[Jawapan Fadhilatu al-Allamah Dr. Ali Jum’ah seputar isu berkenaan Tariqat Naqsyabandi al-Haqqani, Syaikh Nazim Haqqani, zikir menari dan mengucup kaki guru]

[Jawapan Fadhilatu al-Allamah Dr. Ali Jum’ah seputar isu berkenaan Tariqat Naqsyabandi al-Haqqani, Syaikh Nazim Haqqani, zikir menari dan mengucup kaki guru]

1) Berkenaan mengucup kaki, ianya warid dalam Sunan Abi Daud[1], bahawa rombongan (kabilah)Abdul Qais, mengucup tangan Nabi dan kakinya, akan tetapi ianya tidak menjadi kebiasaan para sahabat untuk melakukan sedemikian, oleh kerana itu, terutamanya ketika berlakunya kekeliruan,dan berlakunya fitnah, tidak digalakkan untuk melakukan sedemikian. Namun ianya dibolehkan, dari sudut waridnya(sabit dalil) perkara tersebut, seperti kisah rombongan Abdul Qais tadi. Dan perbuatan mencium/mengucup tersebut adalah satu bentuk penghormatan, akan tetapi sekiranya ianya dijadikan kebiasaan, dan dilakukan dihadapan orang awam sehingga tampak seolah-olah ia sujud kepadanya, maka akan berlaku fitnah di atas fitnah, maka ini bukanlah daripada kebijaksanaan, dan bukan daripada hikmah.
2) Berkenaan isu penyebaran video-video tersebut di Youtube dll, saya kira ianya tidak boleh sekali-kali dijadikan sumber bagi pengetahuan/penghukuman, kerana manipulasi, penyelewengan potongan(cut) dan pengubahan terhadapnya merupakan satu perkara yang mengerikan, sehingga ianya membenarkan apa yang telah disabdakan Nabi SAW, “dan makin banyak tersebar penipuan”, mereka memotong-motong video, kemudian memain-mainkan(menokok tambah), sehingga orang ramai menyangka bahawa ia melihatnya dengan matanya, sedangkan tidak sama sekali..
Pada awal-awal dahulu, kita ada mengatakan, selidiklah /pastikanlah dengan apa yang kamu dengarkan, dan janganlah kamu mendahulukan apa yang kamu dengar berbanding apa yang kamu lihat, sehinggalah munculnya Youtube dan sebagainya, maka kini kita mengatakan, tidak, selidiklah pada setiap apa yang kamu dengar dan juga setiap apa yang kamu lihat. Kerana ianya bukanlah penglihatan yang mempamerkan kebenaran, sebaliknya ia melihat satu perkara, yang boleh jadi, dan memang pada kebanyakannya, ianya direka-reka / dimanipulasi.
3) Berkenaan keadan-keadaan yang berlaku pada orang-orang yang berzikir(seperti menari, meloncat) sekiranya hal-hal tersebut adalah benar-benar berlaku tanpa disengajakan/dibuat-buat, maka ia tidak tertakluk dengan hukum taklifi. Iaitu seperti seorang lelaki yang masuk(hadhrah zikir), tidak mampu menahan perasaannya, sehingga kelihatan berlaku pada dirinya hal-hal tersebut(tanpa disengajakan).
Dan hal-hal seumpama ini bukanlah menunjukkan kesempurnaan, kerana golongan yang sempurna(sampai ke martabat kemuncak dan tinggi di sisi Allah), tidak zahir pada mereka keadaan-keadaan ini. Oleh kerana itu kita tidak melihat perkara seperti ini pada para sahabat, tidak juga pada golongan tabiin, akan tetapi ianya zahir(setelahnya) ketika munculnya hati-hati yang sempit, yang menampung banyaknya makrifat-makrifat yang melimpah pada hati seorang ‘arif, maka keseimbangan dirinya menjadi tempang tak terkawal, maka ini adalah hal kekurangan, dan bukan hal kesempurnaan, dan bahawasanya, ia ketika itu hilang kendalian akalnya, tidak mampu mengawal dirinya.
Sebaliknya sekiranya ia melakukannya secara sengaja, seperti dengan bergerak-gerak/menari dalam keadaan ia mengikut-ikut dan buat-buat seolah-olah ia berada dalam keadaan(zauq), maka ianya haram, kerana ia meniru-niru dan buat-buat, dalam keadaan ia pada hakikatnya tidak berada dalam hal tersebut. Maka ia termasuk dalam bab riya’ dan sum’ah wal’iyazubillah, dan ini adalah sebaliknya daripada apa yang menjadi tujuan ahlullah daripada tasawuf dalam perkara ini..
4) Berkenaan soalan tentang individu tertentu, bahawa fulan dan gurunya fulan, adakah mereka berada pada jalan naqsyabandiyah yang asli, perkara ini memerlukan kajian yang dalam, perlu untuk meneliti kitab-kitab mereka, begitu juga kitab-kitab tariqat mereka, kemudian kita lihat, adakah di sana ada kesilapan/kesesatan, dan adakah kesesatan ini pada sebahagian aspek pengamalan mereka, dan adakah ianya bertentangan dengan syariat, dan sebagainya… dan maklumat tentang perkara ini masih belum cukup pada kami(untuk menghukum).. kerana ianya memerlukan kajian yang menyeluruh p

ada perkara-perkara tadi(sebelum menghukum)..
Akan tetapi kami mempunyai pandangan secara umum, iaitu bahawasanya setiap yang makin hampir tariqatnya dengan sunnah Nabi SAW, dan berpegang teguh dengannya, maka ianya adalah satu perkara yang baik dan utama dan lebih perlu untuk dijaga..
Dan apa yang kami lihat ketika berjumpa Syaikh Nazim di Amerika, bahawa beliau sangat berpegang teguh dengan sunnah, sampai tahap bahawa beliau tatkala habis menunaikan solat sunat fajar, beliau baring sebentar di atas lambung kanannya, untuk mendapatkan pahala sunnah(sepertimana warid dalam hadis-hadis), sedangkan beliau ketika itu di masjid, beliau baring sebentar pada sisi kanannya, kemudian beliau bangun.. Maka personaliti seperti ini, iaitu yang teguh dengan sunnah, bahkan sunnah ini adalah perkara yang halus dan sering diabaikan orang, yakni amalan setelah solat sunnat fajar, ia baring sebentar pada sisi kanannya, untuk mencontohi Rasulullah SAW, perkara ini mengharuskan kita untuk benar-benar menjaga diri untuk tidak celupar berkata-kata tentang dirinya dengan merendah-rendahkannya dan seumpamanya.. Rahimahullah ta’ala.
.
-Fadhilatu al-Allamah as-Syaikh Dr. Ali Jum’ah hafizahullah.
[1] Hadis Riwayat Imam Abu Daud no. 5227
Petikan Video
[Jawapan Fadhilatu al-Allamah Dr. Ali Jum’ah seputar isu berkenaan Tariqat Naqsyabandi al-Haqqani, Syaikh Nazim Haqqani, zikir menari dan mengucup kaki guru]
Moga Allah merahmati dan meredhai guru-guru kita

Kenali Dr Ali Jum’ah ulama Al Azhar. Mufti Besar Republik Arab Mesir.

ms.wikipedia.org/wiki/Ali_Jum%27ah

One Response

  1. Tariqat Naqsyabandiah Al-Aliyyah Syeikh Nazim Al-Haqqani

    Baca sendiri ajaran Sheikh Nazim di http://www.sheiknazim2.com/

    Beberapa contoh dari http://www.sheiknazim2.com/haqnew.html

    “When a person takes Bayyat from Moulana the Spiritual Power of Moulana Sheikh Nazim is always with that person immaterial of how far away in distance he is from the physical presence of Moulana. Moulana will be with him through every moment until that person reaches the grave. Until the Day of Judgement Moulana will be with that person. Even until he reaches in front of Allah Almighty will Moulana be with him. When Allah Almighty questions this person, Moulana shall answer all these questions instead of him. In this time it is not possible to find this kind of Auliya who are the like of Moulana Sheikh Nazim.”

    “Another of the miracles of Moulana Sheikh Nazim is the miracle in the grave. When the Angels appear in the mureeds grave to question him, Moulana Sheikh Nazim will immediately be there and say to the Angels “Don’t question my follower, question me instead of him and I will answer on his behalf. “The Angels shall not be able to bear the Light of Moulana Sheikh Nazim and due to this they shall be forced to go away.”

    “NO QUESTIONING IN THE GRAVE
    As for anyone who is related to Moulana Sheikh Nazim as a mureed the Angel of Death, Israel (alai) will have nothing to do with him. The soul of this mureed at the time of his death will be taken by Moulana Sheikh Nazim. He shall look at the mureed and immediately the soul of that mureed will leave his body. There is nothing for either the Angel of Death or for the Angels of the Grave to do with the mureeds of Moulana Sheikh Nazim. This is because it has been so ordered and it is by the Divine Power of Allah Almighty which has been given to him that Moulana Sheikh Nazim is so empowered. This is specially for Moulana Sheikh Nazim.”

    “The Sultan ul Auliya is the Khaliphatullah of the time and he represents the Holy Prophet Muhammad (peace be upon him) while the other Saints represent one of the other 124,000 prophets. As all the other Prophets are also represented by the Seal of Prophets Seyyidina Muhammad (peace be upon him), the Sultan ul Auliya of the time also has the Tajjalli and the power of all the 124,000 Prophets.”

    “As the Khaliphatullah or the representative of Allah Almighty in our time, it is Moulana Sheikh Nazim who is inside the ka’abatullah. The ka’abatullah is also known as the Baithullah or the House of Allah. Allah Almighty is everywhere but especially in the Baithullah as He has Himself called it the House of Allah. For it to be called the House of the Lord, the Lord of the house must be in it. The Lord of the house is represented by His Khalifa who in this time is Moulana Sheikh Nazim.”

    “Anybody who takes Bayyat from Moulana Sheikh Nazim, specially those from the Western countries, will not leave this world except as Walis. Regarding this Moulana says “I have been ordered by Allah Almighty and by the Holy Prophet Muhammad (peace be upon him) to gather all the Lights that are now coming from Western and European countries and to return them to their origin. Any European or Westerner or anyone else making Bayyat will not leave this Dunya, except as an Auliya and he shall reach to the highest stations which Allah Almighty offers to His beloved servants”

    Semacam dakwaan Ustaz Ashaari Al-Arqam tetapi lebih hebat. Kalau tahap ini belum lagi sesat tak tahulah apa nak dicakapkan lagi.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: