohan dan kononnya dosa barat sehingga mereka mampu menguasai negara2 barat yg berhutang dengan golongan2 kaya yahudi…arab sendiri dah terjebak..tiada satupun negara arab yang dari segi sejarahnya terikat dengan permainan yahudi melalui paksi barat…pada saya yahudi adalah robot tanpa hidayah Allah…dah tentu mereka akan terus mencipta pemenang nobel..kerana sains barat adalah cenderung ke arah keperluan pemikiran yahudi…sebagai seorang islam kita seharusnya tahu percaturan mereka dan membantu membetulkan orang arab yang sering buat silap….

  21. org yahudi mmg kita ketahui mrka memang bijak.tapi sejauh manakah kbijaksanaan mrka dlm keesaan mrka kpd allah?

  22. Terapat seorang ustaz yang mengajar saya, dan abang saya mengaji dan tajwid. Dan ustaz tersebut datang ke rumah kami setiap hari, pukul 8 untuk mengajar kami. Tetapi, ustaz ini lain sangat. Dia bersikap jujur, dia bijak, selalu senyum, dan cara mengajar kami, memang luar biasa bagi kami. Lalu, baru sahaja pagi ini, dia bertanya pada abang saya “ada teman wanita tidak ?” dan terusnya abang saya menjawab “tidak”. Dan ustaz itu membalas ” Abang tahu yang *abg saya* pernah bawa masuk teman wanita mu di dalam rumah dan abang tahu *saya sendiri* pernah ponteng sekolah” Perkara ini saya, abang saya, dan Allah sahaja yang ketahui. Bagaimana dia boleh tahu ? Bolehkah manusia baca fikiran orang, ataupun boleh tahu sahaja apa orang lain buat ?

  23. iyalah takkanlah pasal sambal belacan pun sampai nak pancung memancung…cubalah buat cerita pasal ikan belaga ker..cerita pasal kumbang terbang ker…
    kan elok..tak payahlah kita begaduh pasal yahudi apa yang paling penting skrg ni kita tengok cermin tanya diri sendiri adakah kita semua sudah cukup bersedia sama ada untuk masuk syurga atau neraka?janganlah kita terperangkap di dalam diri sendiri.bak kata pepatung.
    (hujan emas di negeri orang,hujan batu di negeri sendiri baik lagi di negeri sendiri)
    (bersatu kita teguh bercerai kita roboh itulah dia amalan hidup kita)..Assalamualaikum.

  24. Berhati-hati apabila menyampaikan berita daripada orang kafir, jangan terus percaya bahkan hendaklah diselidiki tujuan dan maksud yang tersirat di sebaliknya. Jangan hanya ambil yang tersurat tanpa melihat apa yang tersirat di belakangnya. Dan adalah lebih baik sekiranya cerita2 macam nie x perlulah dijadikan sebagai hujah atau untuk menyampaikan sesuatu kebaikan. Lebih afdal jika kisah-kisah sebenar yang ada dalam al-Quran dan hadis digunakan utk menyampaikan ilmu. Bukan utk merendah-rendahkan sesiapa tetapi hakikatnya seorang ustaz juga manusia biasa…ada juga khilafnya.

  25. xyah nak gaduh boleh kn… ltak tgn kat hati dan lupakan semuanya… bersyukurlah kpda Allah

  26. Assalamualaikum wbt,

    Wahai saudaraku sesama Islam,
    Kita seharusnya bersyukur kerana dilahirkan dalam keadaan Islam dan diberikan ilmu tentang Islam. Islam adalah agama terbaik untuk seluruh umat manusia. Bercakap tentang kebijaksanaan, kita seharusnya bersyukur dan mencontohi alhi ulama dan ilmuan Islam yang dapat mengembangkan-ilmu keduniaan. Kita punya tokoh terbilang seperti Al-Farabi, Al-Kindi, Al-Khawarizmi, Al-Mawardi, Al-Ghazali, Ibn Taimiyah, Ibn Khaldun dan ramai lagi tokoh Islam. Nabi Muhammad SAW sendiri merupakan contoh yang bijak dan diakui oleh orang Yahudi. Lihat sajalah bagaimana Nabi mampu membina tamadun dunia, bagaimana Nabi boleh menyatukan kaum Muhajirin dan Ansar, bagaimana Nabi mampu menjaidkan Madinah sebagai negara Islam..Itu semua membuktikan kita puny contoh yang bijak. Marilah kita menghayati bagaimana perjuangan hidup mereka.

    Berkenaan isu mempelajari kehidupan orang Yahudi, saya juga bersetuju dengan pendapat yang Ustaz kemukakan. Orang Yahudi sebenarnya mengkaji dan mengambil yang baik dari Islam. Kita saja yang tidak menyedarinya. Jadi, tidak salah kita mengkaji cara hidup mereka untuk melahirkan umat yang bijak. Islam tidak menyekat untuk kita mengambil pelajaran dari orang kafir, selagi ia tidak bertentangan dengan apa yang digariskan oleh syariat Islam.

    Sekian, Wallahu a’lam.

  27. ASSALAMUALAIKUM…SYA ADA BACA ARTIKAL INI DITERBITAN DI MASTIKA..SYA SUKA ARTIKAL NI TAK KIRA PN DRI MANA ASAL ARTIKAL NI YANG BAIK ITU TETAP BAIK..YG JAHAT ITU TETAP JAHAT.TERPULANGLAH DRI DIRI MASING2 NAK MENILAINYA.X PERLU NAK NK BERKASAR BAHASA MANA PEGI AKAL ANDA?BKN MEMBANGGA ATAU MERENDAH TAPI X SALAH SETIAP YG BAIK ITU KITA JDIKAN TELADAN DAN PENGAJARAN YG BURUK KITA JADIKAN SEMPADAN….KAJI DAN TERUS MENGKAJI….WASSALAM…

  28. ingat kadang2 yang baik itu ada keburukan nya… dan yang buruk itu ada kebaikan nya.. bg sy blog nie baik utk kita…. tetapi perpaduan sesama umat perlu dijaga…. cube kita lihat kenape umat islam murum… nie kerana pepecahan… kita umat islam sudah terikut cara hidup org kafir yg berturun lama nya… seperti kita semua ketahui perbezaan kefahaman… kefahaman suni, syiah,ajaran sesat dan sebagainya…. nie semua mainan org kafir….

  29. Saya kurang setuju dengan pernyataan ini;
    “menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk penumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka ”

    Daripada musik, lebih baik lagi jika diperdengarkan ayat Al-Quran sejak bayi dalam kandungan, juga peringkat kanak-kanak

    Bukankah yahudi sendiri merujuk Al-Quran?
    Daripada merujuk yahudi, lebih baik kita terus merujuk Al-Quran & Sunnah..

  30. nak mintak share boleh?

  31. Salam,

    Allah bertanyakan Nabi Isa a.s.
    Wahai Isa as, apa kamu mahu untuk umatmu?
    Nabi Isa as menjawab aku mahu umat ku berjaya, menjadi kuat dan pandai.
    Maka Allah SWT makbulkan doa Nabi Isa as. Allah SWT turunkun burung-burung yang membawa makanan yang menjadikan mereka pandai dan kuat.

    Allah bertanyakan Nabi Muhammad SAW.
    Wahai Muhamad saw, apa kamu mahu untuk umatmu?
    Aku tak mahu apa2, tetapi aku mahu Allah SWT ampunkan dosa-dosa umatku pada hari kiamat kelak.
    Orang-orang kafir akan menjadi kayu api terus, manakala orang2 Islam yang mengikut perintah Allah SWT dan rasul akan masuk ke jannah.

    Bukan sahaja faktor makanan & gaya hidup ustaz,
    tetapi Allah SWT telah makbulkan doa Nabi Isa as supaya umatnya pandai dan kuat dibandingkan umat2 lain di seluruh dunia.

    Orang yahudi akan menang dan menindas orang islam sebab di kalangan orang islam, tiada kesatuan anta muslim2 di seluruh dunia dan tiada seorang mempin yang boleh memimpin Islam. Orang Islam akan ditindas. Perkara ini tercatat di dalam Quran.

    Di saat Imam mahdi turun ke dunia, dengan adanya pemimpun yang kuat. Islam akan bangun semula dan menang.

  32. Mreka angkuh…. krn mreka kata mereka bangsa terpilih..

  33. danial,,hang tak baca habis ke artical tu

  34. mereka pndai sbb anak2 minum susu kambing..pas 2 p juai kat org len susu lembu pasai xmau bg pndai mcm depa.. jahat.

  35. Slm bro..bg sy la kn,knp prlu ikut cara dan adat yahudi,skg kn dah moden..nk ank jd pandai beli la pil utk otak,ajar mngaji.iku car nabi..yg nko ikut yahudi tu mnyanyi dan brmain muzik tu bt pa..tk pyah kaji lama2..islam dah ajar pun..nabi kita lg byk mgkaji..kita cuma ikut shja..bab prniagaan yg maju pasal yahudi tu sbb kat atas tu smua skutu mreka..tk pyah la nk brtgkar,bt malu je bro..org baca mcm bongok punya crita..jadilah muslim sejati..sjarah pun org ble tokok tambah pa lg stakat artikel mcm ni..tepuk dada tya la kepala ada otak ka..klu ada lu pikir sndiri la…

  36. bro..bg sy la kn,knp prlu ikut cara dan adat yahudi,skg kn dah moden..nk ank jd pandai beli la pil utk otak,ajar mngaji.iku car nabi..yg nko ikut yahudi tu mnyanyi dan brmain muzik tu bt pa..tk pyah kaji lama2..islam dah ajar pun..nabi kita lg byk mgkaji..kita cuma ikut shja..bab prniagaan yg maju pasal yahudi tu sbb kat atas tu smua skutu mreka..tk pyah la nk brtgkar,bt malu je bro..org baca mcm bongok punya crita..jadilah muslim sejati..sjarah pun org ble tokok tambah pa lg stakat artikel mcm ni..tepuk dada tya la kepala ada otak ka..klu ada lu pikir sndiri la…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 29 other followers

%d bloggers like this: