Maharaja Zhou ; Wahabi dari Perlis ???

Manusia yang mengatakan maulid ini satu benda tertolak dari agama, adalah mereka yang tidak memahami agama dengan nas nasnya… Dia lebih suka minta ; mana hadis, mana ayat quran mana dalil satu persatu dan JELAS disebut satu satu…Sedangkan nama dia sebenar pun tidak ada dalam hadis…Pun dikira bidaah juga tu.

Sama seperti mana dalil saya pakai baju Adidas tidak bidaah sedangkan Adidas dari syarikat kafir, mana dalil saya pakai Nokia Communicator tidak sah dari sudut agama sedangkan ia tidak disebut oleh Nabi… Mana dalil saya berkaraoke tidak haram sedangkan Nabi tidak pernah sebut bab nyanyi karaoke guna mic dan pembesar suara ?

Mana dalil juga boleh saya makan atas meja sedangkan makan boleh jadi sunat atau haram ? mana dalil boleh saya tidur di tepi pantai dan saya tidak tidur bawah khemah tidak bidaah ?

Apa maksud minta hadis lagi sedangkan jelas satu hadis nabi itu mengandungi apa yang diperselisih faham oleh umat baginda… Cuma hati gelap atau cahaya sahaja yang membezakan kita faham atau tidak maksud hadis tersebut ?

Apakah setiap perkara perlu dalil sedangkan jelas Usul Fiqh mengatakan : Asal hukum Harus selama mana tidak datang Nas mengHARAMkannya….

Sepatutnya Anda bernama Maharaja Zhou inilah yang patut cari dalil yang bagi tahu HARAM sambut Maulid Nabi ! Tapi anda minta dalil bagi mencegah saya dari menggalakkan orang menyambut kelahiran Nabi tercinta..
Jika anda tidak setuju juga, cukuplah saya nak katakan , Abu Lahab lebih baik dari anda kerana dia menyambut kelahiran baginda sehingga dimuliakan dengan dikurangkan azab berkat ‘kesilapannya’ menyambut kelahiran S.A.W yang akhirnya dimusuhi oleh beliau sendiri….

Firman Allah : barangsiapa berbuat sebesar zarah kebaikan dia akan mendapatnya. Barangsiapa membuat kejahatan walau sebesar zarah dia akan mendapatnya juga….

Nasihat saya, lebih baik anda pergi menjadi Harimau kerana enggan menyambut kelahiran sebaik baik Kekasih Allah dari jenis manusia bernama Muhammad bin Abdullah…..

Itulah jawapan akhir saya bagi mereka yang INGIN MENJADI WAHABI dan tidak mahu manusia terus menyambutnya….. Dan jika anda bekerja dengan kerajaan, kutuklah Kerajaan Malaysia kerana mengadakan Maulid Nabi dengan berarak setiap tahun dan dihadiri ribuan kakitangan kerajaan. Dan turut sama bersama ialah alim ulama yang hebat dan tinggi ilmunya dari saya….

Banyak yang ingin saya jawab lagi, tetapi saya akan menjawab bagi orang yang ingin mengetahui , bukan bongkak dan angkuh dengan diri sendiri….

Kalau hebat sangat, saya bagi satu maksud Al Quran:

Dan Dia bersama kamu di mana sahaja kamu berada – WAHUWAMA’AKUM AINA MA KUNTUM

Carilah dan jika anda berjumpa ayat itu, nanti saya bincangkan lagi detail yang lain dengan anda ……

buka blog ini -klik sini – Pakar Wahabi jika anda berminat dengan dalil dalil dan ada no tel di situ…Berhujjahlah sepuas hati kerana dia lagi layak dari saya…

Ini bukan masalah Fekah tetapi akidah… Wahabi baru muncul sejak kejatuhan Khalifah Otthmaniyyah di Mekah…Selepas itu baru muncul dan berkembang…Ia agenda Zionis…

Saya rasa Maharaja Zhou ini orang hebat… Taraf ketua.. Harapnya jangan emosi dan rasionallah..Baru dapat jadi ketua pemuda jika bertanding nanti….

Apa pun, fahami dan kajilah dengan mendalam….Dan keputusan akhir itu, gunalah untuk diri sendiri dan sesiapa yang ingin sukarela bersama ‘idealisme’ anda !!!!!!!!!!

Inilah salinan ‘komen terhebat’ dari Maharaja Zhou ini ( mungkin orang Cina bukan Islam barangkali )…….Tulisan Gelap ( bold ) komen beliau….

maharaja zhou
maharaja_zhou@yahoo.com | 219.95.1.124

“wahabi adalah racun sebenarnya. Virus halus dicipta oleh Zionis yang merosakkan akidah bukan bab fekah sahaja..”

Ikut sunnah dan al quran itu racun zionis? Hebat zionis tu. Setau saya, kalau ikut millah yahudi dan nasrani baru racun zionis. Kalau zionis suka orang ikut nabi, itu mayonis bukannya zionis.

“Jika anda benci zionis tentu anda kena sedar zionislah yang mencipta sup beracun atas nama chef wahabi ini. Carilah fakta tentang perkara ini sejelas-jelasnya.

jika anda benci kezaliman Zionis kepada muslimin maka bencilah wahabi kerana ia lebih berbahaya berbanding zionis tersebut.”

andalah yang sepatutnya mencari fakta yang sebenar tentang apakah itu wahabi, benarkah wahabi itu alat zionis ataupun ia tuduhan yang tiada asas?

“Akidah fasid yakni menjadikan Allah bertempat, berjisim, bersuara seperti makhluk sedangkan Allah maha suci dari semua yang diatas dan juga dari apa jua lintasan di hati kita walaupun dia dari kalangan setinggi tinggi alim ulama.”

Jikalau Allah mengatakan itu sifatnya, apakah anda hendak katakan Allah itu berbohong?

Maha suci Allah bahawa jika Dia bersemayam di atas arasynya, maka adakah anda hendak katakan Allah itu berbohong?

Buktikan bahawa Rasulullah mengatakan Allah itu di mana-mana jua, selepas itu, baru anda layak berbicara akan hal ini.

“Mana anda mahu, syahid dibunuh zionis dan masuk syurga atau mati biasa dalam rupa wahabi yang telah Suul Adab ( buruk adab )dengan kekasih Allah dan juga Allah Taala.Hingga masuk dan dibakar dalam neraka ?”

Siapa yang lebih biadap dengan Allah dengan mengatakan Allah itu berbohong dalam Kalamnya!

sesungguhnya aku membenarkan apa sahaja yang Allah katakan di dalam Kalamnya sesuai dengan sifat2 kebesarannya! Bukan sahaja bersuara malah lebih itu pun aku percaya.

Siapa yang lebih buruk adab daripada orang yang mengatakan Allah berbohong dalam kalamnya?

Di akhirat nanti Allah di mana? Jawab soalan saya! Di situ, baru kita tau awak ataupun saya di dalam neraka?

“Wahabi tidak berada di Perlis sahaja, wahabi berada di mana mana sahaja sekarang kerana ia telah bertukar rupa dan kulitnya.

Hati hati jika tidak mahu mati sebagai wahabi atau nama mesranya Wahbabi !!!”

Wahabi ataupun labi-labi ataupun wahbabi itu nama yang diberikan oleh orang yang membenci orang yang hendak mengikut sunnah Nabi. Nama orang yang hendak mengikut Nabi dan sahabat2nya dan mereka yang hidup selepas itu dinamakan sebagai salafi.

Maka, fikirkanlah, apakah kedudukan orang yang membenci orang yang cintakan Nabi, Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali dan sahabat2 yang jamin masuk syurga dan gigih mengikut amalan mereka?

Ops nak tambah sikit sebagai penutup ; Sunnah Nabi nak ikut ; Maulid Nabi tak nak buat ?

sama erti ; saya nak ikut nabi tapi saya tak reti kasih Nabi@ saya tak ingin orang raikan kelahiran Nabi @ Nabi sama darjat dengan saya ????se

Habis cerita …..

THE END

4 Responses

  1. turki uthamaniah jatuh pada pada awal 1900. muhamad abdul wahhab lahir pada lebih kurang 200 tahun lepas.

    get ur facts right. bagaimana anda menilai dgn melihat satu pihak sahaja?

    apakah yg ditulis abu-syafiq sume betul dan satu pihak lagi sume salah?

    mgkn juga anda patut tonton video Nik Aziz tentang maulid di youtube. luaskan pemandangan.

  2. ni wakil Maharaja Zhou ke ? hehe…..

    anda kena faham. Fakta wahabi mula meluas adalah selepas mendapat sokongan British yang mengalahkan Empayar Utsmaniyyah pada 1940 an….Jadi, di situ ia baru mula aktif dan meluaskan virusnya ke seluruh dunia.

    Bukan dikiran dari awal kelahiran…Ada ke lahir lahir terus menjadi ulama ?

    Tak percaya ? Buat kajian sendiri tak perlu minta saya mengkajinya untuk anda…Jika tidak percaya dengan tulisan saya, anda sendiri pergilah dari sini…jangan buat orang keliru dan mula pening dengan telatah enta ini.

  3. Assalamualaikum semua,

    Minta maaf kepada mereka yang mengikuti ulasan dan komen saya. Pasti ada yang menjangka bahawa mungkin saya tidak akan menjawab jawaban yang diberikan oleh si pemilik blog. Begitu jugalah atas nama penulis_cyber dan beberapa nama lagi berdasarkan blog yang dibuka oleh orang yang sama. Insha Allah, saya akan menjawab persoalan ini satu-persatu. Minta maaf sekali lagi kerana beberapa selepas saya menjawab soal ini, tidak kelihatan kelibat pun si pemilik ini menjawab. Tetapi, hari ini saya telah berpeluang melihat jawabannya, dan inilah jawaban saya:

    Manusia yang mengatakan maulid ini satu benda tertolak dari agama, adalah mereka yang tidak memahami agama dengan nas nasnya… Dia lebih suka minta ; mana hadis, mana ayat quran mana dalil satu persatu dan JELAS disebut satu satu…Sedangkan nama dia sebenar pun tidak ada dalam hadis…Pun dikira bidaah juga tu.

    Sama seperti mana dalil saya pakai baju Adidas tidak bidaah sedangkan Adidas dari syarikat kafir, mana dalil saya pakai Nokia Communicator tidak sah dari sudut agama sedangkan ia tidak disebut oleh Nabi… Mana dalil saya berkaraoke tidak haram sedangkan Nabi tidak pernah sebut bab nyanyi karaoke guna mic dan pembesar suara ?

    Mana dalil juga boleh saya makan atas meja sedangkan makan boleh jadi sunat atau haram ? mana dalil boleh saya tidur di tepi pantai dan saya tidak tidur bawah khemah tidak bidaah ?

    Si pemilik blog cuba lari dari persoalan asas yang saya bawa. Adakah salah atau tidak saya menjerit2 salawat dengan kuat sambil menari-nari sebelum solat zuhur di hari yang dikatakan Maulid tersebut?Dan saya lakukan itu atas rasa saya lebih rapat dengan Allah dan lebih jatuh kasih dan cinta saya kepada Rasulullah?

    Bid’ah atau tidak?

    Saya yakin dia tidak akan menjawab. Sebaliknya, samalah seperti sesetengah dari kalangan kita yang mempertahankan bid’ah itu adalah radio itu bid’ah ke? TV itu bid’ah ke? Kereta itu bid’ah ke?

    Ini jawaban orang yang sudah kematian akalnya. Sesungguhnya yang dikatakan bid’ah dalam konteks persoalan kita ini adalah dalam amalan ibadah khusus. Solat, puasa, haji, zikir dan sebagainya. Itulah yang kita maksudkan.

    Adapun yang diutarakan oleh si penulis cyber ini adalah adakah ada larangannya?Maka itu sudah menjadi tanggungjawab kepada penulis untuk menunjukkan bahawa Nokia communicator kesayangan penulis cyber ini diharamkan oleh Islam. Jika ada hadith yang mengharamkannya, memakai pakaian yang boleh merujuk kepada Adidas, makan di bawah meja, tidur di tepi pantai dan sebagainya, maka kita sebagai umat Muhammad sepatutnya mengambil sikap ” Kami Dengar dan kami Patuh”!

    Maka, silakan jika ada bukti dan dalil untuk mengharamkan segala ini dan juga perkara di masa hadapan, maka jadikan Al Quran dan sunnah sebagai penentu hukum bukannya akal dan hawa nafsu.

    Sepatutnya Anda bernama Maharaja Zhou inilah yang patut cari dalil yang bagi tahu HARAM sambut Maulid Nabi ! Tapi anda minta dalil bagi mencegah saya dari menggalakkan orang menyambut kelahiran Nabi tercinta..

    Pendirian saya yang asal hal ini. Sebenarnya, saya malas nak berdebat dengan ahli masyarakat seperti penulis cyber ini ataupun ustaz moden ini. Bagi saya, jika blog anda memuatkan kelebihan Maulid, itu masalah anda. Tetapi, apabila anda menyerang apa yang saya percaya dan ramai lagi seumpama saya yang percaya, maka jangan harap kami akan biarkan kamu berlalu begitu saya. Faqad.

    Dan ini merupakan ultimatum, dan ingatlah bahawa bermula saat hari ini, saya akan memantau dan terus berdebat sehingga kamu tidak sempat untuk menjaga blog-blog yang lain. Ini amaran saya, kerana “darah telah ditumpahkan” maka ingatlah bahawa saya tidak akan membiarkan blog ini dan blog kamu yang lain aman tenteram.

    kembali kepada persoalan yang diberikan:

    ,“Janganlah kalian berlebih-lebihan memujiku, sebagaimana orang-orang Nasrani telah berlebih-lebihan memuji (‘Isa,) putera Maryam. Aku hanyalah seorang hamba, maka katakanlah, ‘Abdullah wa Rasuluh (hamba Allah dan Rasul-Nya)’.” (Muttafaq ‘alaih)

    Dengan kata lain, janganlah kalian memujiku secara batil dan janganlah kalian berlebih-lebihan dalam memujiku. Hal itu sebagaimana telah dilakukan oleh orang-orang Nashrani terhadap Isa a.s., sehingga mereka menganggapnya memiliki sifat ilahiyah. Dengan itu, sifatilah aku sebagaimana Rabbku memberi sifat kepadaku. Maka katakanlah, hamba Allah dan Rasul-Nya.Ketika sebagian sahabat berkata kepada beliau, ‘Engkau adalah sayyid (penghulu) kami!” Spontan Nabi menjawab,“Sayyid (penghulu) kita adalah Allah Taharaka wa Ta ala.” (Hadis Riwayat Abu Daud)

    Demikian pula ketika mereka mengatakan, “Dan engkau adalah orang yang palirg utama dan paling agung kebaikannya!” Serta merta beliau mengatakan,“Katakanlah sesuai dengan apa yang biasa kalian katakan, atau seperti ucapan kalian dan janganlah sampai kalian terseret oleh syaifan.” (Hadis Riwayat Abu Daud dengan sanad jayyid)

    Sebagian orang berkata kepada beliau, “Wahai Rasulullah! Wahai orang yang terbaik di antara kami dan putera orang yang terbaik di antara kami! Wahai sayyid (penghulu) kami dan putera penghulu kami!” Maka seketika Nabi bersabda,“Wahai manusia, ucapkanlah dengan ucapan (yang biasa) kalian ucapkan! Jangan kalian terbujuk oleh setan! Aku (tak lebih) adalah Muhammad bin Abdullah, hamba Allah dan Rasul-Nya. Aku tidak menyukai kalian menyanjungku di atas darjat yang Allah berikan kepadaku.” (Hadis Riwayat Ahmad dan an-Nasa’i)

    Dan amaran daripada Allah lagi:

    “Janganlah kamu melampaui batas dalam agamamu.” (an-Nisa: 171)

    Maka, ingatlah akan hadith Rasulullah:

    “Sesungguhnya kalian akan mengikuti jalan-jalan orang sebelum kalian sedikit demi sedikit sampai seandainya mereka masuk kelubang biawak kalian juga akan mengikuti mereka.” (HR. Bukhari dan Muslim)

    Tidakkah Nasrani menyambut Krismas dengan keadaan melampau? Tidakkah ini merupakan amaran awal lagi dari Rasulullah tentang keadaan orang Nasrani yang melampau-lampau menyambut kelahiran Nabi Isa. Ini tidak termasuk lagi bagaimana orang Buddha juga meyambut kelahiran Gautama Buddha melalui Hari Wesak.

    Maka, sudah terang lagi bersuluh. Dan ingatlah bahawa Maulid Nabi ini dimulakan oleh golongan Fatimyyah yang Syiah di Mesir dan inilah yang pertama seumpamanya dalam sejarah Islam. Maka, siapa yang penulis cyber@ustaz moden suka ikut? Syiah ataupun sahabat Nabi yang 10 dijamin masuk syurga?

    dan ini menjawab bahagian ini pula:

    Itulah jawapan akhir saya bagi mereka yang INGIN MENJADI WAHABI dan tidak mahu manusia terus menyambutnya….. Dan jika anda bekerja dengan kerajaan, kutuklah Kerajaan Malaysia kerana mengadakan Maulid Nabi dengan berarak setiap tahun dan dihadiri ribuan kakitangan kerajaan. Dan turut sama bersama ialah alim ulama yang hebat dan tinggi ilmunya dari saya….

    soal kerajaan Malaysia ini ia disebabkan oleh agamawan seperti anta yang masih mahu menjalankan amalan-amalan seumpama ini dan menjadikan orang yang tidak mahu mengikut jejak Nasara ini sebagai penderhaka, pembuat dosa dan juga pelampau.

    Inilah yang amat ditakuti bahawa akhirnya bid’ah menjadi kewajipan manakala orang yang mengamalkan sunnah ataupun tidak mahu mengikuti bid’ah sebagai pesalah. Inilah dosa orang yang menyimpan kebenaran dan amalan sebenar Rasulullah yang kita kasihi dan juga para sahabatnya sekalian.

    Jika anda tidak setuju juga, cukuplah saya nak katakan , Abu Lahab lebih baik dari anda kerana dia menyambut kelahiran baginda sehingga dimuliakan dengan dikurangkan azab berkat ‘kesilapannya’ menyambut kelahiran S.A.W yang akhirnya dimusuhi oleh beliau sendiri….

    Jawapan saya ini cukup mudah:

    Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

    [1] Binasalah kedua-dua tangan Abu Lahab dan binasalah dia bersama;

    [2] Hartanya dan segala yang diusahakannya, tidak dapat menolongnya.

    [3] Dia akan menderita bakaran api Neraka yang marak menjulang.

    [4] Dan juga isterinya, seorang perempuan pemunggah kayu api.

    [5] Di lehernya sejenis tali, dari tali-tali yang dipintal. (AL Masad:1-5)

    Saya rasa anda cuba jadi lebih pandai dari Allah sendiri, Abu Lahab lebih baik dari saya? Bacalah surah di atas. Orang yang nak amalkan Al Quran dan sunnah lebih keji dan hina dari Abu Lahab?Hebat jawaban anda.

    Beginilah mentaliti orang emosional barangkali. Rujuklah kepada Al quran dan sunnah kalau nak menjawab persoalan ugama bukan dengan nafsu.

    Kalau hebat sangat, saya bagi satu maksud Al Quran:

    Dan Dia bersama kamu di mana sahaja kamu berada – WAHUWAMA’AKUM AINA MA KUNTUM

    Carilah dan jika anda berjumpa ayat itu, nanti saya bincangkan lagi detail yang lain dengan anda ……

    Saya banyak kali bertemu dengan pendebat seperti anda. Suka ambil ayat sekerat2:

    Dialah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Dia bersemayam di atas Arasy; Dia Mengetahui apa yang masuk ke bumi serta apa yang keluar daripadanya dan apa yang diturunkan dari langit serta apa yang naik padanya dan Dia tetap bersama-sama kamu di mana sahaja kamu berada dan Allah Maha Melihat akan apa yang kamu kerjakan. (Al Hadid:4)

    Bersemayam atas arasy itu apa? Adakahpenulis cyber ataupun nama lainnya Ustaz moden ni nak kata ayat ini bercanggah. Kalau tak faham, rujuklah pada tafsir:

    Ditafsirkan oleh Ibn Katheer bahawa tafsir ayat tersebut adalah Dia memerhatikan kami dan menyaksikan apa yang kamu lakukan di mana sahaja samada di darat di laut, sewaktu malam ataupun siang,di rumah ataupun di tempat lapang ataupun di padang pasir. Seemua itu adalah sama di bawah pengetahuannya dan semuanya dalam penglihatan dan pendengaran-Nya. Dia mendengar kata-kata kamu dan juga melihat di mana kamu berada. Dia juga mengetahui rahsia kamu dan juga kenyataan umum kamu.

    Begitulah tafsir Ibn Katheer akan hal ini. Jika ada masalah, rujuk semula tafsir ini.

    Yang jelas, maksud bahawa Allah bersama dengan kita bukan bermaksud Allah secara fizikal mengikuti kita tetapi dengan pengetahuan.

    Dan ingatlah ayat Allah bersemayam di atas arasynya ini bukan sahaja muncul dalam surah Al Hadid ini, tetapi juga dalam ayat2 berikut:

    Al Baqarah: 29, Al A’raf:54, Yunus:10, Ar ra’d:2, Ta Ha: 5, As Sajadah: 4, Fussilat: 11.

    Begitulah ayat2 yang menceritakan bahawa Allah bersemayam di atas Arasy-Nya sesuai dengan kebesarannya.

    Jikalau ada ahli masyarakat kita yang mengatakan bahawa bersemayam itu sifat makhluk, katakan juga kepada mereka, bahawa Melihat, Mendengar, Mengetahui dsb yang dikatakan itu juga adalah sifat makhluk. Jadi, adakah Allah itu tiada melihat, mendengar dsb hanya kerana itu sifat2 makhluk?

    Ini bukan masalah Fekah tetapi akidah… Wahabi baru muncul sejak kejatuhan Khalifah Otthmaniyyah di Mekah…Selepas itu baru muncul dan berkembang…Ia agenda Zionis…

    Ini part saya paling suka, bab sejarah. Saya memang suka tawarikh.

    Muhammad Abd Wahhab ni lahir pun pada 1703 dan jadi arwah pada 1792. Khalifah Uthmaniyyah tumbang selepas perang dunia pertama yakni dan dikhatamkan oleh Mustafa Kamal Attaturk dalam perlembagaan Turki moden pada 3 Mac 1924.

    Khalifah Uthmaniyyah bukan pusatnya di Makkah tetapi di istanbul. Makkah sewaktu kejatuhan Uthmaniyyah di bawah kekuasaan Syarif Hussein, istananya masih ada di Makkah sampai hari ini. Syarif Hussein inilah yang berpakat dengan Lawrence of Arabia untuk menjatuhkan Uthmaniyyah bukannya Ibn Saud yang mengasaskan Arab saudi sekarang ini.

    Syarif hussein ini bukanlah Wahabi. Jadi, macam mana nak salahkan Wahabi pula dalam hal ini. Nak sembang hal ini, boleh, takda hal tapi kena open dan terbukalah. jangan sampai tarikh Uthmaniyyah tumbang pula tak tau dan bagi tarikh yang salah pula i.e. 1940. Itu Jerman pun dah masuk Poland.

    Saya rasa Maharaja Zhou ini orang hebat… Taraf ketua.. Harapnya jangan emosi dan rasionallah..Baru dapat jadi ketua pemuda jika bertanding nanti….

    Apa pun, fahami dan kajilah dengan mendalam….Dan keputusan akhir itu, gunalah untuk diri sendiri dan sesiapa yang ingin sukarela bersama ‘idealisme’ anda !!!!!!!!!!

    Terima kasih atas pujian dari anda.

    Soalnya, anda bersediakah berperang dengan saya dalam soal wahabi ini? Jika sanggup berperang, tak kisah, tapi janganlah nanti dengar bunyi kapal terbang di atas rumah, ingat ada orang nak bom anda pula. Susah kan…paham2 la sendiri.Jaga-jagalah. Saya pun sentiasa bersama anda.

  4. Ni jawapan panjang lebar khas untuk Maharaja Zhou :

    Asal usul mauled dari amalan Abu Lahab???

    Berkata Pembangkang.

    Assalaamu’alaikum

    Hari ini saya nak bincang sikit bab Abu Lahab nih, sebab nampaknya ada dikalangan kita nih penggemar amalan Abu Lahab… Abu Lahab ni nama sebenarnya adalah Abdul Uza bin Abdul Muthalib binHasyim, bapa saudara Nabi SAW, Pemuka Bani Quraish yg kaya tetapi penentang Da’wah Nabi SAW nombor Wahid…. Tapi mamat ni special gak sebab ada Surah al-Quraan guna nama dia.. hehehhehh Yakni Surah al-Lahab surah ke 111… Boleh rujuk sendirilah yek betapa Allah SWT melaknati Abu Lahab ke Neraka Jahannam. heh heeh ehh mamat camni pun boleh jadi role model…. hancusssss Mengikut ceritanya Abu Lahab ni adalah manusia yg paling Gumbira ketika hari Kelahiran Nabi SAW Lantas membebaskan Hamba abdinya yg bernama Suwaibah. Haaa… Suwaibah ni adalah wanita yg pertama menyusui Nabi SAW.. Kiranya Ibu Susuan Nabi SAW yg nombor wahid. Jadi menurut ceritanya ada seorang Imam yakni Imam al-Qurra al-Hafidz Syamsuddin al-Jaziri didalam kitabnya Urfu at-Ta’rif bi al-MaulidAsy-Syarif telah menyatakan bahawa beliau bermimpi berjumpa dgn AbuLahab dan Abu Lahab cerita kat Imam tu bahawa setiap hari Isnin siksa/azab neraka abu Lahab dikurangi kerana dia memerdekakan Suwaibah ketika Suwaibah ni memberitahu Abu Lahab kabar gembira tentang kelahiran Rasulullah SAW. So maknanya Suwaibah bagi tahu je kat Abu Lahab ni berita kelahiran Nabi SAW tu terus dia MERDEKAAAAAAAAAAA… ok..
    Jawapan :

    Tidak dijumpai dimana asal cerita Al-Hafiz Al- Juzari berjumpa dengan Abu Lahab, kemudian Abu Lahab bercerita pada Imam Al Juzari?, yang ada , beliau telah diberitakan oleh orang yang bermimpi berjumpa Abu Lahab dan kisah mimpi ini tidak pula dijadikan dasar perayaan menyambut mauled Nabi s.a.w.

    Dalam Fathul Baari Syarah Bukhari , Imam Ibnu Hajar Al- Asqolani mencatitkan:

    “Imam As- Suhaili menyebut bahawa Al -Abbas telah bermimpi bertemu Abu Lahab , Abu Lahab menceritakan tiada rehat dari seksa melainkan diringankan setiap hari Isnin. Berkata Imam Suhaili (Ini pada anggapan saya , gantinama dia (huwa) disitu dimaksudkan Imam Suhaili yg berkata, Jika bukan beliau maka Sudah Tentu Al Abbas sendiri atau Ibnu Hajar Al Asqolani sendiri yg berkata ) “Demikian itu kerana Nabi Dilahirkan pada Isnin. Suwaibah telah memberitakan khabar gembira Kelahiran Rasulullah saw , lalu ia dimerdekakan”.

    Selain riwayat tersebut terdapat lagi riwayat-riwayat dari Ismaili (guru Imam Bukhari) dan Imam Abd Razzak dari Ma’mar dari Az- Zuhri dan dari Imam Bukhari sendiri yg mengatakan diringankan siksa Abu Lahab sehingga dapat menghisap sedikit air dari anak jari atau dicelah ibu jari.
    Dimana pulak dijumpai cerita Al- Juzari yg mimpi?. Adakah dengan semata-mata cerita daripada Al-Jazairi saja yang menimbulkan acara mauled?.

    Rujukkan:

    CD Muallifat Al Hafiz Ibnu Hajar Al Asqolani.

    Fathul Baari – juz 9 ms 145.

    Pembangkang mengatakan lagi:

    Jadi Riwayat mimpi semacam inilah yg dijadikan landasan oleh penggemar Mawlid, atas alasan manusia yg dilaknati Allah SWT macam Abu Lahab nipun diringankan Azabnya kerana memuliakan hari kelahiran Rasulullah,Inikan pula kita… Tetapi malangnya Riwayat ini dan tentang hal ini semuanya tidak kuat sama sekali. Malah bercanggah dgn riwayat yg lebih kuat.

    Jawapan:

    Belum diuji kaji dah dapat keputusan. Macam cerita tak bagi kawin lebih pula. Jangan lah anda lupa pula, kisah dan cerita mimpi jumpa Abu Lahab ini ada dalam Sahih Al-Bukhari. Tiada siapa pun dikalangan Ulamak yang menegakkan acara mauled menjadikan cerita Abu Lahab ini sebagai asas Hukum Keharusan mauled. Harus dan tidak haram mengadakan acara mauled adalah berdasarkan kaedah-kaedah berhukum yang termaklum. Bukan semata-mata cerita ini.Walaubagaimana pun , siapakah anda yang meleceh-lecehkan cerita dan kisah Abu Lahab dan pembebasan Suwaibah apabila mengkhabarkan kelahiran Nabi s.a.w , lantaran gembiranya Abu Lahab pada kelahiran anak saudaranya terus dimerdekakan hambanya Suwaibah?. Tidakkah boleh ianya dijadikan ikhtibar dan bahan renungan dalam setiap penulisan, syarahan kuliah dan tazkirah untuk menambahkan kecintaan terhadap Nabi s.a.w yang diadakan setiap tahun dimusim-musim tertentu?. Setiap cinta dan kasih kebiasaannya akan membuahkan kebaikan.

    Berkata lagi pembangkang:

    a) Dalam al-Quraan surah al-Furqan ayat ke 23 Allah berfirman ygterjemahannya, ” Dan Kami hadapi segala amal yg mereka kerjakan, lalu kami jadikan amal itu (bagaikan) debu yg berterbangan.” Maknanya amalan Sallih orang kafir walau sebanyak manapun hanya jadi hampeh.

    Jawapan:
    Bab Amalan orang-orang kafir, walau sebanyak manapun tak bernilai disisi Allah adalah betul, kita menerimanya tanpa ragu.
    Tetapi anda belum lagi meneliti Tafsiran ayat tersebut didalam Kitab-kitab Tafsir yang Muktabar. Silalah perhatikan dulu , jangan terburu-buru membuat keputusan.
    Imam Ibnu Hajar Al- Asqolani didalam Fathul Baari syarah Hadis Al-Bukhari menjelaskan , adanya keharusan keringanan seksa bagi kafir dan bukan pula bermaksud tidak diseksa langsung.
    Imam Al Qurtubhy juga sefahaman dengan Ibnu Hajar.
    Imam Al-Baihaqi menyatakan Harus jika berlaku keringanan seksaan pada kafir , apa yg dimaksudkan oleh dalil tidak bermanfaat amalan kafir , adalah tiada kemungkinan mereka terlepas dari seksaan Neraka dan Tiada pula bermakna akan masuk Syurga pula. Nanti akan kita jelaskan insyallah. Wallahu a’lam. Rujukan yang sama.

    Berkata pembangkang:

    b) Banyak Riwayat lain yg menunjukkan bahawasanya Abu Lahab tidak memerdeka kan Suwaibah ketika beliau memberi berita kelahiran Rasulullah SAW.antara riwayatnya :-
    Ibnu Sa’ad berkata, “Muhammad bun Umar al-Waqidi bercerita kepada kami dari tidak hanya satu orang dari seorang ahli ilmu mereka berkata, “Rasulullah SAW menghubunginya ketika dia di Makkah dan Khadijah(Saidatina RA) menghormatinya (Suwaibah). Pada saat itu dia masih budak (Hamba). Lalu Khadijah meminta kepada Abu Lahab agar Suwaibah dijual kepadanya untuk dimerdekakan. Tapi Abu Lahab menolak. Ketika Rasulullah SAW hijrah ke Madinah, Abu Lahab memerdekakannya. Lalu Rasulullah SAW mengirim mankanan dan pakaian kepadanya, hingga datang kabar kepada beliau bahawa dia telah meniggal dunia pada tahun 7 H. Ketika pulang dari Khaibar.
    Al-Hafidz bin Abdul Barri dalam biogarfi Nabi SAW, setelah menceritakan penyusuan Suwaibah kepada Rasulullah, dia berkata,”Suwaibah dimerdekakan oleh Abu Lahab setelah Nabi SAW hijrah ke Madinah.
    Ibnu al-Jauzi berkata,” Suwaibah menghadap Rasulullah SAW setelah Beliau menikah dengan Khadijah lalu Rasulullah SAW menghormatinya dan begitu juga Khadijah. Pada saat itu dia masih menjadi budak (hamba), kemudian dibebaskan oleh Abu Lahab.
    Jadi perkhabaran bahawa Suwaibah dibebaskan oleh Abu Lahab sebaik Sahaja dia memberi khabar kelahiran Rasulullah SAW adalah diperselisihkan dan yg lebih Rajih adalah dia dibebaskan setelah Nabi SAW berhijrah ke Madinah dan tak ada kena mengena dgn tarikh kelahiran Rasulullah SAW. WAllahu’alam

    Jawapan:
    Pertama:

    Al Waqidi , seorang ahli sejarah, telah maklum disisi Wahabi tidak menerima riwayat nya , sehingga ada yg mengatakanya sebagai pendusta. Kenapa pula anda mengambil pakai pula apabila sesuai dengan pendapat anda sendiri?.
    Kedua:

    Waqidi tidak pula menyebut sanad-sanad riwayat ambilan ceritanya. Hanya menyebut diambil dari tidak seorang dari Ahli Ilmu. Bukankah anda semua sangat-sangat halus perhatian pada sanad-sanad dan selalu sangat mengulang-ngulang kata-kata ,kalau tak bersanad maudhu’?. Adakah anda mengharamkan acara mauled dgn hadis tak bersanad?.

    Ketiga:

    Telah maklum , kitab-kitab Tawarikh tidak boleh dijadikan dasar berdalil dalam soal hukum ahkam. Kitab-kitab yang anda sebutkan itu adalah kitab tawarikh .

    Walau bagaimana pun , dalil bermaulid bukan berdasar kan semata-mata cerita tersebut . Kalaupun dibawa kisah Abu Lahab ini , hanyalah sebagai penambah sahaja. Bukan asas terhadap hukum harus diadakan acara sambutan mauled .

    KESIMPULANNYA:

    Semua riwayat berkenaan pertemuan Nabi s.a.w dgn Suwaibah selepas Hijrah adalah tidak tahqiq bagi menunjjukkan Masa Suwaibah dimerdekakan pada ketika itu. Riwayat yang lebih mantap adalah yang menunjjukan Suwaibah telah dimerdekakan ketika kelahiran Nabi s.a.w . Oleh yg demikian, tidak boleh jadi hujjah bagi mereka yg berdalilkan semata-mata riwayat pertemuan Nabi s.a.w dan Siti Khadijah dengan Suwaibah selepas hijrah sebagai batal riwayat yg mengatakan Suwaibah dimerdekakan semasa kelahiran Nabi saw apabila di gandingkan keduanya kemudian ditarjih.

    Pembangkang menulis lagi :

    salams

    ana lebih suka ambik pendapat imam Ibn Hajar (852h)..sebab dia bukan beri pendapat suruh kita bertekak..dia cari jalan tengah….Berdasarkan hadis yang dibicarakan oleh tuan2, telah dirongkaikan oleh imam Ibn Hajar:

    berdasarkan hadis tsbt (hadis Abu Lahab), ia menyatakan bhw si kafir juga turut bermanfaat dalam amal solehnya di akhirat kelak, namun begitu ia ternyata menyalahi ayat Quran yang menyebutkan:قال الله تعالى: وقدمنا إلى ما عملوا من عمل فجعلناههباء منثورا”Kami perlihatkan kepada mereka (si kafir) daripada segala amalan mereka itu pada suatu amal, maka Kami jadikannya bagaikan debu2 yang berterbangan”.
    Aku menjawab:
    1-khabar ini adalah mursal yang dibawa oleh Urwah dan tidak disebutkan siapakah yang telah memberitahunya serta dri kenyataan mimpi yang tidak boleh dibuat hujah padanya, maka sekiranya Tsuwaaibah yang bermimpi mengenai hal tersebut dan beliau masih belum Islam(sbgmn yg disebutkan khilaf mengenai pengislamannya) maka itu tidak juga boleh dijadikan hujah.
    2-Jika mereka ingin mengambilnya juga dengan menggunakan ihtimal dari hadis atau hujah berfaktakan mengenai Abu Talib yang diringankan seksanya.

    a.Berkata Baihaqi: apa yang dinyatakan sebagai keringanan seksa si kafir ini, ia bermakna mrk tetap tidak boleh keluar dari neraka dan tidak boleh juga masuk ke syurga, dan harus diringankan azab seksadaari dosa2 mereka yang melakukan amalan baik.

    b.Berkata pula Qadhi Iyadh: ijmak ulaama menyatakan bhw org kafir tidak bermanfaat amalan baaik mereka dan tidak diberi pahala dan tidak juga diringankan azab mereka, bahkan ada sesetengah itu lbh berat seksanya dari yang lain.
    c.Aku berpendapat (imam Ibn Hajaar): hal ini tidak diterima sebagai ihtimal, sepertimana yang dinyatakan oleh Baihaqi, kerana semua perkara yg diterangkan berkaitan dengan dosa kafir tulen, adapun seluruh dosa mereka yang tidak kafir (muslim munafiq/fasiq) mka takada halangan untuk diringankan azab mereka.

    d.Berkata aal-Qurthubi: keringanan ini khusus kepada mereka yg mempunyai nas padanya sahaja.
    e.Berkata ibn Munir dalam hasyiahnya:

    i.Mustahil si kafir ini dapat keringanan sebabnya ialah kepatuhan si kafir dengan kekafirannya. Ini kerana syarat kepatuhan dan taat hendaklah adanya niat yang betul soheh. Tapi hal ini tidak ada pada mereka yang kafir.
    ii.Pahala kebaikan kepada si kafir pada sesetgh amalannya, adalah dari kurniaan Allah kepadanya. Ini tidak mustahil bagi akal untuk menerimanya.Maka apabila diakui sebegitu, bukanlah pembebasanTsuwaibah oleh Abu Lahab itu sebagai satu perkara baik yang harus diambil kira, tetapi adalah menjadi hak Allah mengurniakannya atau tidak (sekiranya Allah kehendaki) sbgmn kurniaanNya kepada Abu Talib. Adapun hal yang perlu diikuti dalam hal sebegini adalah lebih baik berdiam diri daripada menafikannya atau menyokongnya. Pada pendapat aku, untuk menutup dari membicarakan hal ini, perkara ini mendapat kurniaan sbgmn yg disebut sebagai tanda kemuliaan bagi si kafir atas kebaikan yang dilakukannya. Wallah hu a’lam.(Fathul Bari – jilid 9 hlm.144)wassalam

    Kami Menjawab:

    Kami menukilkan terjemahan yang betul dari kitab Fathul Baari tersebut seperti berikut:

    Komen Ibnu Hajar al-Asqolani:

    {Pada hadis terdapat petunjuk bahawa orang kafir mendapat manfaat daripada amalan soleh di akhirat. Tetapi berlawanannya dengan al-Quran firman Allah s.w.t ayat 23 surah al-furqan:”Dan kami lihatkan kepada amalan mereka daripada sesuatu daripada amalnya maka kami jadikannya debu-debu yang berterbangan”. Di jawab: pertama: bahawasa khabar tersebut adalah Mursal telah mengIrsalkan oleh Urwah dan beliau tidak menyebut siapakah yang menceritakan khabar tersebut. Dan di atas fardhu takdir bahawa khabar tersebut adalah Mausul(berhubung dengan Nabi) maka apa yang terdapat dalam khabar tersebut adalah mimpi seorang yang tidur maka tiada menjadi hujah padanya. Dan barangkali perkara yang telah dimimpikannya itu tidak berlaku, kerana disana itu lebih selamat selepas (setiap berlaku mimpi) maka tidak dijadikan hujah dengannya}.

    Ulasan kami:

    Disini satu kesilapan pada terjemahan anda , sehingga mengatakan suwaibah yg bermimpi. Sebenarnya bukan Suwaibah yg mimpi.

    Kedua:

    Ikhtilaf keIslaman Suwaibah dijadikan sebab tertolaknya harus keringanan dosa kafir. Saya menyatakan KeIslaman Suwaibah berdalilkan kekukuhan hadis yg diriwayatkan:
    “Aslam ,telah mengislamkannya (atau menyelamatkannya) oleh Allah”. Gantinama “NYA” dlm Hadis tersebut memaksudkan Suwaibah sebab beliau adalah dari keturunan Bani Aslam yang telah di doakan oleh Rasulullah s.a.w.
    1)Al Bukhari juz 2 /33.
    2)Muslim bab Fadhailul Sahabah ,133.
    3)Ahmad 2/20.
    4)Al Baihaqi 2/208
    5)Al Hakim 3/3406) At Thobarani -Mu’jam Kabir 1/134.
    Memang keIslaman Suwaibah telah berlaku ikhtilaf para ulamak, tetapi ianya tidaklah menjadi masalah kepada kita untuk menerima pendapat yang lebih kuat pada sisi mereka yang boleh diikuti pendapatnya seperti Imam Ibnu Mandah yang meriwayatkan riwayat yang memantapkan keIslaman Suwaibah , Al Hafiz Ibnu Arabi al-Maaliki didalam Sirajul Muriidin berkata: “Bahawa tiada seorangpun yang menyusui Nabi s.a.w melainkan telah Islam ia” dan Imam Sayuthi juga telah mengemukakan beberapa keterangan. Wallahu a,lam.

    Ketiga :

    Berkenaan Mursalnya hadis tersebut, telah kita bahaskan dahulu. Ianya tertolak dari diamalkan jika bertentangan dgn Dalil yg kuat dari nya. Tetapi dalam masalah ini tiada pertentangan yg berlaku sebagaimana yg telah di taujihkan oleh Al Baihaqi dan Ibnu Hajar diakhir nanti. Jawapan disini hanya menjawab kemuskilan pertentangan hadis mimpi tersebut dgn zahir ayat quran sahaja, tanpa ditaujihkan lagi.Perlu diingatkan diawwal-awal jawaban disini bukanlah merupakan pendapat beliau. Beliau hanya menaqalkan jawapan secara am sahaja. Nanti kemudian akan beliau jelaskan jawapannya dengan “Qul Tu” .
    Keempat:

    Ibnu Hajar mengIhtimalkan kemungkinan diterima Mausulnya hadis Urwah tersebut, mengapa demikian ?.

    Jawabnya: Terdapat riwayat2 yg lain yg boleh dijadikan sokongan dan menjelaskan siapa yg bermimpi dan dari siapa Urwah menerima khabar. Dan telah maklum setiap mursal jika mempunyai sokongan ternaiklah ia. Ini Dalam perbahasan Ilmu hadis, lebih-lebih lagi kalau dalam feqah. Terdapat 17 sebab pembolehan berdalilkan hadis-hadis mursal.

    Kelima:

    Nampaknya anda telah meninggalkan perkataan Ibnu Hajar “Dan diatas fardhu takdir mausul hadis tersebut…”.?.. Mungkin takut tersebelah kepihak lain pulak.

    Keenam:
    Sekalipun mimpi tiada dijadikan hujjah dan dalil.Ini telah maklum kita telah terangkan dulu , Hadis ini tak boleh ditolak begitu saja percuma, telah kita jelaskan dalil mauled bukan dgn hadis ini. Ianya sebagai iktibar saja. Tapi anda sangat takut menterjemahkan kalimat Mausul dlm Fathul Baari tersebut, takut kalau-kalau tak serupa dgn fahaman anti mauled. Wallahu a’lam.

    Imam Ibnu Hajar dlm Fathul Baari menyatakan seterusnya:

    Kedua: di atas fardhu takdir diterima hadis tersebut, bahawa adalah ia berkait dengan Nabi s.a.w secara khususiah. Berdalilkan kisah Abi Talib seperti yang terdahulu perbahasannya, bahawa telah diringankan seksa daripadanya kerak Neraka kepada puncaknya.

    Ulasan kami:

    Disini Ibnu Hajar membuat taujih diterima Hadis tersebut atas wajah tiada berlawanan dgn ayat AlQuran tersebut lantaran perkara keringinan seksaan kafir ini terkhusus (khususiah) pada Nabi s.a.w saja.Wallahu a’lam.

    Ibnu Hajar menulis lagi:

    Imam al-Baihaqi berkata : Perkara yang telah diwaridkan berkenaan pembatalan pahala kebajikan bagi orang-orang kafir maka maknanya “Bahawa sesungguhnya tidaklah mereka itu terlepas daripada api neraka dan tidak juga masuk syurga”. Dan HARUS diringankan seksaan Azab terhadap mereka, yang mewajibkan (TETAP) seksaan disebabkan dosa-dosa yang telah mereka lakukan adalah (DIMAKSUDKAN KEPADA) DENGAN PERKARA-PERKARA KEBAJIKAN YG TELAH MEREKA LAKUKAN SELAIN (DOSA) KUFUR.
    Ulasan kami:

    Disini Imam Baihaqi menjelaskan perbezaan dua bentuk amalan yg dilakukan oleh orang-orang kafir.

    Pertama:Dosa Kekufuran.

    Kedua :Amalan kebajikan yg dilakukan oleh Orang-orang kafir.

    Beliau telah membuat kajian dan analisa terhadap dalil samada al Quran atau Al Hadis berkenaan dosa-orang dan amalan orang-orang Kafir , kesemua maksud dalil-dalil tersebut bermaksud ketiadaan kemungkinan mereka terlepas dari neraka dan masuk syurga. Ini disebabkab dosa kufur mereka . Perlulah difahami bahawa kufur atau tidak beriman adalah merupakan amal dosa juga dan satu dosa yg amat besar. Satu lagi bentuk amal pula yg pernah dilakukan oleh orang -orang kafir yaitu amal kebaikan/kebajikan , maka yg ini tidak mustahil mendapat keringanan.

    Imam Ibnu Hajar seterusnya menyebut:

    Ada pun Qodhi Iyadh telah berkata :Ijmak telah berlaku “Bahawa tidak bermanfaat amalan-amalan mereka dan tidak diberi pahala serta tidak ada keringanan azab sekalipun sebahagian daripada mereka sangat-sangat diazab berbanding sebahagian mereka yg lain”. Aku (Ibnu Hajar) menjawab: Ini tidak boleh membangkang Ihtimal yang telah disebut oleh Baihaqi, kerana sesungguhnya semua perkara yang telah datang hadis berkenaan perkara tersebut adalah berkaitan dengan dosa kekufuran. Ada pun dosa yang selain dari dosa kekufuran maka, apakah pula sesuatu perkara yang boleh menghalang daripada keringannanya?.

    Ulasan kami:

    Pertama :

    Nampaknya Imam Ibnu Hajar Amirul Mukminin Fil Hadis menyokong ulasan Imam Al Baihaqi. Ini Jelas dengan diperhatikan cabaran dari Imam tersebut “Ada pun dosa yang selain dari dosa kekufuran maka, apakah pula sesuatu perkara yang boleh menghalang daripada keringanannya?”. Sementara pula kenyataan Qodhi Iyyadh berkenaan ijmak , tidak pula boleh dijadikan alasan. Sebab Taujihnya telah dinyatakan pula oleh Imam Ibnu Hajar , Wallahu a’lam

    Kedua:

    Anda menterjemahkan “Aku berpendapat (Ibnu Hajar) : Hal ini tidak dapat diterima sebagai Ihtimal sepertimana yg dinyatakan oleh Baihaqi,kerana semua perkara yg diterangkan berkaitan dengan dosa kafir tulen, adapun seluruh dosa mereka yang tidak kafir (muslim munafiq/fasiq) mka tak ada halangan untuk diringankan azab mereka”.
    Dimana pula anda memahami ibarat Ibnu Hajar sebegitu?, kita tidak tahu dimana ambilannya. Ibnu Hajar tak pula menyebut dosa Islam munafik, fasik … Disini hanya di bahas kan dosa Kaafir.

    Imam Ibnu Hajar Meneruskan lagi:

    Al-Qurthuby berkata :

    Ini adalah keringanan yang khas untuk perkara ini sahaja dan dengan sesiapa yang ada Nas padanya. Berkata Ibnu Munir, di dalam Hasyiah:
    Disana terdapat dua qodhiyah.
    Pertamanya: mustahil iaitu ikhtibar ketaatan orang-orang kafir serta kekufurannya, kerana syarat sah taat adalah berlaku ia dengan niat yang soheh. Dan ini tiada didapati dari seorang kafir.
    Kedua: Memberi pahala kepada kafir atas sebahagian amalannya adalah suatu sifat kemurahan daripada Allah s.w.t, dan ini tidaklah memustahilkannya oleh akal.
    Maka apabila telah tetap seperti itu keadaannya , maka nescaya tidaklah memerdeka Abu Lahab akan hambanya Suwaibah adalah merupakan suatu qurbah (kebajikan) yang diambil kira dan Harus (pula) bahawa memberi kemurahan Allah taala terhadapnya dengan perkara-perkara yang sebagaimana Allah taala anugerahkan kepada Abi Talib. Dan perkara yang diikuti pada masalah yang (seperti) itu, adalah Tauqif (tidak membincangkannya) kepada Nafi dan Isthbat.
    Aku (Ibnu Hajar ) berkata: Dan penyudah bahasan ini bahawa, berlaku kemurahan Allah taala yang tersebut kerana MEMULIAKAN KEBAJIKAN yang berlaku daripada pihak si kafir, dan seumpama -seumpama(KEBAIKAN)nya. Walahhuallam.

    Tammat Fathul Baari

    Rujukan:
    1) Fathul Baari juz 9 ms 49 , tahkik bin baaz,Darul Rayyan.
    2)Fathul Baari juz 19 ms 175, tahkik Taha Abd. Rauf Darul Qohirah.
    3)CD muallifat ibnu Hajar. Darul At Turas.

    Ulasan kami:

    Nampaknya jelas Ibnu Hajar menyokong pendapat “ada keringinan seksa” pada kafir seperti Abu Lahab.

    Anda telah menterjemahkan di perenggan terakhir perkataan perkataan Fathul Bari ( Ibnu Hajar) dgn terjemahan yg betul.

    “Aku (Ibnu Hajar )berkata: Dan penyudah bahasan ini bahawa, berlaku kemurahan Allah taala yang tersebut kerana MEMULIAKAN KEBAJIKAN yang berlaku daripada pihak si kafir, dan seumpama (KEBAIKAN)nya. Walahhuallam”.

    Tetapi anda tidak meng highlight kan kata-kata Ibnu Hajar yg terakhir ini. Mungkin tidak ada faedah untuk mereka yg anti mauled. Wallahu a’lam.
    Dengan itu jelaslah apa yg diterjemahkan oleh anda dan yang sependapat dengan anda adalah tidak benar. Demi untuk membetulkan fahaman mereka sangguplah memutarkan mutarkan terjemahan.

    Satu lagi diperingatkan,

    Sesungguhnya kami tidak ada langsung terbetik didalam hati Kasih kan Abu Lahab penentang Nabi s.a.w, wal iyyazabillah.
    Telah maklum , kasih hanya lah untuk Allah dan Rasul Nya.
    Bagi mereka yang anti acara mauled , sanggup menuduh ahli acara mauled sebagai kasihkan Abu Lahab pula . Macam-macam, boleh berlaku bila dah fikiran tidak mengikut kaedah yang betul. wassalam.

    Maharaja Zhaou tak puas hati lagi ?

    pergi ‘serang’di sini

    http://pondoktampin.blogspot.com/search/label/Maulud%20Nabi%20s.a.w.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: