Fahaman Wahabi Haram Tawassul Yang Mati Oleh Fathul Bari Dibantah Pegawai JAKIM

 

– Ustaz Fathul Bari cuba menggunakan kedudukan beliau yang semakin popular untuk menyebarkan fahaman wahabi.

– Perkara ini dapat dilihat pada tulisan terbaru beliau bertajuk “Syirik dalam Ketaatan” http://ustazfathulbari.wordpress.com/2012/10/09/syirik-dalam-ketaatan/

– Beliau menggunakan pandangan Ulama bernama Shaykh Solih Fauzan Al Fauzan dalam artikel terbaru beliau. gambar Shaykh Soleh Fauzan

– Antara lain beliau menulis tentang empat perkara yang terjadi syirik antaranya :

Syirik pada doa; iaitu memohon kepada sesuatu selain daripada Allah SWT. Seperti pergi ke kubur dan memohon kepada (atau melalui perantaraan) orang-orang shalih, wali-wali atau Nabi yang telah meninggal dunia. Itu semua syirik. Kita memohon hanya kepada Allah SWT.

– Memohon kepada Allah melalui perantaraan orang shalih, wali atau Nabi adalah harus di sisi Islam dan dinamakan tawassul. Selagi ia bertujuan baik dan masyru’ di sisi agama.

– Perbahasan tentang perkara ini sudah lama selesai dan diulas ratusan ulama muktabar dunia intelektual Islam.

– Sumber dari JAKIM juga mengesahkan boleh bertawassul menggunakan perantara samada hidup atau mati

Rujukan anda boleh teumui pada tulisan ana (klik sambungan) ini

https://ustazmoden.wordpress.com/2012/03/29/pegawai-jakim-aizam-sanggah-fathul-bari-isu-jumhur-ulama-sepakat-syirik-tawassul-dengan-orang-mati/

Namun jika dilihat kepada apa yang diucapkan oleh Ustaz Fathul Bari di dalam video beliau seperti membenarkan tawassul dengan masih hidup sahaja. Seperti di bawah :

– Kekeliruan ini wajar diketahui umat Islam agar tidak ada kekeliruan. Dalam hal ini pencerahan Ustaz Aizam Bahagian Penyelidikan JAKIM mungkin boleh menjadi panduan yang tidak meragukan. Seperti yagn ana tulis posting  berikut –

Seterusnya apakah hukum bertawassul ?

Lihat jawapan orang lama di Bahagian Penyelidikan JAKIM Ustaz Aizam Mas’od  :

Bagi penulis sesiapa yang ingin bertawassul dengan Nabi SAW, orang saleh yang sama ada yang masih hidup atau telah meninggal dunia, maka dia berhak berbuat sedemikian tetapi dengan syarat dia tidak boleh taksub dan fanatik sehingga menyesat atau mengeluarkan orang yang menolak tawassul seperti itu daripada Ahli Sunnah Wal-Jamaah. Bagi yang menolak tawassul pula, mereka jangan semudah itu untuk menuduh orang yang bertawassul dengan Nabi SAW sebagai bid’ah kerana itu adalah pandangan jumhur mazhab yang empat.

 

sumber : http://mufakkir-islami.blogspot.com/2011/02/tawassul-hanya-khilaf-fiqhi-dalam-aswj.html

 

Huraian dan kupasan ilmiah berhubung topik berkenaan saudara boleh rujuk blog Mukhlis http://mukhlis101.multiply.com/journal/item/34?&item_id=34&view:replies=reverse&show_interstitial=1&u=%2Fjournal%2Fitem

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: