Syiah baca bismillah dengan sebut Bismihi Taala ? Lihat komen ahli Syiah Singapura di bawah

Di bawah ini komen dari pembaca blog ana bernama Abu Haura. Pro Syiah dan dari Singapura.
Peliknya basmalah mereka tidak sama macam kita.
Sila lihat komen Abu Haura tersebut di bawah.

bismihitaalaa

assalamualaikum wbt

saudara, maklumat saudara tentang syiah adalah berat sebelah. saya tidak fikir saudara belum telah mengkaji sedalam2nya akidah syiah sehingga saudara boleh memberikan pandangan seperti diatas. ketahuilah sebahagian2 gambar yang diambil adalah dilihat dari satu aspek. seperti gambar cium diatas. gambar tersebut dilihat dari satu sudut , tetapi jika dilihat dari sudut yang lbh jelas lagi ia tidak akan menampakkan seperti diatas. budaya ini juga ada pada orang arab dan orang ahli sunnah ditumur tengah, kerana budaya org timur tengah adalah berpelukan jika bertemu dengan sahabat mereka, sebagai tanda persaudaraan dan bukanya bercium sebagaimana yang saudara gambarkan. ini baru satu sahaja kesalahan saudara dalam menafsirkan syiah dn pasti setiap ucapan saudara pasti ada hisab nya di sisi Tuhan. bukankah lebih baik saudara membaca dan mengenal mereka dengan lebih dekat melalui kitab2 mereka sendri dan bukan mengenal mereka dari bibir musuh mereka.

maka saya siap untuk berdiskusi dengan saudara jika saudara siap dan mahu mendengarnya . tujuannya adalah untuk menegakkan yang hak. sila jawab ke emel saya: abuhaura14@yahoo.com.sg iaitu jika saudara hak kita akan mengikuti saudara dan begitu juga sebaliknya tanpa ada ta’asub, bencian dan cemuhan.

semga usaha begini dirahmati. wasslam

tambahan – beberapa perkara yang pelik berkaitan Syiah ialah mereka azan dengan melaungkan nama Saidina Ali karramallahuwajhah. Begitu juga bab lain tidak sama dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Banyak lagi percanggahan Syiah denga Ahli Sunnah Wal Jamaah. Dimana kita menolak fahaman ini di negara kita.

Penjelasan lengkap tentang Syiah oleh JAKIM sila ke sini http://www.islam.gov.my/e-rujukan/syiah.html

3 Responses

  1. assalamualaikum wbt

    saudara mungkin tak faham maksud basmalah? basmalah adalah dengan namanNya (Tuhan) yang maha tinggi. ia ditulis ditempat bismilillah bukan kerana syiah berakidah demikian, tetapi ia adlah singkatan yang mana nama Allah Ta’ala tidak disebut, dan ditempatnya ditukar kepada dhamirNya sahaja. biasanya ia ditulis makalah atau majalah spy orang yang tidak berwuduk pun boleh menyentuhnya. kerana nama Allah tidak ada disitu. nama Allah SWT suci, menyentuhnya juga harus dengan wuduk

    kedua, persoalan saya di atas anda masih belum menjawabnya. dan anda sekadar merujukkannya kepada tulisan jakim. saya berharap akidah awak bukan taqlid buta akidah jakim, sebaliknya atas keyakinan anda sendiri!
    bagi saya anda memahami syiah bukan dari dalam syiah sendiri, tetapi dari catatan2 yang mana kebanyakkan sumbernya adalah iftira’dan tuduhan liar musuh syiah ke atas syiah.

    anda menyatakan syiah melaungkan azan dengan menyebut nama saidina Ali as dan menuduhnya ia adalah azan syiah. kami menyatakan kalimah saidina Ali as tidak termasuk dalam rukun azan, ia disebut di dalam azan hanya semata-mata ingin menyatakan kecintaan dan ketaatan pengikutnya kepada nya sahaja dan tidak lebih dari itu.
    anda boleh rujuk dalam kitab2 muktabar syiah tentang azan, insyaallah anda akan dapati seperti apa yang saya ucapkan.

    Tetapi ahli sunnah sendiri telah banyak membuat penambahan dalam agama, diantaranya menambah rukun azan. kalimat “الصلاة خير من النوم” yang dilaungkan dalam azan subuh tidak dibaca dizaman Rasulullah saw, tetapi ianyanya ditambah dizaman khalifah kedua. jelas ia menunjukkan bid’ah dalam agama. atau menyebut “A’min selepas membaca alfatihah, sedangkan a’min bukan juzu’ alfatihah”

    saya berharap anda tidak sekadar menuduh syiah, dalam keadaan sendiri banyak tidak mengetahuinya, sebaiknya anda tumpukan hujahan saya dan buktikan keyakinan anda dan saya juga akan nyatakan. semoga hidayah Allah SWT akan meliputi kita semua.

    jahui dari sifat cemuh dan menuduh tanpa ada bukti yang kukuh.

    salam ke atas pengikut hidayah

  2. Assalamu alaikum wbr. Wahai kaum syi’ah, kalian tidak perlu untuk mengajak kami ahlus sunnah untuk mempelajari tentang agama kalian. Kerna, semua kaum muslimin ahlus sunnah diseluruh dunia termasuk dinegara saya Indonesia telah mengetahui tentang ajaran kalian. Kami tahu bahwa kalian menjadikan taqiyah sebagai aqidah kalian. Yaitu menyembunyikan keyakinan yang sebenarnya didepan orang yg kalian anggap musuh, padahal hati kalian mengingkarinya. Dan (taqiyah) ini jelas merupakan salah satu tanda-tanda orang munafik. Kami juga tahu bahwa kalian menghalalkan nikah mut’ah, yang itu hanyalah alasan kalian untuk berbuat zina. Kami juga tahu bhw kalian tidak beriman kpd Al Qur’an yg skarang ini, krn kalian menganggap bhw ia tdk lagi asli seperti yang diturunkan kepada rasulullah saw. Dan semua keyakinan kalian yg saya sebutkan diatas ini adalah pemahaman2 sesat yg diajarkan oleh ulama-ulama kalian. Juga terdapat didalam mazhab2 dan kitab2 ilmu kalian, Al Majlsi, Al Kulaini, Syaduq dan lainnya menyebutkan yang demikian. Bahkan kami ahlus sunnah ini juga tahu bhw ajaran syi’ah kalian berasal dari yahudi yg dirintis oleh Abdullah bin saba’. Lalu dia meniupkan fitnah dan bid’ah ketengah2 pengikutnya, dengan dalih mencintai Ali ra dan ahlul bait. Padahal Ali ra kekasih rasulullah saw itu tidak pernah mengajarkan taqiyah, nikah mut’ah dan lainnya. Itu cuma hasutan si yahudi Abdullah bin saba’ saja. Yg akhirnya kerna kebodohan kalian, lalu kalian meyakininya sampai sekarang dan mungkin sampai ke anak cucu kalian nanti..kasihan sekali kalian. Bertaubatlah kalian wahai kaum syi’ah, dan kembalilah kalian kepada petunjuk Allah (Al Qur’an) dan rasulNYA (Sunnah). Dan berhentilah bersandiwara dgn berpura mencintai Ali ra. Padahal perilaku dan iman kalian sangat bertentangan dgn yg diajarkan oleh saydina Ali ra yg luhur, zuhud, dan bertakwa itu. Waspadalah kalian wahai kaum syi’ah, sebab diakhirat nanti saydina Ali ra akan meminta pertanggung jawaban kalian dihadapan Allah ta’ala atas segala fitnah kalian terhadap diri dan keluarganya-

  3. Salam.aku bkn org yg arif ttg agama. Tetapi apa yg aku nmpk Islam (sunnah wal jamaah) tu myatukan kita seantero nusantara ni, dgn cabaran yg sama yg bermaksud pendekatan dan usaha harus sama.syiah ni ibarat teori domino yg menjahanam kita satu persatu

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: