Tazkirah Jumaat ; kenaikan minyak dan tugas kita…

Segala puji bagi Allah dan selawat dan salam ke atas Rasulullah s.a.w. dan kepada sekelian sahabat dan ulama yang mengembangkan Islam dari dahulu hingga sekarang.

Di saat kita menerima ujian kenaikan barang ini, marilah kita mengangkat tangan kedua duanya ke hadrat Allah sambil bertawassul dengan Rasulullah s.a.w agar kita diberi kekuatan iman dan fizikal di dalam menjalani kehidupan dengan dihimpit ujian seperti ini. Sifat orang beriman memang diuji dan dicoba setiap hari dengan berbagai bagai cobaan..

Ingatlah firman Allah Surah Al Ankabut : Adakah manusia menyangka mereka dibiarkan menyebut AMANNA – kami telah beriman – sedangkan mereka belum diuji ?

Keadaaan dunia yang sangat teruk ini perlu kita hadapi dengan dada yang lapang dan hati yang tabah. Tiada kerajaan yang mahu menjadikan kita susah. Maknanya keputusan yang diputuskan adalah hasil mesyuarat dan percambahan minda dari cerdik pandai negara dan kita perlulah akur dengannya.

Sikap memberontak dan mencetuskan huru hara adalah sikap bukan orang beriman. Sikap orang yang suka ‘menangguk di air yang keruh’….

Di dalam sejarah orang Munafik sangat benci dengan tindaka Rasulullah s.a.w. Mereka adalah dari bangsa Arab sendiri yang sebangsa dengan nabi namun mereka memandang tindakan Nabi s.a.w tidak adil dan sangat jelek. baca hadis di bawah ini:

Hadis riwayat Jabir bin Abdullah ra., ia berkata:
Seseorang datang kepada Rasulullah saw. di Ji`ranah sepulang dari perang Hunain. Pada pakaian Bilal terdapat perak. Dan Rasulullah saw. mengambilnya untuk diberikan kepada manusia. Orang yang datang itu berkata: Hai Muhammad, berlaku adillah! Beliau bersabda: Celaka engkau! Siapa lagi yang bertindak adil, bila aku tidak adil? Engkau pasti akan rugi, jika aku tidak adil. Umar bin Khathab ra. berkata: Biarkan aku membunuh orang munafik ini, wahai Rasulullah. Beliau bersabda: Aku berlindung kepada Allah dari pembicaraan orang bahwa aku membunuh sahabatku sendiri. Sesungguhnya orang ini dan teman-temannya memang membaca Alquran, tetapi tidak melampaui tenggorokan mereka. Mereka keluar dari Islam secepat anak panah melesat dari busurnya
Nombor hadis dalam kitab Sahih Muslim : 1761

Nah, tengok bagaimana seorang manusia sangat adil dan mulia boleh dikatakan tidak adil … Sedangkan Nabi sebagai penguasa sangat tahu keadaan dan kebutuhan masyarakatnya hinggakan  orang yang menahan diri dari meminta bantuan ; pun diketahui Nabi sehingga diberikan bantuan sedangkan mereka iffah – menahan diri dari menunjukkan kefakiran- namun dikesan dengan mata hati Nabi yang sangat jelas tidak menipu baginda.

Di kala kesusaha marilah kita mencontohi nabi dengan membaca doa yang selalu dibaca baginda.

Hadis riwayat Ibnu Abbas ra.:
Bahwa Nabi saw. ketika tertimpa Kesusahan, beliau berdoa: “Tidak ada Tuhan selain Allah Yang Maha Agung lagi Maha Penyantun, tidak ada Tuhan selain Allah Tuhan Yang Memiliki Arsy nan Agung, tidak ada Tuhan selain Allah Tuhan segenap langit, Tuhan bumi serta Tuhan Arsy nan Mulia”
Nomor hadis dalam kitab Sahih Muslim : 4909

Ingat lagi bagaimana Yahudi dan Musyrikin Mekkah mengadakan pemulauan selama beberapa tahun sehingga bekalan makana mereka telah disekat. Ini kerana mereka ingin menyiksa Nabi dan sahabat agar tunduk dan keluar dari agama Islam.. Sehingga makanan mereka terpaksa diambil dari kulit binatang, rumput, daun kayu dan sebagainya.

Adakah para sahabat meninggalkan Baginda ? tidak….Begitu juga sikap kita sebagai warga negara di bawah Perdana Menteri juga dari bangsa kita, hendaklah menghormati dan menyerap segala kenaikan dengan mengamalkan budaya hidup yang berjimat cermat. Mengurangkan bajet makanan dengan mengamalkan puasa sunat, berhenti sebelum kenyang, memasak satu lauk, adalah tindakan terpuji di dalam memberikan perngorbanan di saat saat negara kita kesusahan sekarang ini.

Janganlah kita diapi-apikan oleh sesetengah pihak bercita cita politik dengan membuatkan kita – marah – yang mana sikap menjadikan marah  dalam hati manusia adalah sikap sahabat syaitan …Kerana marah dan berpecah belah dan bermusuh itu kerja syaitan .

Firman Allah : Sesungguhnya apa yang dikehendaki syaitan adalah menjadikan antara kamu permusuhan dan kebencian….

Bacalah hadis di bawah perihal gerakan musuh agama yang menjadikan ‘kesempitan hidup’ untuk meruntuhkan sesuatu bangsa sejak zaman Rasulullah s.a.w lagi.

Hadis riwayat Zaid bin Arqam ra., ia berkata:
Kami pernah keluar bersama Rasulullah saw. dalam suatu perjalanan di mana orang-orang banyak yang tertimpa musibah. Lalu Abdullah bin Ubay berkata kepada para pengikutnya: Janganlah kamu memberikan perbelanjaan kepada orang-orang Muhajirin yang ada di sisi Rasulullah saw. supaya mereka bubar meninggalkan Rasulullah saw. dari sekitarnya Zuhair berkata: Sesungguhnya jika kita telah kembali ke Madinah, benar-benar orang yang kuat akan mengusir orang-orang yang lemah daripadanya. Kata Zaid bin Arqam selanjutnya: Lalu aku datang melaporkan kepada Nabi saw. tentang ucapan Abdullah bin Ubay itu. Rasulullah saw. memanggil Abdullah bin Ubay untuk menanyakan hal itu. Tetapi, Abdullah bersumpah tidak pernah berkata demikian. Dia berkata: Zaid berbohong kepada Rasulullah saw. Aku merasa sangat susah mendengar perkataan itu, sampai Allah menurunkan ayat yang menyatakan kebenaranku: Apabila orang-orang munafik datang kepadamu. Kemudian Nabi saw. memanggil mereka (Abdullah bin Ubay dan para pengikutnya) untuk dimintakan ampun, tetapi mereka membuang muka (menolak dan berpaling), Mereka adalah seakan-akan kayu yang tersandarkan. Mereka sebenarnya adalah orang-orang yang bertubuh bagus
Nomor hadis dalam kitab Sahih Muslim [Bahasa Arab saja]: 4976

jelas sikap musuh Islam dari kaum munafik dan musyrikin ialah dengan menyekat ekonomi dan menjadikan kita semua susah. Justeru keadaan yang berlaku sekarang adalah satu simbolik kepada ulangan sejarah yang telah memperingatkan kita sejarah zaman Nabi tentang situasi yang sama sekarang ini.

Allah Akbar Allah Akbar Allah Akbar walillahilhamd…..

One Response

  1. takde kisah minyak pun

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: